Alla inlägg under augusti 2010

Av Annelie Finnebäck - 30 augusti 2010 20:29


Trolla (Brackets Utan Åsikt) 6 månader 


Igår hade jag och hundarna en latdag och ägnade mig lite åt Tradera där jag vann några budgivningar på lite saker från Bruka Design. Idag däremot blev det spinning och sen hem och trimmade Virus, Doxa och Signe. Så nu känner jag mig nöjd. Imorgon ska jag och Kaspelix-Maria åka till Veronica, Velvet Dandy’s i Västerås. Det var ett tag sen jag var där men tiden räcker inte riktigt till, tur det finns mail och telefon :-). Ska bli skönt att umgås i lugn och ro utan brus runt omkring.


Det är nästan precis fyra år sedan jag och Veronica var till Danmark och hämtade hem Virus (Mohner’s Circus Virus) som är mamma till Trolla.



Trolla, min mysiga prinsessa  


Av Annelie Finnebäck - 29 augusti 2010 15:38


Ikeashopping blev det idag. Bland annat en vit tunna med lock till
trimhuset för uppsamling av all päls som blir :-)

  

Först en ordentlig och välbehövlig sovmorgon. Sen blev det Ikea gånger två! Yes, så blir det när man upptäcker på Ikeaparkeringen att plånboken är kvar hemma .


Det blev en leksak till valparna Trolla och Signe och givetvis hann Tage ta den först :-). Så nu leker de för fullt i trädgården med den.



Jag köpte även en ljuslykta i glas och doftljus vanilj. Det är en behaglig vaniljdoft. Inte sådär sötsliskig som man ibland förknippar vanilj med.  


Här Joel kommer Trollas kritik från igår:


”Mycket tilltalande helhet. Kraftfull och feminin. Mycket tilltalande huvud och uttryck. Bra hals och resning. Välkroppad med lovande överlinje. Fronten i utveckling. Tillräckliga vinklar. Mycket lovande välskött päls och färg. Utmärkt temperament. Välvisad. Har en mycket vacker ram.”

 

Vi går igenom i veckan Joel vad domaren menar. Trolla och Signe gillar Joel och när de skulle sova över hemma hos familjen Engström så valde de båda två att sova hos Joel. Joel hade städat rummet ordentligt innan valpbesöket så det var valpsäkert eller rättare sagt, hans saker var säkra från valparna .


Sparar ni alla kritiklappar? Det är kul att läsa kritiker som andra lägger ut på sina hemsidor. Själv hinner jag inte och så ska jag villigt erkänna, jag har svårt att hålla reda på dem. De ligger i plånboken, i byxorna, i trimväskan, i uppfödarens trimväska, i bilen, i uppfödarens bil… slarvigt av mig jag vet. När jag började ställa ut min svarta dvärgschnauzer Forsis Svarte Filiokus så satte jag in alla kritiklappar i plastfickor… vad hände sen med min ordning :-).



Tage och Joline BIS-3 i juniorhandling

  

Tage är en stor favorit av Joline och tävlar gärna tillsammans med henne i juniorhandling. Bara använda rösten eller fingertecken, kopplet är bara för syns skull, det är temat för dem. Det är roligt att stå utanför och se sin hund visas av någon annan. Joline är för mig en självklar handler till Tage om det krockar mellan mina hundar i framtiden.


Sen när är arbete ett skällsord? Idag fick en av mina vänner skäll för att hon i sitt ideella klubbarbete inte hunnit med något tillräckligt snabbt :-). Hon förklarade att hon arbetat och det fanns inte någon som helst förståelse för det. Jag säger bara, skaffa lite perspektiv. Det är arbete som byggt Sveriges välfärd och ingenting annat. Genom skatter och avgifter så kan vi vara sjukskrivna, barnlediga, arbetslösa, låta barnen gå i bra kommunala skolor och gå i pension vid 65 mm.


Men som en annan klok vän brukar säga, ingen uppskattar det som är gratis :-).


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 28 augusti 2010 22:42


2 x Brackets, egen stol och egen uppfödning :-)   



Trolla som i stamtavlan heter Brackets Åsikt Utan Insikt,
är dotter till Tage och Virus
    


Mmm...vaknade imorse av att Trolla väckte mig. Hon hade smitit in genom den barnsäkra ikeagrinden till sovrummet. Full av glädje och energi väckte hon mig...wow är det här det är fest eller och viftade med sin svans. Jag tittade på klockan som var 03.40 och tänkte men guuuud hur kan man vara så pigg vid den här tiden. Inte skulle det dröja länge till väckarklockan skulle ringa så somna om kändes inte som en höjdare. Vi somnade tidigt igår och med en valp så innebär det extra tidig morgonrastning. Efter att rastat hundar så var det dags att föna Tage och Trollas benhår. Sen möta upp Kaspelix-Maria och Joline för en dag i utställningens tecken i Kista.


Vädergudarna var med oss idag! Lite kyligt på morgonen men sen så sken solen på oss 95 procent av tiden. Grattis till Kennel Kaspelix vars Texas blev BEST IN SHOW-1 VALP för tredje gången i rad!


Kram alla vänner!



På väg in på utställningen så gav Kaspelix-Maria
vägbeskrivning och till slut hittade vännerna rätt.



Kaspelix-Joline



Kista Brukshundklubb! Hur fint och mysigt som helst!

  


Fikapaus

    


På väg hem så blev det ett stopp på Pizza Hut i Västerås    



Vrålhungriga  



Kaspelix-Maria avslutade med en kopp kaffe


Av Annelie Finnebäck - 27 augusti 2010 18:43


Min nyinskaffade Schnauzer, en pepparkaksform från Tradera. Den är inte anatomiskt korrekt men förhoppningsvis blir det goda pepparkakor till Lucia :-)


Imorse vaknade jag med värsta spänningshuvudvärken. Tack och lov ingen migrän men huvudvärk och illamående hela dagen. Nu är det bättre och jag har kunnat äta lite mat. Fick tips på en pasta av Kaspelix-Maria, tack!


Vad tycker ni är snyggast? En fin Dvärgschnauzer som är kuperad eller en fin Dvärgschnauzer med öron och sabelsvans? Själv tycker jag det senaste är oemotståndligt. Det kan bero på att jag blev intresserad av Dvärgschnauzer några år efter svanskuperingsförbudet som inträdde 1989 och mitt öga hade inte blivit vant vid något annat. Den stora majoriteten av hundarna på utställningarna då som nu hade öron och svans. Jag minns fortfarande en svart/silverhane med öron och svans som tävlade mot kuperade hundar och vann mycket och en peppar/salthane som även han tävlade mot kuperade och vann mycket. Dessa två dvärgschnauzrar med öron och sabelsvans finns fortfarande på min näthinna! 


I helgen blir det till att ta det lugnt. Det blev ett spinningpass igår och ett på söndag är inplanerat. Friskis och Svettis i Örebro har gjort om sina kort så mitt kombinationskort spinning/gym är uppgraderat och inkluderar nu även jympa. Men gamla basketknän gör sig påminda på jympan så jag håller mig till till spinningen.


Ha en bra kväll!



Ikväll blir det till att läsa Friskis och Svettis tidning, ingen Hundsport
eller intredningstidning.
  

Av Annelie Finnebäck - 25 augusti 2010 21:23

  


Tova (Brackets Fröken Fuji) 3 veckor


Jag har trimmat Tova som är vår fodertik och hon kommer att sova över hos oss inatt. Tova är från kamera-kullen och hon är så mysig och trivs bra tillsammans med de övriga hundarna. Tova bor hos fodervärdar och det fungerar väldigt bra, alltid smidigt med överlämningar mm.

Det som är vanor för mig med mina hundar kan vara ovanor för dig och tvärtom men Tova smälter in här hemma utan problem. Jag har försökt att fota henne med det är inte helt lätt så det får bli ovanstående valpbild så länge. Provade först att fota Tova i trädgården när de andra hundarna var med och det blev lite väl trångt framför kameralinsen. Sen provade jag att ha Tova lös i trädgården men det var för mycket spring i benen och då gav jag upp.


Hundarna har fått kvällsmat, kvällspromenad och ligger nu och tuggar på tuggben. Själv tittar jag på den danska serien Livvakterna samtidigt som jag bloggar. Förstår inte varför man inte kan göra en sak i taget :-). Danskarna vet hur man gör tv-serier! Mordkommissionen är fortfarande min favorit. Ikväll ska det bli en tidig kväll.


Kram alla vänner!


Ps. Har redan planerat inför Lucia, skojar bara :-). Vet en vädur som tänkte "men guuuud" :-). Nej, men däremot jag har köpt pepparkaksformar på Tradera så till Lucia blir det pepparkakor i Schnauzerformat dock lite mindre än originalen :-).

Av Annelie Finnebäck - 23 augusti 2010 07:48


Ett glatt utställningsgäng, Lotta (Djakarta), Maria (Kaspelix), Mauline (Noble Monument) och Joline med Lottas Noel i barnvagnen


Internet Explorer fungerade inte här hemma riktigt igår kväll. Men sol blandat med molnighet gjorde att vi var kvar och tittade på gruppfinalerna tillsammans med våra vänner. Allt blir så mycket trevligare när regnet håller sig borta. Regn och människor som ska lägga i sig i sånt de inte har med att göra ligger på sommarens gillar-inte-listan. Det var inte mitt bredband det var fel på för det gick ypperligt att uppdatera hemsidor och det får man vara tacksam för. Men nu på morgonen så fungerar allt som det ska och jag kan blogga igen.



Det är inte bara plats för tävling, utan även lite mingle vid ringside  


Tack alla för helgen som gick, alla hann jag inte prata med och gratta så jag får säga grattis här istället! Det var en tuff match för icke schnauzerraser igår i gruppfinalerna. När det gällde uppfödargrupperna så blev Dvärgschnauzer svart/silver (Chottans) BIS-2 och Schnauzer p/s BIS-4 (Velvet Dandy’s). I grupp 2-finalen sparade domaren först fyra av schnauzervarianterna i sista utplockningen och när det återstod fem hundar så var tre av dessa kvar! Dvärgschnauzer svart BIG-2 (Imbrez), Schnauzer p/s BIG-4 (Argenta) och Riesenschnauzer svart BIG-5 (Djakartas). Grattis allesammans!



Dagens charmigaste kille, Jannicas lilla Wille  


Några av mina vänner var till Liseberg förra veckan och det fick mig att minnas när jag gick i skolan och vi var på skolresa till Göteborg. Vårt stora mål var givetvis Liseberg! Men för att leva upp till skolans policy så skulle en skolresa även innebära allmänbildning så ett besök på Sjöfartsmuseet var inbokat. Hur gamla kunde vi vara? 10-12 år kanske och gå och titta på båtar tyckte vi inte skulle bli någon höjdare. Men det var trevligt och det jag minns mest var krokodilerna som fanns där. De bara låg där, gjorde ingenting utan bara vräkte ut sig och tog plats och levde på det andra gav dem. Fullkomligt ointresserade av vad som hände runt om dem. Så länge det inte serverades ett skrovmål var de inte intresserade av våra förehavanden. Så länge vi inte kom i deras väg så låg de bara där helt stilla.


Jag har aldrig förstått mig på krokodilen eller fascinationen för dem. Ändå bloggar jag om dem, hur gick det till, vad hände? Kanske ett bevis på att de har en förmåga att ta plats utan att förtjäna det :-). Jag hittade det här på nätet om Krokodiler. De tycks till stor del kommunicera med hjälp av synen. Men till skillnad från de flesta andra reptiler kommunicerar krokodiler med varandra också med ljud. Rytanden, grymtanden och väsanden ingår i krokodilernas ljudarsenal. Ett av få djur som äter människor om tillfälle ges. Stor käft och små öron är ett vanligt uttryck.


Kram alla vänner!



Lunchtips - Ceasarsalla - till alla som precis som jag inte gillar
hamburgare men är utelämnad till McDonald's :-)
  

Av Annelie Finnebäck - 21 augusti 2010 16:36


Kaspelix-Maria bytte däck som om hon aldrig gjort annat  


Jag och Kaspelix-Maria träffades som vanligt i Örebro tidigt imorse för vidare färd mot Norrköping för utställning. Efter ca två mil på E20 vid Kumlaavfarten så får Marias bil punktering! Vi hade inte ens tid för svordomar :-). Nej, svordomar byter inget däck :-). Nu gällde det att vara handlingskraftig :-).


Varningstriangeln som några trafikanter inte förstod sig på :-)

  

Snabbt svänga in vid vägkanten ut ur bilen och ut med hundburen och väskor för att komma åt varningstriangeln. Varningstriangeln placerades på rekommenderat avstånd MEN trots det dånade både personbilar och lastbilar förbi utan att byta till det inre körfältet.



Det trasiga däcket som inte var gammalt.  


Det var svårt att tro att man stod på vägrenen på en tvåfilig motorväg. Puckon säger jag bara! Om någon passerande läser min blogg och råkar ta åt sig så säger bara, jag tar inte ansvar för dåliga samveten runt om i Sverige. Givetvis var det vänster bakhjul och muttrarna var tillskruvade med luftryck. Jag vill inte påstå att det finns någon bra tidpunkt att få punktering vid men inte på morgonen när man har en tid att passa är mindre bra :-).


Det finns många fördelar med nya bilar men också nackdelar. Tro inte att det bara var att lyfta ut reservdäcket. Nej det krävdes noga läsning i instruktionsboken hur man skulle ta fram reservdäcket. Högtalare var först tvunget att bli bortmonterat, pust men det gick. Sen byttre Kaspelix-Maria däck på sju minuter! Med reservdäcket på så vände vi tillbaka till Örebro och lastade om till min bil.



Zlatan och Tage låg lugna som alltid i buren och tog ingen större
notis om vårt förehavande.
  


Duktiga som vi är jag och Kaspelix-Maria (bara så ingen behöver klappa oss på huvudet) så startar vi våra resor i god tid och tack vare det så hann vi i tid trots däckbyte.



På plats i Norrköping :-)


Våra favoritstolar :-)  


Tage och Zlatan tävlade i varsin ring nästan samtidigt idag och det gjorde att vi snabbt kunde packa ner vårt tält precis innan första regnskuren och åka hemåt. Det finns inget tråkigare än utställning i regnväder. Väl hemma blev det promenix i solsken utan regn. Altandörren står nu på vid gavel och vi njuter av en härlig sommardag och hundarna kan gå ut och in som dem vill.


Får se vad det blir ikväll, kanske kräftskiva eller en mysig kväll hemma med hundarna.


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 20 augusti 2010 19:54


Snart är det 6 månader sedan ordspråks-kullen föddes  


I förrgår när jag skulle öppna mitt bildprogram Photoshop så hände ingenting, absolut ingenting. Jag kan inte beskriva hur snabbt min puls lämnar sitt viloläge  . Jag tryckte igen på ikonen och ingenting hände och så tryckte jag igen med enterknappen. Sen insåg jag att om jag inte slutar så har jag inte bara ett bildprogram som är ur funkton utan även en icke fungerande enterknapp.


Hmm vad kunde vara fel, Photoshop har fungerat utan problem hela tiden. Jag chansade på att jag hade för mycket material på datorns hårddisk och att det var därför programmet. Arbetsminne för programmen kräver även sin plats på hårddisken. Så igår flyttade jag 50 gigabyte med bilder från min bärbara dators hårddisk till en extern hårddisk. Bildmängden är från april månad, hmm hur fort går inte tiden? Jag brukar flytta över regelbundet men har slarvat de sista månaderna.


Tack vare flytten av bilder så är ordningen återställd och Photoshop fungerar igen som det ska. Vad gör jag då i photoshop? Det finns oanade möjligheter i Photoshop, du kan fixa och trixa med det mesta, utbudet i programmet är stort. När det gäller hundbilder så beskär jag endast bilderna, ingenting annat. Röda ögon tas bort automatiskt när bilderna läses in i datorn från kameran.


Jag har sett flera bilder utanför Sveriges gränser som är manipulerade. Det är inte några höga stilpoäng när en bild finns i två "versioner"... Manipulerare av bilder får nog leva efter ordspråket om att lögnare måste ha ett bra minne . Vem försöker man lura?


Nej, nu ska vi slappa lite framför TV och sen lite kvällsrastning av hundarna innan de gröna ögonen sluts för kvällen.


Kram alla vänner! 


Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards