Alla inlägg den 31 december 2010

Av Annelie Finnebäck - 31 december 2010 10:41


 Nyårsgodis som Joline bakat


Ja, då var man med valp igen :-). Igår hämtade jag hem Tore (Kaspelix Square The Circle) som jag och Kaspelix-Maria kommer att ha mycket glädje av. Han är så charmig! Det känns lyxigt att få hem en valp som är 5,5 månader. Får jag själv välja mellan 8 veckor eller 6 månader så väljer jag 6 månader. Valpar och hundar präglas på den som tar hand om dem oavsett vilken ålder de är i. Det är inte samma spring ut med en valp som är 5,5 måander jämfört med en valp som är 8 veckor.


Tore kommer att ställas ut i valpklass på Örebro Läns Inofficiella utställning i Örebro 20/2. Det blir Maria som tar med honom och visar honom då eftersom jag ska jobba på utställningen. Sen blir det Malmö i valpklass för honom.

Tore är efter Bennys (Kennel Maximin) engelska hane Meckie (Minivale Mr Eklu) och efter Marias tik Bubblan (Kaspelix Bubble Gum).


Många som vill ha valp vill hämta den vid 8 veckor man jag kan rekommendera att köpa en som är ett par månader. En dvärgschnauzer kan bli 14-15 år så några månader hit eller dit spelar ingen roll. Den kommer att bli en tillgiven och mysig familjemedlem även vid 6 månader. Sen får man också frågan om man ska ha en hane eller tik. Många frågar efter tikar för de har uppfattningen att det är lättare att uppfostra tikar än hanar. När vi pratar Dvärgschnauzer så är min erfarenhet att hanarna inte är hanhundsaggressiva eller svårare att uppfostra än en tik. Hanarna är väldigt kärvänliga och jämna i humöret. Jag tycker inte att tikar och hanar skiljer sig åt något större annat än att tikarna löper två gånger per och kan bli slöa under löpet och sen skendräktiga. Hanarna kan vara kära när en granntik löper. Mina dvärgschnauzerhanar som jag haft har varit lugna när någon granntik löpt och även när löptik har funnits här hemma. Min erfarenhet är att hanarna är mer jämna i humöret och störs inte av hormonsvängningar. Är dvärgschnauzer skälliga? Alla hundar som tillåts skälla, skrika eller yla hörs :-). Men en uppfostrad hund är tyst. Precis som man får jobba på att lära hunden att inte dra i koppel, vara själv hemma och att bli rumsren så ingår det i uppfostran att lära hunden vara tyst om den vill skälla på andra hundar. Det gäller alla hundraser. Sen tror jag att små hundar slipper undan med mer "ofog" än större.


Själv kan jag inte tänka mig någon annan ras än Dvärgschnauzer. Varje dvärgschnauzer är en egen individ med sin personlighet men de har det rastypiska gemensamt – robusta, glada och pigga och hänger gärna med på olika aktiviteter.



Joel och Trolla  


Jag kan sammanfatta gårdagen med att den slutade bättre än den började :-). Jag vaknade igår morse med tandvärk, hua mig. Då är man inte kaxig. Men efter ett besök hos min tandläkare blev jag människa igen. Sen hade vi en jättetrevlig kväll hos familjen Engström när jag hämtade hem Tore.  


En tidig rastning imorse och sen gick Tore och la sig hos Tage. Så nu har vi två goa och mysiga killar här hemma.


Gott Nytt År!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards