Alla inlägg under december 2013

Av Annelie Finnebäck - 31 december 2013 15:19

Grått väder, skitiga hundar, blött och lerigt men varför ska allt det få komma emellan ett nytt Nyårskort :-). Posterboys blev Ture och Torsten och valet föll på dem för att de råkade stå stilla på en och samma plats samtidigt :-).

Kvällen tillbringar vi inte i de finare salongerna utan hemma med flera avsnitt av TV-serien "American horror story" :-). Jag planerar aldrig vad jag ska göra på nyårsafton eftersom jag vill vara hemma i lugn och ro med mina hundar. Alltid har man någon hund hemma som för första gången ska uppleva dårarnas afton med smällare och halvbomber. Skänk pengarna till något vettigt som barncancerfonden istället för att lägga det på något så idiotiskt som smällare. Igår vid 21.30 tände någon på något som lät som en bomb. En hög smäll och sen efter två sekunder var det knäpptyst. Vad handlar det om egentligen? Bättre att gå in på youtube och se klipp med smällare och fyrverkerier och öka chansen att ha händer och fingrar i behåll.

Gott nytt år allesammans!

Av Annelie Finnebäck - 30 december 2013 17:52

Idag har vi varit till Strömsholm och ögonlyst Brackets Sixten Redlös "Sixten", Brackets Åsikt Utan Insikt "Trolla" och Kaspelix Square The Circle "Tore" och alla tre var utan anmärkning. Efteråt blev det besök på Åsby hem & trädgård där Tores matte bjöd på lunch och fika, tack!

Ögonlysning på Strömsholm kan rekommenderas. Mycket smidigt med egen entré till ögonavdelningen, protokoll och droppar som skickas hem innan så ingen väntan i väntrum behövs. För kennel är det 25 procents rabatt.

Såna här filurer från Åsby hem & trädgård skulle gärna få bo i min trädgård :-).

Istället fick dessa två tomtar följa med hem! Även om julsakernas tid snart är förbi kunde jag inte låta bli.

Av Annelie Finnebäck - 29 december 2013 13:33

Här är en bild på Torsten (Brackets Halla Ballou) som jag utställningsputsade i förmiddags. Vad går upp emot en ren och nyfönad dvärgschnauzer :-). Om en stund är det dags för långpromenad och då är alla rena hundar ett minne blott :-).

Öhhh säger Torsten, ska min skitiga syrra Vera vara med på samma bild :-). Lugn Torsten, snart ser ni likadan ut :-).

Blev påmind idag om att det är precis 1 år sedan som Tage blev pappa hos kennel Argenta. Var tar tiden vägen egentligen?

Av Annelie Finnebäck - 29 december 2013 08:37

Nej min nya IPhone 5s hinner inte riktigt med när jag fotar hundarna :-). Men vad gör det, jag älskar den ändå. Den är tunnare och lättare än IPhone 4s och istället för pinkod läser den av ditt fingeravtryck.

Närmast kameran är Torsten och framför honom mamma Trolla. Den suddiga hunden är Sixten som busar med Ture och Vera. Tage han är mer som Ferdinand och går och nosar för sig själv i lugn och ro. Jag hade tänkt göra ett nytt julkort i år men brist på snö kom i vägen :-).

Igår utställningsputsade jag Vera och Ture. Idag är det Sixten och Torstens tur. Ture ska inte ställas riktigt än men han måste ju få vara fin han med när han ska träffa "farmor" Frida som äger och har fött upp Läskedryckskullens pappa CH. La Leia's Brilliant Bailey. Måndag och tisdag är Trolla och Tages tur att trimmas. Trimning är en never ending story men roligt :-). Det går inte att börja trimma hunden när anmälningstiden till utställningen går ut. Jag tror inte det funkar för någon av färgerna. Skulle jag inte gilla att trimma hade jag bytt ras för längesen. Varför tvinga sig till något som inte är roligt.

Jag fick frågan häromdagen om ullkamning. Jag ullkammar hela hunden, från luggen till svanstippen. Jag har inte samma ullkam till alla delarna. På svansen får man vara jätteförsiktig och där finns det oftast inte så mycket ull. Det vita i benhåren ullkammas och trimmas. Där vill man att hunden ska vara peppar & salt. Det vita i fram ullkammas och trimmas också. På en utställningshundar ska man inte klippa i det vita för då blir det mjuuuukt och det vill man inte :-). Det vita i fram kan ta månader av trimning innan det blir strävt men det är värt det.

Jag kan rekommendera TV-serien "American horror story". Den får filmen "Sjätte sinnet" att blekna :-). Serien är riktigt otäck men väldigt bra!

Av Annelie Finnebäck - 27 december 2013 09:41

En julhelg med familj i lugn och och ett knippe dvärgschnauzrar :-).
Ps.Ingridh, Trolla tog hand om ett ljus och dekorationerna. Så är det att ha en tik ;-). Ljusen höjde julstämningen hälsar mamma!

Julskinka är för mig det mest klassiska på julbordet!

Det är minst sagt snöfattigt i Örebro så julbocken på Järntorget känns lite malplacerad :-).

En julhälsning från Sonja i Norge (Brackets Hicka Persika). Sonja är den fjärde valpen i vår Läskedryckskull. Jag vill önska alla mina valpköpare en god fortsättning!

Snart närmar sig ett nytt år! Jag är väldigt nöjd med 2013 och ser fram emot 2014! Utställning är inte bara hårt slit utan innebär ibland också möjlighet till avkoppling och fika. Som exempelvis 2 mars, då blir det Afternoon tea i Vinterträdgården på Grand hotell i Stockholm för oss som ska heja på Velvet Dandy's i Puppy of The year!

Av Annelie Finnebäck - 22 december 2013 08:07

Jag lyssnar för tillfället på ljudboken "En man som heter Ove". Den är helt underbar! Jag tror nästan alla har/haft en granne som Ove. Jag har haft det, dock en kvinna men likväl en Ove. Otrevlig och bitter på livet till max. De som flyttade in efter mig fick till slut flytta för de stod inte ut helt enkelt. Boken är både rolig och sorgsen på en samma gång. Har du julklappar kvar att köpa så kan du ge bort ett abonnemang på Storytel.

Det är svårt att förstå att det är jul om två dagar :-). Ute blåser och regnar det och trots jultomtar här hemma och julmotiv på toalettpapperet så behövs det lite snö för att få den där riktiga julkänslan. Men en trevlig och avslappnande julafton blir det med familjen vilket fall som helst. Vi köper inte julklappar till varandra i vår familj och det är riktigt skönt. Hundarna däremot fick julklappar i form av bäddar till bilburarna av min mamma :-). Lätt att torka av och mjuka att ligga på för hundarna.

All stress inför jul är oftast självvald. Susanne uttryckte det så bra i sin blogg om det här med stress inför julen:

"Jag är inte så säker på att det alltid är så mycket som verkligen behöver göras, men det låter bra. Vi i vårt land måste ju alltid vara så duktiga och imponera på andra hela tiden. Men man måste inte så mycket. Det mesta går att köpa, vad svärmor/farmor än tycker om köpta pepparkakor och färdigkokt skinka."

Susanne slog huvudet på spiken!

Stressa mindre och framförallt umgås med människor ni tycker om!

Snart blir det långpromenad och sen trimning :-).

Av Annelie Finnebäck - 19 december 2013 20:18

Igår trimmade jag Tore trimmad och så jag fick lite julgåvor, tack Ingridh! Man blir glad att träffa Tore för man ser hur hans trivs med livet och snart ses vi igen då det är dags för ögonlysning.

Jag fick en fråga häromdagen hur jag gör att få harmoni i livet. Harmoni är inte ett beständigt tillstånd utan ett pågående arbete. När vardagen lunkar, på utan besked om dödliga sjukdomar eller annat i den kategorin, det är då man kan sortera upp saker i sitt liv. Om man vill så att säga, det är ju frivilligt att lista vad som får en att må bra respektive dåligt och sen fatta beslut utifrån det och hålla sig till det. Fokusera inte på vad andra gör eller inte gör utan koncentrera dig på dig själv. Många lägger ner alldeles för mycket energi på att tycka, tänka om andra istället för att lägga den tiden på sig själv. Man kan aldrig förändra andra människor. Lägg tiden på ditt, familjens och dina vänners välbefinnande istället. Vad är normen för välmående/harmoni/välbefinnande? Strunta i normen och bestäm själv vad som får dig att må bra.

Själv ska jag rasta hundar och sen må bra resten av kvällen i en nybäddad säng och se andra delen av "The escape artist" tillsammans med några snuzrar :-).

Av Annelie Finnebäck - 17 december 2013 16:26

Ni har väl inte missat att Djursjukhuset Hund & Katt i Kumla (tidigare Hund- och Kattkliniken) har kvar sina gamla lokaler i Bista i Örebro. På deras hemsida kan ni läsa mer om vad som finns där. Jag är medlem i Djursjukhuset Hund & Katt vilket gav oss 50 procents rabatt idag på hundarnas årliga vaccinationer. Det gillar vi! Hur smidigt som helst med drop in vaccinering i Bista :-). Hemma igen hann vi med en långpromenad i dagsljus. I gengäld valde jag bort eftermiddagens julbord på jobbet. Det kommer säkert vara det absolut godaste julbordet mina arbetskamrater ätit :-).

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards