Direktlänk till inlägg 28 juni 2010

Vem ska föda upp valpar

Av Annelie Finnebäck - 28 juni 2010 09:59


Brackets Kaka Söker Maka "Ciara"  


Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, det är otroligt givande att föda upp valpar. Som jag berättat för er redan så har sista valpen flyttat och det är så kul när man får bilder och valprapporter och alla trivs med sina valpar. Hos mig finns det tid och plats för valparna även efter 9 veckor så är det att vara uppfödare. Det har varit bra att ha dem kvar lite längre för då får man förmånen att följa dem i några extra veckor. Jag har haft intresserade som hört av sig men det har inte känts rätt och då kan man helt enkelt inte sälja en valp.


Jag hade planerat att para Doxa i sommar men jag har inte bestämt mig än för hane utan får se om jag parar henne till våren. Då är tilltänkta hanar 6 månader äldre och det kan aldrig vara fel. För övrigt kommer jag att ta de valpar som jag planerat. Jag tänker inte stå tillbaka i mina avelsplaner för att människor ska få sälja sina valpar utan konkurrens från oss som tänker på Dvärgschnauzerns framtid.


Det kan inte vara meningen att de som inte hälsoundersöker sina avelsdjur, inte kan något om pälvård, inte veterinärbesiktar valpar innan de levereras, upplyser valpköpare om att det inte är någon pälsvård på Dvärgschnauzer utan det bara är att raka dem osv..ska få fritt fram utan konkurrens från oss som tänker på rasens bästa. Det finns även de som inte registrerar sina kullar i SKK utan skriver i annonser att valparna är registrerade i Jordbruksverket. Det är ägare till hundarna som registreras i Jordbruksverket, hundar registreras i SKK om inte är det en blandrashund.


Nej, låt oss hjälpa varandra istället att skicka valpköpare vidare till uppfödare som tänker på rasen så blir det lättare att sälja valpar. Jag hade en uppfödare, Bisse Falk (tack!), som skickade vidare en underbar valpköpare till mig som nu är ägare till en Brackets-valp. Tillsammans kan vi hjälpas åt att jobba för rasens bästa. Stå inte tillbaka att avla på din tik som du hälsoundersökt, meriterat, har sträv päls, underbart temperament mm.


  

Ovan är en en bild på Tages systerbarn efter Kaspelix Klara Färdiga Gå ”Klara” och Svensk & Dansk Champion Maximin Mr Minivale ”Tailor”. Jag blir sugen på en valpkull igen :-). Så mysigt att höra dem ligga och dia sin mamma. Ni kan läsa mer om valparna på www.kaspelix.com


Nu blir det långpromenad! Grattis alla som varit i Danmark och haft framgångar!


Ha en bra måndag alla vänner!

 
 
Sussie

Sussie

28 juni 2010 10:59

Sååååå bra skrivet och sååååå klokt tänkt!
Att tänka på rasens bästa vore ju en självklarhet kan man tycka men tyvärr är det inte alla som tänker så har det visat sig.
Att kunna sova gott om natten när man sålt en valp för att man är förvissad om att man valt matte/husse med omsorg är en förutsättning för att det ska kännas bra i magen och hjärtat.
Likaså när man väljer föräldrar till sina kullar, att avla på friska djur och hålla sig till de regler och inavelsgrader som gäller är ju en självklarhet, man vill ju att det ska bli så bra som det bara kan bli.
Ha en härlig dag Annelie!

http://www.kenneltwix.se

 
Ingen bild

kerstin

30 juni 2010 14:15

hej på dej ja det du skriver är så riktigt och sant,man har svårt i dag efter alla diskutioner om PRA och övriga sjukdomar svårt att tänka sig att det finns uppfödare som inte ögonlyser sina hundar innan parning,alla vi som har dessa underbara små varelser borde sträva åt ett håll..att få så friska hundar som möjligt M.V.H Kerstin

 
Ulla

Ulla

3 juli 2010 23:15

Klockrent!

Kram

http://www.xjar.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44


Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-). Helgen har varit intensiv ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards