Alla inlägg den 12 augusti 2010

Av Annelie Finnebäck - 12 augusti 2010 23:55


Släkten på första och andra plats (ja, inte hundarna alltså)...BIS-1 på SSPKs utställning i Svenstavik CH. Pizzirico v Tani Kazari "Rico" ägd underbara Velvet Dandy's och Kennel Orlock och jag & Tage BIS-2. Foto: Velvet Dandy's   


Just nu är livet intensivt men väldigt roligt. Det gör att jag inte hinner blogga om allt jag skulle vilja men jag ska försöka blogga ikapp.


Igår var jag, Kaspelix-Maria, Kaspelix-Jollan och Djakarta-Lotta på handlerkurs för Gerard O’Shea mellan kl 17.00-22.00 hemma hos Hélene Hulthén kennel Cameron i Sala.


Ni som gått kurs för Gerard vet att man får många tillfällen att skratta åt sig själv :-). Här handlar det inte om ”controlhandling” utan släpp fångarna loss och låt hundens energi komma fram. Strunta i att ha ”tummen i ögat” på din hund. Allt bygger på kontakt och återigen kontakt. Ingen kontakt leder ofta till ”tummen i ögat” eller ryck och slit i kopplet. Gerard är oerhört duktig på att visa från hundens perspektiv, att ge ”bilder” av olika situationer, väldigt pedagogiskt. Otroligt givande, man fylls av energi och påminns återigen att det är aktiviteter med våra hundar som leder till bra kontakt. Gerard har en självdistans som blir mer och mer ovanlig i hundvärlden.



jag och Tage  


Jag gick en 8-veckorskurs för Gerard 2006 och sommaren 2008 blev det en tre-dagarskurs för Hugo Quevedo som har samma filosofi som Gerard. Blir handlerkursernas innehåll inaktuella? Nej, inte för mig, man kan inte lära sig allt på en gång. Man har olika hundar vilket innebär olika individer och man behöver träna dem olika. Har ni möjlighet att gå handlerkurs för någon som spelar i ”elitserien” så ta chansen! Det är otroligt givande och inspirerande!


  

Trolla


Efteråt så fikade vi hemma hos Djakarta-Lotta och fick träffa Jonas och Lottas bebis Noel. Jag som älskar inredning fick inspiration! Alltid lika trevligt att umgås vänner och prata över en kopp kaffe eller saft för min del som inte blivit vuxen än :-). Tage och Trolla sov gott på vägen hem.



Kaspelix-Joline och Qrusa

  


Maria och Vera  



Djakarta-Lotta och Higgins  


Spänn av, slappna av, släpp loss – ha roligt med din hund i utställningsringen!


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards