Alla inlägg under juni 2010

Av Annelie Finnebäck - 28 juni 2010 09:59


Brackets Kaka Söker Maka "Ciara"  


Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, det är otroligt givande att föda upp valpar. Som jag berättat för er redan så har sista valpen flyttat och det är så kul när man får bilder och valprapporter och alla trivs med sina valpar. Hos mig finns det tid och plats för valparna även efter 9 veckor så är det att vara uppfödare. Det har varit bra att ha dem kvar lite längre för då får man förmånen att följa dem i några extra veckor. Jag har haft intresserade som hört av sig men det har inte känts rätt och då kan man helt enkelt inte sälja en valp.


Jag hade planerat att para Doxa i sommar men jag har inte bestämt mig än för hane utan får se om jag parar henne till våren. Då är tilltänkta hanar 6 månader äldre och det kan aldrig vara fel. För övrigt kommer jag att ta de valpar som jag planerat. Jag tänker inte stå tillbaka i mina avelsplaner för att människor ska få sälja sina valpar utan konkurrens från oss som tänker på Dvärgschnauzerns framtid.


Det kan inte vara meningen att de som inte hälsoundersöker sina avelsdjur, inte kan något om pälvård, inte veterinärbesiktar valpar innan de levereras, upplyser valpköpare om att det inte är någon pälsvård på Dvärgschnauzer utan det bara är att raka dem osv..ska få fritt fram utan konkurrens från oss som tänker på rasens bästa. Det finns även de som inte registrerar sina kullar i SKK utan skriver i annonser att valparna är registrerade i Jordbruksverket. Det är ägare till hundarna som registreras i Jordbruksverket, hundar registreras i SKK om inte är det en blandrashund.


Nej, låt oss hjälpa varandra istället att skicka valpköpare vidare till uppfödare som tänker på rasen så blir det lättare att sälja valpar. Jag hade en uppfödare, Bisse Falk (tack!), som skickade vidare en underbar valpköpare till mig som nu är ägare till en Brackets-valp. Tillsammans kan vi hjälpas åt att jobba för rasens bästa. Stå inte tillbaka att avla på din tik som du hälsoundersökt, meriterat, har sträv päls, underbart temperament mm.


  

Ovan är en en bild på Tages systerbarn efter Kaspelix Klara Färdiga Gå ”Klara” och Svensk & Dansk Champion Maximin Mr Minivale ”Tailor”. Jag blir sugen på en valpkull igen :-). Så mysigt att höra dem ligga och dia sin mamma. Ni kan läsa mer om valparna på www.kaspelix.com


Nu blir det långpromenad! Grattis alla som varit i Danmark och haft framgångar!


Ha en bra måndag alla vänner!

Ved

Av Annelie Finnebäck - 27 juni 2010 10:10


En gran som är ett minne blott


Jag måste berätta att granarna är nedsågade! Gick hur smidigt som helst vilket förmodligen berodde på att jag inte gjorde det själv utan anlitade proffs . Rätt man på rätt plats så fungerar allt utmärkt. Nu finns det ved att ta reda på så man kan elda i kaminen i vinter. I min trädgård finns det numera bara ekar och de är så vackra. Nu ska bara sly bort i ena hörnan så mina trädgårdsmöbler som ska målas vita får plats där.


Finspång? Men vad gjorde ni där sa en förvånad L när vi träffade henne dag 2 i Jönköping. Ja, det undrade vi också. När vi åkte hem efter dag 1 så åkte vi fel och ingen av oss reagerade förrän Kaspelix-Maria sa ”vad gör planen här”. Vilka, plan säger jag. Planen till höger säger Kaspelix-Maria, de fanns inte där imorse. Tydligen är det så att när man passerar planen som sitter på en ställning så är det bevis på att man passerar Linköping och inte kör mot Motala. Det blev en onödig omväg hem från Jönköping. Men vi svävade på moln både jag och Kaspelix-Maria, hennes svart/silverhane Kaspelix Lay Your Hands On Me "Zlatan "blev champion och Tage BIR. Jag kan ärligt säga att jag hade inte märkt något om vi så tagit en tur genom Skånes landskap .


Något som var väldigt trevligt sista dagen i Jönköping var när domaren som dömde svart/silver och peppar/salt precis innan tävlan om BIR och BIM på peppar/salt på engelska ropade till sig alla som stod runt ringen ”Please, come closer so I can tell you about my judging today”. På engelska summerade hon sin dag som domare, vad som var bra, vad hon var missnöjd med. Det var mycket uppskattat av oss som var kvar. Tänk om alla domare hade möjligheten att i 5 minuter summera dagen och berätta vad som i helhet var bra respektive dåligt.


Jag kan tipsa er om en bra bok ”Hypnotisören” av Lars Kepler. Bakom Kepler döljer sig ett författarpar som fått mycket bra recensioner och alla som läst boken ser fram emot fler böcker. När jag läste det så insåg jag att det är bäst att skynda sig. Jag var sist med att se Dansar med vargar, Titanic och nu även Hypnotisören .


Nu ska jag gosa lite med kaseplix-Marias peppar/salt valpar som är fyra veckor gamla och som är systerbarn till min Tage. Föräldrarna till kullen är Kaspelix Klara Färdiga Gå ”Klara” och en av mina favorithanar är pappa Svensk och Dansk champion Maximin Mr Minivale ”Tailor”.


Ha en bra söndag alla vänner!



Brackets Bättre Sent Än Aldrig "Siri"  

Av Annelie Finnebäck - 26 juni 2010 10:11


Tage blev BIR på lördagen för domare Javier Sanchez

  

Vi hade tre intensiva dagar och roliga dagar i Jönköping med god stämning runt ringen. Det tar på krafterna både på utställare och hund att ställa tre dagar i rad men Tage fixade det galant. Vi önskar alla våra vänner lycka till i Danmark. Jag skulle ha anmält Tage i championklass men i sista minuten bestämde oss för att vara hemma. Det har jag inte ångrat en minut. Jag var helt enkelt inte sugen och det är inte likt mig. För mycket hände omkring mig just då, min mormor gick bort och min älskade dvärgschnauzer Forsis Svarte Filiokus ”Pepsi” fick hjärnblödning och finns inte heller längre med oss. Jag ska inte skriva mer om Pepsi här för då kommer tårarna igen. Men jag kan säga att saknaden är stor, saknar den svarta killen som alltid var glad och fylld av energi. Men Tage är ung och har tiden framför sig och det kommer att bli flera världsutställningar för honom.


Nej, jag är ingen robot utan när något sånt här händer så fungerar inte jag som jag ska. Vet ni vad, det är jag glad för. Jag vill inte sluta att ha kontakt med mina känslor och bara köra på istället. Nej, jag vill ha tid för eftertanke och hämta andan. Man behöver faktiskt inte rycka upp sig och direkt gå vidare. Om det ses som en svaghet, ja låt så vara, jag bryr mig inte. Så istället för en utställningshelg i Danmark blir det en rekreationshelg på hemmaplan där vi ska ladda batterierna för resten av utställningssäsongen.


Imorse vaknade jag av klockan som ringde klockan 0400 :-). Jag hade glömt att radera larmet från förra lördagen då vi skulle upp den tiden för att åka iväg till Jönköping. Så det kändes riktigt skönt att få stänga av larmet och somna om. Det är just det vi har nu, tidiga kvällar med sovmornar!


Den här veckan har gett mig upphov till funderingar som jag nu lagt åt sidan, tar alldeles för mycket tid. Varför försöka förstå? Nej, det finns säkert något klokt citat i stil med ”låt tiden se an”.


Nu har även den blå tiken flyttat till sitt nya hem, Brackets Bättre Sent Än Aldrig och istället för Vilja kommer hon att kallas för Siri.


 

Gott med ägg och stenbitsrom till sillen och potatisen - tårta - vackra blommor hörde till midsommarfirandet.


Istället för Danmark fick jag fira midsommar med familjen och åt gott och det är trevligt att bara få vara. Det är fler som inte är i Danmark utan har annat för sig . Vi säger grattis till Djakarta-Lotta och hennes lilla knodd som valde att komma till världen på midsommarafton! Det kan inte vara någon tokig dag att fylla år på, alla är redan inställda på fest och lekar.


Nej, nu ska det bli en skogspromenad med hundarna och njuta av det underbara vädret. Sen är snart Yvonne Kronstrands hemsida klar :-).


Nu ska jag fortsätta att njuta av ledigheten!


Bilder som summerar vår utställningsresa till Jönköping:

              

1. Utställningar lockar till skräpmat

2. En fullpackad Kaspelix-Volvo

3. Eukanubatält, vad annars

4. Efterrätt som Kennel Kissmeth's bjöd oss på

5. Bildbevis på att vi sista dagen åkte via Motala och inte Finspång

6. Ja, det blev inte bara skräpmat för oss utställare utan även för fåglarna 


Av Annelie Finnebäck - 17 juni 2010 23:02


Brackets Åsikt Utan Insikt "Signe" för trimning


Idag har jag gjort den sista utställningsputsen av Tage. Har även trimmat på Tage och Virus dotter Signe inför Borås, nu ska vi bara få till att stå och gå :-). Nu när alla hundarna är trimmade och fina så blir det gräsmattans tur imorgon. Valparna har varit ute i trädgården i flera timmar. Altandörren står öppen så de får välja om de vill vara inne eller ute och nu när det är så här härligt väder så är det utomhus som gäller. Den givna favoriten i trädgården är fortfarande lektunneln från Ikea.


Jag har skrivit upp mer på listan att-göra :-). Har tre stora granar samt en lite mindre som ska sågas ner. Den mindre tänker stenbocken såga ner själv men de tre större överlåter jag till andra att såga ner. Vill gärna ha hus, trädäck och trimhus intakt :-).


När det är fint väder så blir det inte så mycket bloggande. Det blir alldeles för varmt att sitta i värmen vid en bärbar dator. Sen tror jag att det är fler än jag som har fler utomhusaktiviteter nu när dagarna är hur långa som helst. Igår var det grillkväll, jättetrevligt och gott. Man får passa på att njuta av den svenska sommaren!

Av Annelie Finnebäck - 14 juni 2010 23:17

  

Kaspelix-Maria hade laddat med kaffe i termosar


Det här blogginlägget påbörjade jag i söndags kväll och hade från början en annan rubrik. Men när jag bloggade så kom något emellan och därav bytet av rubrik. Kommer snart till något :-).


I lördags åkte vi till Avesta på Svensk vinnarutställning. Himlen öppnade sig efter att vi passerat Lindesberg och regnet vräkte ner. Först när vi fått upp tältet på utställningsplatsen i Avesta så avtog regnet lite men det var blåsigt, kallt och dålig mat. Ja, jag är gnällig men min mage förstod inte ens att den fått mat så smaklös var hamburgaren. Hamburgare med dressing, senat och ketchup är ingen hamburgare. Dåligt väder klarar jag av men svindyra priser för smaklös mat har jag svårare för. Här ovan ser ni en bild på vårt utställningstält som jag kan rekommendera. Det är snyggt och oerhört smidigt att sätta upp. Min utställningsbur som är vagn, bur och trimbord allt i ett är också väldigt smidigt. Bara att fälla ihop och packa in i bilen.


Det var ungefär när jag avslutat bloggtexten om dålig mat som jag såg att datorn gått över till batteridrift. Hmm… inte något bra tecken. TV:n som varit på var avstängd…hmm…säg inte att det blivit strömavbrott. Det var förmodligen för att jag var elak om maten, men det står jag för. Så släck ner hela huset och hela gatan, jag ändrar inte åsikt :-).


Efter ca 15 minuters strömavbrott smsade jag min husdoktor och fick tillbaka en fråga om jag kollat om det lyser hos någon av grannarna. Innan jag hann kolla det så såg jag att trimhusets ytterbelysning lyste. Här börjar jag bli irriterad. Efter att ha spårat med valparna idag och sen trimmat Virus och Doxa på eftermiddagen så ville jag bara varva ner framför TV:n. Nu blev det mer varva upp :-). Efter guidning per telefon lyckades jag klura ut vilken säkring som var trasig och som behövde bytas. Tänka sig att jag som brukar ha lager av schampoflaskor, tvättmedel, sköljmedel, toalettpapper, tandkräm, diskmedel mm, bara hade EN säkring på lager. Nu är inte livet alltid enkelt utan det var givetvis två säkringar som var trasiga. Så det var bara vackert att åka och shoppa fler säkringar. Tur att jag inte har månadspeng med bötessystem för då kan jag lova att det hade inte varit många kronor kvar :-).


Igår, bortsett från guidningen/utbildning i ellära :-) så var mobilens ljudsignal avstängd. Det är skönt att stänga ute världen ibland och bara få ägna sig åt hundarna utan att få tankarna på annat håll. Trolla, Signe och Vilja gillade att spåra. De fick gå ett kort enkelt spår för att prova på och det var inga problem för dem att fatta poängen.


Ikväll blev det putsning av Tage inför 3-dagars utställningen i Jönköping och det absolut sista blir på torsdag. Det blir ingen övernattning för oss så ni som vill ta över vårt hotellrum kan ta kontakt med Kaspelix-Maria.


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 10 juni 2010 08:12


Ett utomhusdjur 


Igår var det utställningsputs på schemat, Örebro läns kennelklubbs ringträning i Karlskoga (på olkk.se publiceras aktiviteter) och sen klubbarbete. Det är inga problem att fylla dagarna med aktiviteter :-). På lördag blir det utställning i Avesta och på söndag planerar jag att lägga spår för valparna. Dvärgschnauzer älskar att få spåra så nu är det dags för valparna att prova på. De vuxna ska få gå blodspår. Idag blir det pälsvård med valparna. Även trädgårdsarbete står på schemat idag :-).


En annan fundering förutom den från i förrgår, varför är det så viktigt att trippa på tå runt en del människor? Varför ska humöret hos en del människor styra om de ska få feedback på sitt beteende eller inte. Ska bara människor som man vet inte blir arga få feedback och de som blir arga ska aldrig få feedback? Snöbollar har en tendens att bli större och större när de kommit i rullning och sanden kommer inte att rymma alla huvuden, mattorna blir buckliga…


Ha en bra torsdag alla vänner!


En ny tidning men jag har inte hunnit läsa de tidigare numren :-)
Hundsport gör före :-)  

Av Annelie Finnebäck - 8 juni 2010 07:18

  

Det lutar åt att den blå tiken som är otingad får kallas Vilja, har fått så många bra förslag på Facebook, tack alla vänner!


Jag har funderat igen . Hur många av er har någon i er omgivning som inte har några intressen? I det räknar jag inte barn. Barn är ingen hobby även att de har en stor och självklar plats i livet. Mina vänner som har småbarn har fritidsintressen även om de utövar den i begränsad omfattning under småbarnsåren. Sen finns det de som inte har några intressen alls, inte har en passion för något. Vilka av dessa människor i er omgivning är lyckligast eller trevligast att ha omkring sig, a) de som har ett intresse eller b) de som inte har

något intresse/passion för något?


Jag röstar på alternativ b. När jag möter dessa människor så har de några gemensamma nämnare, de sätter sig gärna på höga hästar, är oförstående och dryga. Till alternativ b säger jag numera:


”Talk to the hand”


Det är ett engelskt slanguttryck som en av mina vänner lärt mig, tack! Det betyder översatt till svenska, ”prata med handen för mina öron lyssnar inte”. Jag har lyssnat på alternativ b under så många år och varför ska de få ödsla på min tid. De påminner mig bara om en tidigare hemsk granne. Berättar du eller någon annan om något roligt du gjort så snörper de på munnen. När någon berättar om sitt exempelvis sitt sommarstugeprojekt så måste alternativ b deklarera (utan att vara ombedd om en åsikt) och samtidigt snörpa på munnen och nedlåtande säga ”jag skulle aldrig skaffa en sommarstuga”, oavsett vad någon pratar om så låter det ”jag skulle aldrig skaffa hus”, ”jag skulle aldrig…”, ”jag skulle aldrig…”, ”jag skulle aldrig…”.


För mig känns det som alternativ a har lättare att välja glädje och glädjas med andra till skillnad från alternativ b. Är man själv lite låg så är alternativ b inte ens uthärdliga att ha omkring sig. Hur många aldrig kan alternativ b egentligen säga under en livstid :-). Jag kommer inte att kunna svara på det för mina öron lyssnar inte längre .


Ps. jag har glömt att rekommendera Strandkanten i Karlskoga, jättegoda räkmackor och jättemysig miljö vid sjön!


Kram alla vänner (ni tillhör alternativ a allihop)



Av Annelie Finnebäck - 7 juni 2010 20:31


En skuggig bild på Tage från SKK Vänersborg när han vinner championklassen och sedermera även bästa hane och blir BIM.  


Ser fram emot trimkväll imorgon då alla ska bli fina inför svensk vinnarutställning i Avesta. Om någon missat så tycker vi att det är kul med pälsvård. Ibland får man en ömkande kommentar men det är slöseri på oss. Studera och analysera och plocka, studera analysera och plocka osv... Det är jättekul!


Idag har jag mailat uppgifter till SKK för att skänka gåvomedlemskap i Svenska Schnauzer-Pinscherklubben/Dvärgschnauzerringen till mina nya valpköpare.


Senare ikväll ska jag surfa på Tradera, det var ett tag sen sist. Sen blir det doftljus och mysa framför TV:n och titta på Medium klockan 22. Men först blir det hundpromenad. Det är underbart med varma och ljusa kvällar.


Ps. Jag behöver namnförslag till min tik efter Tage och Virus som är otingad. I stamtavlan heter hon "Brackets Bättre Sent Än Aldrig". Hon är cool med fyra tassar på marken med en härlig attityd. Hon är så mysig, äger världen, är orädd och nyfiken på livet. Min fantasi tryter, hjälp mig!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards