Alla inlägg under oktober 2012

Av Annelie Finnebäck - 31 oktober 2012 17:36


Arboga Djurklinik     


Jag kan verkligen rekommendera Arboga Djurklinik. Förra gången jag var där var i december förra året då Virus (Mohner’s Circus Virus) skulle ögonlysas. Då bjöds det på kaffe och pepparkakor. Nu när vi var där senast så var det för att ögonlysa Tage (CH. Kaspelix Kompis Tage). Trots ett fullsatt väntrum, är personalen lugn och det har en positiv inverkan.


  


Tage har haft dambesök av Zylvan Amber ”Clura” som ägs av kennel Argenta. Går allt som planerat blir det valpar hemma hos dem i slutet av december. Jag får abstinens efter valpar när jag ser valpbilder från Facebook. Förhoppningsvis får vi en egen valpkull till våren efter Trolla och AK (Brackets Åsikt Utan Insikt och CH. Myltans Zuki Jaki). Jag har en vän som har valpar hemma av rasen Engelsk Bulldogg och om några veckor så blir det dags att besöka dem.


 


Jag har var varit på kattdag som arrangerades av Nerikes kattklubb och jag blev förtjust i Sibirisk katt och Burmilla. Jag gillar Ragdoll sedan tidigare men fick upp ögonen för dessa kattraser. Burmilla såg lite ut som en disneyfigur och är från början en blandning av Burma och Brittisk korthår om jag minns rätt. Sibirisk katt, vilken utstrålning! Sixten skulle vara blixtstilla om han bodde tillsammans med en sån katt. Deras hållning och blick bara äger. Nej, jag ska inte ha en katt men lite sugen är jag på en Sibirisk katt som går i färgerna svart/grey eller silver och som då skulle få heta Sibirien. He he he fantasilöst kanske men vem säger att man måste ha fantasi :-).


 

Några lugna helger ger mycket positiv energi. Jag har exempelvis planterat ljung på framsidan av huset. Jag gillar hur den gammelrosa färgen lyser upp bland höstfärgerna. Vi tar vara på dem mörka årstiden genom att tända så mycket ljus som möjligt, både inomhus och utomhus. Det ska vara mysigt, mysigt och mysigt :-).


 


  


Oktober/november brukar vara de mest stressade månaderna på den här delen av året när det gäller klubbarbete men jag har styrt upp till skillnad från tidigare år. Det känns skönt att kunna säga nej och styra sin egen planering utan att få dåligt samvete. Förra året vid den här tiden var det för mycket måsten och för mycket kom-ihåg. Det gjorde att jag tidvis kände att jag inte kunde andas.



Våra lyktor på baksidan av huset och till höger skymtar vårt trimhus  


 


Jag önskar alla lycka till som ska till Växjö eller Herning i helgen och ställa ut. Vår nästa utställning blir i Göteborg. Sixten (Brackets Sixten Redlös) fyller 2 år den 4 januari så då börjar vi året med att jaga det sista certet. Tänk att punkbandskullen snart är 2 år. Känns helt otroligt vad fort tiden går. Jag har inte helt bestämt mig för Stockholm i december än men blir det inte utställning så vill jag nog åka dit och titta. En stor nackdel när man själv ställer ut är att man inte ser de andra hundarna ordentligt.


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 15 oktober 2012 20:34

På FB har jag läst att en hund avlidit på grund av förgiftning i Karlsundskogen i Örebro. Hemskt! Jag blir förvånad över att läsa kommentarer "och polisen rycker väl på axlarna". Varför skulle dem göra det?

Ingen vet om det är någon som medvetet lagt ut något eller av mänsklig korkighet dumpat något och alla hjärnceller hade tagit semester samtidigt. Ingen ursäkt eller förklaring är bra nog för att ursäkta konsekvensen.

Nästa kommentar blir väl att polisen inte gör något :-). Om inte vi vet vem som lagt ut giftet kan någon då förklara för mig hur polisen ska kunna veta det? Jag fortsätter att undra varför polisen skulle rycka på axlarna?
Rikta ilskan mot förövaren istället!

Bilden är på Maria Borg från gårdagen på ÖBK.

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 15 oktober 2012 06:34

Det var skönt med flera timmars sömn efter denna hektiska helg. Ska ni anordna anatomikurs så kan jag rekommendera Svante Frisk. Kunnig, pedagogisk och tålmodig till max. Anatomikursen är den enda delkursen som vi kan ha med praktiska övningar. Det handlar inte om att utbilda kursdeltagarna till domare utan att man får omvandla teori til praktisk. Det är först då man förstår man verkligen lär sig. Sen får man öva på andra hundraser än sin egen och då får man lära sig använda rasstandard, att hundar har olika ursprung, funktion mm.

Lerig och trött så var det skönt att komma hem igår kväll och baka scones. Energibehållarna är påfyllda så det räcker ett bra tag framöver :-).

Så fick jag träffa min gamla kompis Svennis igen som blivit 6 år. Vart tar tiden vägen? Den lilla Affenpinschern charmade alla på kursen. Bilden är på Laura, en svart Schnauzer.

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 14 oktober 2012 08:43

Igår var det middag med trevliga människor och vi fick skratta en hel del. Sånt fyller på energibehållarna. Jeanette, ett tag framöver kommer jag att skratta varje gång jag träffar dig :-).

Idag är sista dagen på anatomikursen och jag ska hjälpa till att visa Affenpinscher och Schnauzer.

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 13 oktober 2012 18:04

Idag har vi varit på ÖBK hela dagen. ÖLKK har anatomikurs med Svante Frisk. Jag är ansvarig för kursen och ibland är det svårt att få ihop sin tid :-).

I förmiddags när de hade teoripass så passade jag på att förbereda med kursdiplom och skriva verksamhetsberättelse samt verksamhetsplan för de delar jag är ansvarig för inom klubben. Sen gick jag långpromenad med hundarna i Karlsund. Efter några timmar utomhus var det skönt med en varm dusch.

Jag lånar Zlatans uttryck "bollen är rund, allt kan hända". Mina vänner Velvet Dandy's kommer imorgon med Affenpinscher och Schnauzer som visningshundar. Jag bokade in dem redan i våras och i slutet på av förra veckan så hade jag fått ihop ca 25 hundar totalt till helgens anatomikurs. Ja, vad läser jag på fb i eftermiddag? Jo, en av Velvet Dandy's affen har blivit BIG-1 idag i Sundsvall och ska tillbaka och tävla i BIS-finalen imorgon :-). Ja, det spelar ingen roll hur långt innan man planerar, allt kan hända. Veronica har ringt och Maria Borg kommer till oss imorgon men vi ska bara hitta två personer som kan hjälpa till att visa hund imorgon på anatomikursen. Kul för VD och vi kommer att hålla tummarna för deras lilla apa imorgon!

Snart ska jag iväg på en trevlig middag :-).

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 11 oktober 2012 19:02

Snart ska jag mysa med valpar då en väns tik fått valpar för någon vecka sedan. Måste vänta några veckor till. Engelsk Bulldogg, hur söta är de inte som valpar.

Till helgen är det fullt upp med ÖLKKs anatomikurs. Dogsen hänger på som vanligt.

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 10 oktober 2012 20:35

Idag har min bror gift sig! Grattis till dig och Maem! Välkommen till familjen Maem!

Av Annelie Finnebäck - 9 oktober 2012 18:09


Brackets Sixten Redlös "Sixten"


I lördags var jag och hundarna i Södertäljde. Efter uppdatering av min Iphone till den senaste uppdateringen så upptäckte jag att den numera äter batteritid. Men min Iphone är nu förlåten :-). Den nya kartan som fungerar precis som GPS var helt suverän! Den pratar dessutom! Stora bilder med pilar och en röst som säger vad jag ska göra, ja det bådar gott för att jag ska köra rätt :-).



"Sixten"


Underbara Sixten, han är så full av liv! Alltid glad och inga sorger där inte :-). Ikväll skulle jag egentligen på föreläsning som ÖLKK anordnar - den viktiga leken med Tobias Gustavsson som föreläsare. Men huvudet säger nej :(. Sixten har sovit bredvid mig i sängen på eftermiddagen. Han är full av aktiv den hunden men han känner när man inte orkar och då ligger han snällt stilla.



Förra veckan var det trimning av Messi från vår senaste kull. Han är 6 månader imorgon. Genomtrevlig kille som tränar spår och som förra veckan fick prova på sitt första uppletande. Man blir varm i hjärtat när man får bekräftat att man sålt sina valpar till rätt personer.


  



Snart ska jag börja på energimassage igen. Det är toppen och något jag kan rekommendera! Läs mer på motivationsdagarna.se.




Dessa hundkex köper jag till mina hundar - Eukanubas såklart :-).  




Denna peang använder jag för att plocka hår ur öronen på hundarna. Den låser sig inte när man använder den.



Förra veckan var det kanelbullens dag och jag hörde ingen som beklagade sig om kommersiellt jippo :-) men så var det gott också :-). Huvudet tillåter ingen längre blogg och nu ska vi bara ta det lugnt. Sixten och Trolla blev trimmade igår, Strula i söndags och imorgon ska det bli Tage och Tores tur.


Kram alla vänner! 

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards