Alla inlägg under maj 2010

Av Annelie Finnebäck - 30 maj 2010 11:15

  


Flera har valt ”Ja, annat” i min omröstning. Det väcker väl mer än bara min nyfikenhet :-). Jag hoppas jag får någon historia berättad för mig.


Igår beskådade mina grannar valparna och gav omdömen som ”åhh, vad söta de är”, ”de ser ut att ha så roligt tillsammans”. Det är trevligt med trevliga grannar eller hur? Jag har bott på ställen med grannar som lämnat mycket övrigt att önska. En granne vars beteende så här i efterhand kan ses bero på att människan i grund och botten var ensam, hade alldeles för mycket fritid, var bitter och avundsjuk på alla som hade en tendens till ett liv. Grannen hade fullständig koll på alla grannar, vilka de umgicks med vilka som ägde vilka bilar, vilken tid grannarna drog upp rullgardinen med mera. Ja, det återfanns mycket som inte var sunt hos den grannen kan jag lova. Grannen gnällde på allt och alla om precis allt. Det som knyter pedistalmänniskor är att de saknar insikt och är inte medvetna om att de stör sina grannar genom att exempelvis spela musik på vardagsnätterna :-). Fullt normalt att förstå för normala människor men inte för den här grannen. Jag förstår att det inte är svårt att hitta deltagare till programmet Grannfejden på TV3 :-). Själv är jag sån som knappt vet vilka bilar grannarna har och än mindre hur grannarna ser ut. 


Det är en frihet att bo i hus även att det kräver sin tid. Mina måsten bestämmer jag själv och nu planerar jag trädgårdsaktiviteter som ska genomföras under sommaren. Ena hörnet av min trädgård ska förvandlas till gräsmatta med växter som skapar olika ”rum”. Jag skulle så gärna vilja ha en damm med guldfiskar i…men risken är att mina dvärgar springer i vattnet för att bada eller dricka vatten och sen drar en repa under altanen där det är sand och så in… hmmm… får nog skippa dammen.


Hoppas ni har haft en bra helg!

Av Annelie Finnebäck - 29 maj 2010 10:04

  


Ni har väl inte missat min nya omröstning här i bloggen till höger? På ett par timmar har jag fått fadäser återgivit från mina vänner som de varit med om :-). Återigen, den som aldrig gör något, gör heller inga fel :-). Så när man är aktiv och har mycket omkring sig som många av oss har så är det inte konstigt om något missas.


Jag har funderat och du som inte är intresserad av mina tankar och åsikter kan sluta och läsa här . Jag har funderat på människors beteenden och landat i att fundera över det här med identitet. Enligt Wikipedia definieras identitet så här:

 

”Människans identitet är det som definierar den unika människan. Den kan vara självdefinierad (hur jag upplever mig själv, vem jag är och inte är) eller definierad av andra”.


Hur definierar du dig själv? En del människor verkar bara ha en identitet i hunderiet vilket kan var orsak till att man tar sig själv på alldeles för stort allvar. Min hunduppfödning är min hobby men eftersom det är levande varelser och ljuvliga sådana så blir det naturligtvis en livsstil men inte en identitet för mig. I mitt liv har jag min identitet utanför hunderiet. För mig är hela hunderiet avkoppling, något som ska vara roligt. Ja, även när valparna vaknar 5 på morgonen :-) eller att man står och trimmar hundar halva natten. Kraven från andra och från mig själv sker utanför hunderiet i en annan värld. Den världen är otroligt rolig, givande, krävande, utvecklande och det gör att jag uppskattar min hobby med hunderiet helhjärtat. Även hunduppfödning är otroligt givande men fortfarande en hobby. När man har ena benet i en annan värld ger det perspektiv och distans till det som händer och sker i hundvärlden.


Nu är det lekdags med valparna. Jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, de är så mysiga! Nu har den blå tikvalpen börjat med att hon ska inte springa med de andra ut på morgonen. Nej, hon ligger kvar på filten och viftar på svansen och så ska vi gosa några minuter, så mysigt!


Några av oss hörs säkert på Facebook senare idag.


Njut av er lördag!

Av Annelie Finnebäck - 28 maj 2010 07:32


Röd tik


Igår fick Trolla pälsvård och vi gjorde sista putsen på Tage inför Österbybruk. Får rikta ett särskilt tack till Yvonne Kronstrand för att hon bloggade igår :-). Hade hon inte bloggat igår så hade några människor (tänker inte säga vilka) ställt klockan tidigt på lördag morgon och åkt till Österbybruk. Det är långt till Österbybruk, inte så många mil, men otroligt många 70-skyltar. Men i och med att Kronan bloggade om att hon skulle på utställning på söndag och också har Dvärgschnauzer så innebar det att några människor (och jag säger fortfarande inte vilka) slapp att ställa klockan tidigt både lördag och söndag. Tänk att komma till en utställning fel dag :-). Man kan bli retad för mindre :-). Nu kanske någon undrar om PM inte läses inför utställning. Jag kan inte svara för alla :-), men själv läser jag när min hund ska in i ringen. Men förstår nu vikten av att även läsa datum också. Men den som aldrig gör något, gör heller aldrig fel. Ja, jag älskar ordspråk!


Några av mina favoritordspråk:

 

Bara döda fiskar simmar MED strömmen.

 

Den som aldrig gör något, gör heller aldrig fel.

 

Den som alltid talar sanning har råd att hålla sig med ett dåligt minne.



Ha en bra fredag!

Av Annelie Finnebäck - 27 maj 2010 20:35

  

Trolla


Jag är så glad att ha fått hem Tage som tävlade i lördags i Hässleholm. 20 procent arv och 80 procent miljö, ja så säger en del att fördelningen ser ut hos våra hundar. Ja, jag har sett en hel del likheter mellan Tage och Bubblan under helgen som gått. Båda är lika snälla och mysiga. Att se Tages mamma i ögonen är som att se Tage i ögonen, så lika blick har de! Kommer att blogga lite mer om arv och miljö lite längre fram.


Det var inte bara Tage jag fått hem utan även en Marimekko-pärm. Tack för den Kaspelix-Maria och för att du visade Tage i Hässleholm! Nu har alla papper som rör min kennel flyttat från en tråkig mörkblå pärm till en glad Marimekko-pärm.

Har börjat med massage, kan varmt rekommendera Kroppsverksta’n (Patricia Brunosson) i Karlskoga. Det är värt att åka 10 mil tur och retur för att få massage.


Ska ladda upp lite fler bilder på valparna på hemsidan senare ikväll eller imorgon bitti.


Kram alla vänner!

   

Av Annelie Finnebäck - 23 maj 2010 20:44

  


Hur smart är man ibland? Jag påminner alltid mina vänner att de ska SMS:a mig resultaten när jag inte är med på utställning. Det gjorde de igår men jag var osmart och målade utan handskar och hade mobilen i fickan och fick vackert och nyfiket vänta några timmar innan jag kunde ta del av resultaten :-). Mitt nya TV-skåp är färdigmålet och imorgon ska jag montera nya ben på det. Inte för att jag vet hur jag ska få in det från garaget, men man är inte stenbock för inte :-).


Idag blev det en sväng till Bauhaus och Ikea. På Ikea inhandlade jag en tunnel på barnavdelningen till valparna som de älskar. Den kan jag rekommendera, det som är barnsäkert måste vara valpsäkert, så tänker i alla fall jag. Till mig själv så köpte jag ett påslakan i färgen beige. En person har nämligen en synpunkt på färgen beige, att beige inte är en färg :-) och när nu någon inte var med och shoppade så passade jag på, he he.


I helgen har jag i alla fall laddat batterierna så nu är de påfyllda för att räcka över hela sommaren. Jag kommer att klara att välja glädje utan problem och därmed lägga tiden på positiva saker där den hör hemma, som vänner, hundar, valpar, utställning…


Grattis till Kaspelix-Joline som vann Juniorhandling idag på SSPKs utställning i Hässleholm med Tage! Du är så duktig Joline! Du har fått mycket beröm för att du trimmat din Qrusa så fint!


Hörs snart igen!

Av Annelie Finnebäck - 22 maj 2010 19:39


Idag har det varit strålande väder från morgon till kväll. Altandörren har stått på vid gavel hela dagen så valparna har kunnat välja om de vill vara ute eller inne. Själv har jag gjort absolut ingenting. Ingenting innebär att jag städat i garaget, målat ett skåp som jag ärvde efter min pappa förra sommaren. Jag hade först lyckats tappa bort nyckeln, men det som inte är stulet kommer åter :-). Jag hittade nyckeln imorse och bestämde för att måla. Jag ska få min storebrors platt-TV till mitt vardagsrum när han köper en ny så skåpet ska få bli ny TV-bänk. Återigen, min storebror är världens bästa storebror!


Mitt nuvarande TV-skåp är av indisk modell och jag köpte det för ett par år sedan. När jag såg det bestämde jag mig direkt för det och sen letade jag TV som skulle passa in i skåpet. Jag tycker inte att TV är en vacker möbel men en platt-TV klarar jag av bättre än en tjock-TV. Nuvarande TV-skåp får flytta in i gästrummet och bli linneskåp istället.


Hässleholmsgänget (Maria, Senad och Yvonne) hälsar att även de har strålande sol och snart ska ut och äta middag tillsammans! Jag längtar efter Tage som är med dem i Hässleholm. Hans mamma Bubblan som jag är hundvakt åt är helt underbar. Hon trivs med valparna och de andra hundarna och tillsammans leker de och myser.


Trevlig kväll!


En bild "före" och...


  

...en bild efter. Skåpet har jag målat vitt (återstår två strykningar) och det ska få nya fötter och handtag i borstat stål.

 


Min lunch - sallad med avocado och kräftstjärtar  

Av Annelie Finnebäck - 21 maj 2010 20:06


Röd tik som gillar att busa och så gör hon ett uppehåll för att springa till en och gosa lite och så springer hon iväg igen och leker med de andra.

 

Satt i bilkö imorse utanför Karlskoga :-). Ja, det är inte var dag det är bilköer när man ska besöka Karlskoga. Jag skulle lämna Tage till Kaspelix-Maria som ska ha med honom till Hässleholm. Det här kan vara en åsikt utan insikt, åtminstone en undran utan insikt :-). Men är det nödvändigt att stänga av E18 och dessutom i båda körriktningar för att bärga en lastbil som ligger i diket med ofarlig last när det är som mest bilar ute i trafiken. Vem bestämde det? För er Stockholmare är bilköer vardagsmat och jag som bor på landet inser att jag inte skulle klara bilköerna särskilt bra :-). Hade i alla fall sällskap av min Iphone.

Häromkvällen var det trimkväll och den här gången var vi i Karlskoga hos Kaspelix-Maria och så tittade Senad förbi och vi tog en fika. Varför säger man egentligen ”tog” en fika? Jag brukar alltid säga att vi ”tog” en fika oavsett var jag fikar och oavsett om jag betalat eller blivit bjuden. Min gamla svensklärare skulle säkert säga att det är misshandel av det svenska språket :-).

Valparna mår utmärkt och lever runt i trädgården. Idag har vi haft pälsvård vilket de uppskattar. I helgen så har vi sällskap av deras farmor Kaspelix Bubble Gum ”Bubblan”. Bubblan är helt underbar och det finns många likheter mellan henne och hennes son Tage.

Tages två hanvalpar hos Kennel Kissmeth i Stockholm växer och frodas. En av hanarna finns att tingas www.kissmeths.se

Ps. Ni som behöver lite styrka när det blåser. Glöm inte, ingen gillar en dörrmatta och det finns tillräckligt med dörrmattor här i världen. Så när du står upp för din åsikt glöm inte att: 

"Det är bara döda fiskar som simmar med strömmen"

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 17 maj 2010 21:51


Brackets Ingen Regel Utan Undantag med sin pappa Tage  

 

Första valpen flyttade till sitt nya hem i lördags. Hans nya familj öser superlativ över honom. Jag är övertygad om att han kommit till ett toppenbra hem. Han är helt underbar på alla sätt och vis och det är kul att hans nya familj tycker som jag. Det är en liten bit av ens hjärta som flyttar med valpen. Jag hade gärna behållit honom här hemma men jag har bestämt mig för att ha få hundar hemma och den här familjen lät så bra redan vid första kontakten för ett par månader sedan. Det gjorde beslutet att han skulle få flytta mycket lättare.



Den blå tiken finns att tingas


Det finns en tik kvar att tinga, den blå tiken, som är till sällskap. Till de andra finns det spekulanter. Till den blå tiken önskar jag ett hem där man vill arbeta med sin hund. Hon är självsäker och mysig som sin bror, pigg och alert.



Här en bild på den röda tiken

 

God natt alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards