Alla inlägg under juli 2010

Av Annelie Finnebäck - 30 juli 2010 19:39

 
En av mina favoritbilder i repris, Tage 9 veckor.



Tänk vad tiden går fort, nu som vuxen är han 34,5 cm

 

Jag vill redan nu varna för eventuella stavfel . Höger handled vilar (så gott det nu går) i en stödskena. Jag tror min kropp är bättre på att säga ifrån till mig att ”nu räcker det, du behöver vila” än vad jag är gentemot min omgivning. Med träning och stödskena hoppas jag att handleden blir bättre. Jag har fått bokat av en del aktiviteter och det medför alltid dåligt samvete. Men så får jag tänka att det är jag som är vaken på natten för att handleden värker, ingen annan. Det är bara jag som kan ta hand om mig själv, ingen annan. Det är bara jag som kan sätta gränser, ingen annan.


Jag har vänner som får dra i handbromsen eller ta timeout ibland av olika orsaker. En hjälp till dessa vänner är att stötta det genom att inte ifrågasätta, inte förvänta sig att få en lång utläggning om varför mm. Det är helt enkelt inte förhandlingsbart utan bara att gilla läget. Att må bra är ett vuxenansvar, om man är vuxen och inte ett barn vill säga :-). Med vuxenansvar så menar jag att det är helt ok att må dåligt, fysiskt som psykiskt. Det är ett vuxenansvar att dra handbromensen eller att ta timeout om man vill det. Ifrågasätt inte den personen eller sänk den bakom ryggen inför andra.


Nu har ingen ifrågasatt mig och min handled. Nu ligger jag inte i sängen på rygg och äter praliner och zappar med fjärrkontrollen med vänster hand . Nej, jag använder min handled men sparar det till det som för mig är livsnödvändigt och dit hör; trimma mina hundar, städa mm. Nu fungerar det att trimma mina egna hundar men inte andras och det beror på att mina hundar står still på trimbordet. Vilar man inte när kroppen säger nej kan det bli kroniskt. Jag tror inte att den som eventuellt är sugen på att ifrågasätta min handled är beredd på att komma hem och städa hos mig, utställningsputsa mina hundar eller ens klippa min gräsmatta . Så alla ni som vill ta en timeout gör det, i en kvart eller i flera veckor – du väljer själv! Tänk på att de som ni känner att ni sviker (det gör man inte utan allt löser sig men det känns så), eller människor som ifrågasätter mm, inte kommer att komma hem till er för att vare sig ta hand om disken, hundar eller familjen. Nej, ta hand om er med gott samvete!


Några av oss ses i Ransäter imorgon. Jag har precis lokaliserat mina stövlar :-). Jag fick rapport från vänner i förmiddags som campar i Ransäter att regnet vräkte ner. Min Iphone visar både regn och sol imorgon och 19 grader. Just nu regnar det här hemma, vi kanske ska packa ner en eka, flytvästar och 10 kg handdukar .


Njut av er fredagskväll!

Av Annelie Finnebäck - 27 juli 2010 22:58


Trolla sitter still en tiondels sekund så jag hinner fota henne med min Iphone


Är precis hemkommen från Örebro läns kennelklubbs utställningsmöte. Klubbarbete är oerhört roligt även om det tar tid. Men det ger mycket positivt, du får lära dig många nya saker och träffa nya människor mm. På tal om att lära, jag och Kennel Kaspelix har planerat in en dag med anatomi den 29 augusti. Läs mer på min hemsida www.brackets.se under ”Aktiviteter”.


Ja, nu väntar jag på att få se en bild på en nyfriserad kompis :-). En annan kompis föreslog kompisen blondare färger och då slås man av hur mycket en färg eller frisyr kan ändra utseende på en person. Det ska bli spännande att se vad det blev. Ja, det och mycket får man läsa om på Facebook :-).


Örebro län ligger på 8:e plats när det gäller att besöka Facebook och jag känner att jag är nog en bidragande orsak till den placeringen :-). Det är skönt att bara surfa in där och checka av vad alla gjort under dagen. Jag har precis chattat med en kompis på FB som undrade om takbox. På FB är det hur smidigt och enkelt som helst att kommunicera med varandra. En vän på Facebook har skrivit denna kloka text idag så den har jag lånat till minblogg, tack J!


It´s never too late to make somebody happy.And it takes so little from u, just a little smile can do miracle! So friends let us do it everyday!


Sov gott!


Har hittat två böcker av författare som jag inte läst något av tidigare



Deckare båda två  

Av Annelie Finnebäck - 26 juli 2010 21:06


Friskis & Svettis i Örebro

  

Jag har en kompis som bloggade imorse och bland annat med frågan om livet är en tävling där vi poängsätts efter något osynligt poängsystem. Idag har jag sprungit genom livet så där galet fort  så man kan tro att jag ville slippa ta itu med olika tankar eller livet självt. Men så var det inte utan jag ville bara hinna med så mycket roligt som möjligt. Idag har det blivit blodspår och jag har trimmat Virus och Doxa. Sen blev det vår veckovisa vardagsskötsel för gänget och det innebär bland annat kloklippning och rengöring av öron.


     


"Eget beröm luktar illa" är ett klokt ordspråk som jag hittat på Internet. Men jag kan inte låta bli att berömma mig själv idag . Nu ska jag ägna lite mer tid åt mig själv än vad jag har gjort på länge. Jag ska börja med spinning igen på Friskis & Svettis! För några år sedan när jag bodde på Järntorget i Örebro och hade 5 minuters gångväg till Friskis & Svettis så tränade jag 5 gånger i veckan. Numera går jag powerwalk med hund, går långpromenader med hund, joggar med hund… ja, all träning inkluderar hund men nu tänkte jag göra något utan mina hundar ibland och det med gott samvete. Så idag har jag inhandlat ett årskort för spinning och jym.


Funderar ni på var alla bloggkommentarer för bloggare och gästboksinlägg på hemsidor tagit vägen? Sedan jag skaffade Facebook så kan jag med handen på hjärtat säga att jag blivit sämre på att gratta i gästböcker samt skriva kommentarer i bloggar. Istället hamnar gratulationerna och bloggkommentarerna på Facebook. Tyvärr kan inte alla se det om de inte är ens vänner på Facebook. Men i den interaktiva världen så hinner man inte med att skriva dubbla grattisar med mera.


Hoppas ni får en bra vecka!


Av Annelie Finnebäck - 24 juli 2010 21:15


En vy inne i Köping där vi åt en sen lunch efter vår utställningsdag


...och fundera över vilka personer som du har omkring dig (oavsett sammanhang), vem skrattar du tillsammans med, vem får dina förtroenden, vem ringer du till mitt i natten om det krisar? Ja, även dagtid givetvis :-). Vilka vänner håller du upp en fasad för? Hur ytlig är vänskapen från en skala 1-10? Vad förenar dig och dina vänner mest, glädjeämnen eller skitprat? ”Adopterar” du dina vänners tankar och åsikter rakt upp och ner eller tänker du till innan du bestämmer dig för att stå för samma åsikter? Gillar/ogillar du samma personer som dina vänner eller tänker du till innan och bildar dig en egen uppfattning?

Stenbockens lista kan bli lång av vänskapsfrågor :-) men snart ska det bli lördagskväll här hemma framför TV:n. Tänkte titta på Mördare okänd kl. 2130 på SVT1.


Jag älskar ordspråk och har hittat några som jag inte sett tidigare. Så nu har jag gjort en ny omröstning till höger som snart är klar, rösta gärna!


Lite bilder från Köping med mina underbara vänner som jag delar glädje och sorg med, kram underbara människor!




Världens bästa Joline! Vi får planera in en hästdag blir spännande, jag som är rädd för hästar :-) 

 
Senad och Maria, två av mina vänner som jag kan lita på i ur och skur

 
Ni som känner mig vet att det inte var jag som drack vatten till maten :-)  



Vi satt vid vattnet och åt vår sena lunch

 


Sommarblommor i Köping  


Ha en mysig lördagskväll!

Av Annelie Finnebäck - 23 juli 2010 20:22


Hmm….är det ätbart undrar Trolla


Idag har jag trimmat min mammas dvärgschnauzer som vid 10,5 år fortfarande är supersvart och supersträv! Alltid lika trevligt att ha familjen på besök.


För er som har kanal 9 kan jag rekommendera att se en norsk deckare nästa vecka som heter Orkestergraven. Tre avsnitt visas två kvällar i rad, onsdag och torsdag om jag inte minns fel. Kolla på tv.nu för mer detaljer. Böckerna som har blivit TV-filmer är skrivna av Unni Lindell. Jag har inte läst någon bok av henne tidigare men ska beställa ljudböcker så jag har i trimmet och i bilen.


Imorgon är det Köping och det ser vi fram emot! För då får vi träffa Djakarta-Lottas lilla Noel! För er som missat Noel funderar kanske på om det är en Toypudel eller Dvärgschnauzer :-). Han är ingetdera utan en tvåbent lite kille som kom till världen för några veckor sedan. Härligt att se sina vänner lyckliga! Det här är verkligen Djakarta-Lottas år! BIR på Cruft med egen uppfödning svart/silver hane som ägs av Kennel Gloris och samma hane blev BIR och världsvinnare i Danmark. Och så nu lilla prinsen Noel, som grädde på moset!


Trevlig kväll alla!



Röda vinbär från trädgården, har hur mycket som helst.
Vad gör ni med era röda vinbär? Tar gärna emot tips!

Av Annelie Finnebäck - 22 juli 2010 21:32

   Underbara Trolla när hon är busig


Idag är Ordspråks-kullen 5 månader, otroligt hur snabbt tiden går. Känns inte som att det var så längesen snön var en meter hög och Virus låg med sina nyfödda valpar i valplådan. När jag tittar tillbaka på kort från hela valptiden så börjar jag längta till vårens två planerade kullar.


   Underbara Trolla när hon är på utställning


I eftermiddags fick jag en flashback och samtidigt så gjorde jag nog en kompis döv :-). Jag berättade för en kompis vilka prinsessor Trolla och Signe är. Lite busiga ibland men väldigt snälla och goa. Ja som Joel säger, underbara. När jag avslutat meningen så ser jag några fjädrar sticka ut ur munnen på Trolla…och en fågelkropp. Yeack! Jag började ropa loss, släpp, fy, nej, hit…ja alla kommandon en 5-månaders valp kan, eller hur :-). När hon sprang iväg med fågeln i munnen så gav hon mig samma blick som Tage gjorde förr förra vintern då han hittade en död skogsmus….he he du kan inte ta mig, du kan inte ta mig. Ja, där har inte äpplet fallit långt från trädet :-). Till slut släppte Trolla fågeln och den är nu begravd. Det var inte Trolla som var skyldig till dödsorsaken utan ett av fönstren i vardagsrummet. Visst är det mysigt att vara hundägare :-).


  


Mina handleder krånglar igen men det fungerar alldeles utmärkt att trimma och det tackar vi för. Så idag har jag putsat Tage och samtidigt lyssnat på en ljudbok som jag fått av en vän. Det är svårt att hinna med att läsa vanliga böcker i den utsträckning som man skulle vilja och då är ljudböcker toppen. Nästa ljudbok jag ser fram emot att lyssna på är Lars Keplers nya.


Bilder till bloggen? Tar det inte mycket tid att fixa med? Nips, jag fotar oftast med min Iphone och alla som har en sån vet att den måste laddas ofta och det kan man göra via datorn. Samtidigt som man laddar sin Iphone läser man in bilderna i datorn och sen lägger upp dem i bloggens bildarkiv.


Hoppas din torsdag varit bra! Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 20 juli 2010 19:30

Här kommer utlovad bild på mitt nya påslakan Soliden i ljusbrunt/vitt från Gripsholm på landet.


Vi sitter på altanen och njuter av tystnaden och vill inte gå in än på ett par timmar. Det är så skönt och rofyllt att sitta här ute med datorn i knät. Vad gjorde man innan det fanns förlängningskablar :-). Ikväll ska det bli tidigt i säng med min bok. Två kvällar i rad har jag somnat alldeles för sent. I förrgår fastnade jag framför TV:n, en dokumentär från USA om en 5-barnspappa som tappade minnet en vecka efter en trafikolycka. Slutligen visade det sig att det inte var bilolyckan som var orsak till hans minnesförlust utan en psykisk sjukdom som innebar att att man vill fly från verkligheten. Det gjorde han också men till ett väldigt högt pris.


Idag var det Signes tur att bli trimmad, vår tikvalp som är till salu. Hon är så mysig och go. Hon och Trolla kan busa med varandra hur länge som helst och så plötsligt ligger de i en hög och sover.


Jag har bett Kaspelix-Maria att planera in en anatomidag för valpköpare och vänner! En heldag då vi känner och klämmer på våra hundar, går igenom rasstandarden, skriver ut foton på hundarna och drar linjer kors och tvärs. Studerar hundarna live, både stående och gående. I rörelse avslöjar sig gärna hundens fel, man ska inte låta sig luras av en bra uppställd hund. Sen diskuterar och resonerar vi mm. Blir man någonsin färdiglärd? Nej, är mitt svar. Ditt svar är kanske ett annat. Men jag tror på tesen att man lär så länge man lever. Givetvis kommer vi att fika och äta gott :-).


  

  

Mitt sovrum går helt i vitt förutom överkast och påslakan. Även TV:n är vit :-). Blir påmind om att jag fortfarande inte fått upp några lister runt om fönstren.



Här är en gammal bild på mitt överkast och kuddar också från Gripsholm på landet.  

Av Annelie Finnebäck - 18 juli 2010 14:11


Tage min prins, vilar efter stoj och bus med Trolla och Doxa  


Vi njuter av det underbara vädret! Denna helg har vi haft ledigt från utställningar och pysslar här hemmavid istället. Hundarna ligger under parasollet i skuggan där det fläktar friskt! Det som är underbart med vackert väder och att bo i hus är möjligheten att hänga ut tvätten utomhus! Särskilt sängkläder är så tacksamt att hänga ute.


   Mitt favoritsköljmedel är Willys ”Äpple/grönt te”. Doftar helt underbart!


   En bild från en regnig dag…

 

   …och en bild från en solig dag

 

   Dagens lunch Spagetti Carbonara


Trolla har blivit trimmad idag och Tage har fått spårat, det gäller att passa på innan solen och värmen tar över. Nu ska det bli en bok på altanen och sedan lite trimning.



Dagens bok  


Säger grattis till Maria Engström, Kennel Kaspelix som har fått tre champions på tre månader!


Ha en bra söndag!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards