Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

Man kan hjälpa till utan att sitta i en styrelse

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44

Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-).

Helgen har varit intensiv med en hel del planeringsarbete av olika slag men nu har jag planerat klart :-).

Jag tror på att man har ett bäst före datum på funktioner i föreningar. Inte att man behöver lämna föreningen men att man byter uppdrag. Nya ögon, ny kunskap och nya lösningar och idéer. Efter 6 år som ordförande i Dvärgschnauzerringen så kände jag att jag inte utvecklades längre och då är det bättre att någon annan tar över. Det bästa är om nya erfarenheter blandas med gamla men oftast har vi en tendens att köra slut på folk så vi tappar dem helt och hållet. Själv har jag gjort RAS-utvärderingen åt Dvärgschnauzerringens styrelse och så kommer de att arbeta med att revidera målen i nuvarande RAS. Man kan hjälpa till utan att sitta i en styrelse.

Jag har varit på årsmöten i olika konstellationer och föreningar genom åren och det som går som en röd tråd är att det är jätteviktigt för en del att få vara med i en styrelse men mindre viktigt att arbeta. Oftast är det 2-3 i en styrelse som arbetar och det är inte ok mot de andra och inte heller mot de som röstat in dem. Förhoppningsvis lär man sig av historien. Jag stressar inte upp mig över inkuppningar utan lever efter mottot "time will tell". Det är demokratiskt att föreslå andra namn än valberedningens förslag men det är också demokratiskt att säga att det oftast inte är särskilt genomtänkt, det är min definition av inkuppning. Nu finns det valberedningar där det finns mycket att önska vad gäller tidsplan, strategisk planering mm. Men lyssna på din valberedning på årsmötet och ställ frågor hur de har arbetat och resonerat för att landa i det förslag de presenterar. En valberedning är vald av årsmötet och ska jobba i medlemmars intressen.

Jag har bott i bostadsrättsföreningar ett par gånger i mitt liv och jag säger, never again :-). Det var mer regel än undantag att människor ville bli valda för att få sin egen vilja fram för att exempelvis bygga ut sin altan på gemensamma gräsmatta, snika åt sig fler parkeringsplatser mm. Och var det något de ville göra men var för dyrt nämen då drev dem det som en styrelsefråga. Trots att det inte fanns med på föreningens underhållsplan. Som medlem kunde man inte påverka något förrän kommande årsmöte men då var det redan för sent.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Av Annelie Finnebäck - 20 januari 2014 20:38


Idag såg att jag missat att gilla och kommentera den här fina bilden som var inlagd på FB i september och som jag missat trots taggning. Ber om ursäkt :-). Hur kan jag missa en bild på Sixtens son Gogo Dolls Bellini Amore "Love". Det blir 100 armhäv...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards