Alla inlägg under juni 2011

Av Annelie Finnebäck - 30 juni 2011 00:28


Tore hittade direkt en VD-schnauzer "Cabra" som man kunde busa med

  

Efter en dagstemperatur på 28 grader så styrde vi kosan mot Västerås på eftermiddagen för att gå handlerkurs för Gerard O'Shea. Jag tänkte att Sixten kommer aldrig att orka hela kvällen. Han har lekt och busat hela dagen och med sin outsinliga energi så var svansen och hans koncentration på topp hela kvällen.


 

På vägen hem fick vi åka en omväg på grund av vägbygge på E18. Jag hade ingen aning om att Hallstahammar var så långt :-). Trodde aldrig jag skulle komma hem. Väl ute på E18 så passerade vi en husbil som låg i diket vid det motsatta körfältet. Räddningstjänst var på plats och arbetade. De som slog mig när jag passerade olycksplatsen var den bil som jag hade framför mig. Frågan som slog mig var varför det är så viktigt att köra 110 km/h med släp när den tillåtna hastigheten är 80 km/h. Jag åker ofta E18 mellan Västerås och Örebro och ständigt blir man omkörd av bilar med släp. Jag är ledsen, men jag vill inte vara med när ert trävirke och tegelpaneler, whatever flyger runt i luften efter att ni har krockat eller kört av vägen. Samma sak gäller husvagnar, jag vill inte ha era papplådor i huvudet för att ni inte kan lätta på gasen och hålla rätt hastighet.



Kanske ska ha Annelies trafikskola förutom Annelie föräldraskola. Men det brukar bli så kallt på läktaren bland alla andra som tycker sig veta mest och bäst :-). Men bara en sak, man blinkar inte när man ska in i en rondell. Låt bli vänster blinkers. Det är bara den högra som ska användas och det för att visa visa när man ska ut ur rondellen. Nej, den vänstra slutade man att använda 1967 när Sverige gick över till vänstertrafik. Den kan dock användas i rondeller i England och Australien :-)


Vad är det med valpar och blomkrukor :-) Jag hann rädda mina sticklingar som jag fått från Norrland.  


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 29 juni 2011 12:38


Nya hundbäddar  


Jag är otroligt glad över att ha en bil med AC! En tur in till stan för att lämna ett trimbord till Felicia som håller i ringträning åt Örebro Läns Kennelklubb i Örebro ikväll. Sen åkte jag till Pet Product där de hade precis de hundbäddar som jag ville ha. Jag kan lova att det finns många nyanser på grått men nu hittade jag rätt. Därifrån jag skulle beställt från början visade sig ha slut i lager.

 
Ligger mitt emot Krafts måleri i Örebro



Något varma bäddar för årstiden kanske, får hitta något svalare underlag :-)

Av Annelie Finnebäck - 28 juni 2011 19:18


Älskar mina Pioner  


I Örebro har vi sommarvärme vill jag lova! 28 grader har vi nu och klockan är omkring 1930. Jag väntar på att det ska bli lite svalare så ska jag putsa på Trolla. Värmen har inte tillåtit något trädgårdsarbete men det finns ju kvar så det är ingen fara :-).


Jag njuter av tystnaden har hemma. Jag undrade vid ett tillfälle i förmiddags vad det var för någon förskräcklig fågel som störde tystnaden. Den lät som en kråka på ectasy (hur de nu låter). Det visade sig vara Sixten som hittat en pipleksak. Han har inte längre någon pipleksak att leka med om jag säger så. Den ligger numera tyst i soptunnan.



De är lättskötta men behöver lite stöttning ibland för att hålla sig på fötterna

 

  
Min lilla rosenbuske som jag idag fått lära mig heter Hansa

 

Örebro Läns Kennelkubb har ringträning imorgon onsdag 1800-1930. Från och med nästa vecka kör vi ringträning varje tisdag till och med 23 augusti (med undantag för 2 augusti). Perfekt tillfälle att träna om man är ny men även för den som är mer van att ställa ut.

     Den här busken däremot vet jag inte vad den heter



En närbild på busken


Senare ikväll blir det en långpromenad. Det är nackdelen med när det är så varmt att man inte kan gå långpromenader när man vill.


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 28 juni 2011 14:38

Del 3 i Annelies föräldraskola "Tjäna pengar"Om du är intresserad av att tjäna lite extra pengar så skaffa barn för då får man nämligen barnbidrag. Vi som inte har barn vet att det är en myt att barn kostar mycket pengar. Kör rakt av på Montessori-linjen. Gör leksakerna själv av exempelvis tomma mjölkpaket. Det duger ju som leksaker till våra hundar. Barnbidrag är inte så snålt tilltaget som en del föräldrar vill hävda. Kan man hushålla genom att handla på Myrorna eller rent av att inte handla alls så kan man få råd till en semesterresa till sig själv. Barnvagn och annat måste till barnen är inte ett måste. Ungarna behöver inte åka Crescent. De kan ju inte läsa. Du kanske kan få ärva en vagn och så kan du hyra ut den några timmar varje dag till någon som också har barn. På så vis tjänar du en extra slant. Det enklaste är att bara handla åt sig själv och sen säga till barnen att du inte har några pengar kvar. Säger de nått om de så googla fram LOs rapport om fattiga barn i Sverige och förklara för dina barn att de inte är ensamma. Sen att LO-föräldrarna inte haft råd att shoppa ens till sig själva är en annan sak :-). 

Av Annelie Finnebäck - 28 juni 2011 11:55

Del 2 i Annelies föräldraskola"Sympatitåget"Ett tips för att skaffa sig mer poäng till tävlingen årets förälder. Skaffa dig sympatier. Vem kan motstå ledsna hundögon? Det behöver du berättar för andra för att sympati behöver inte vara sant. Nej, menar inte att du behöver ljuga men du behöver inte berätta hela bakgrunden till varför du är ledsen. Gör du det så kommer du med största sannolikhet inte få någon sympati. Nä, kläm fram en krokodiltår och gärna inför ditt barn om du har ett. Men kom ihåg tala inte om bakgrunden till det hela så de fattar att du har dig själv att skylla. Hur långt kommer man genom att åka på sympatitåget. Ja, det beror lite på hur naiva och godtrogna människor är runt omkring dig. Så man kan säga att milantalet beror på människorna du försöker hitta sympatier hos. 

 
Av Annelie Finnebäck - 28 juni 2011 11:15

Hmmm...kan du inte längre styra din fru? Ett tios är att använda barnen. Ett förslag är att låta bli att betala för utlovade aktiviteter som man lovat sitt barn. Det är ett vuxet och moget sätt att hantera sina relationer. Plus att man sparar pengar. Sånt beteende ger många poäng i tävlingen om årets förälder! Priset blir att man har en dålig relation till sina barn när de vuxit upp. Men det är det väl värt. Ändamålen helgar medlen eller hur :-). 

 
Av Annelie Finnebäck - 26 juni 2011 16:06


Glömde ju att visa på den goda efterrätt som Carry bjöd på i fredags. Jordgubbar med strösocker och ovispad grädde 


Dagen idag är en repris på gårdagen :-). Läst böcker och trimmat. Jag har även titta på en dokumenter från SVT.se/play via min Iphone. Kan rekommendera en som är mycket sevärd "Amerikas farligaste man". Det handlar om hur en man avslöjade fyra presidenters osanningar om Vietnamkriget. Hur man vänder och vrider på "fakta" så man får igenom beslut i senaten och kongressen för att starta ett krig. Det visade sig att de underlag som man beslutade om trupper till Vietnam inte stämde med verkligheten. 

 
Det här brukar vi använda till jordgubbar, hallon mm när vi vill festa till det men det väldigt gott med ovispad grädde

 

När man diskuterar politik så dyker oftast frågan upp, är du för eller mot Usa? Allt är inte svart eller vitt. Politik innebär många frågor och vissa frågor hanterar de bättre och medan andra frågor hanteras sämre. Det jag är övertygad om är att som glimmar inte är av guld :-).

 


Brackets vs Brackets :-). På bilden ovan är det Trolla (Brackets Åsikt Utan Insikt) och Sixten (Brackets Sixten Redlös) som har dragkamp om ett tuggben.

  
Sixten "råkade" få med sig en bok ner från bordet som han "råkade" hoppa upp på

  

Sixten är nu 5 månader och 3 veckor. Han är still som ett ljus på trimbordet och när han sover. I övrigt är det full fart :-). Han är ju bara 5 månader och 3 veckor så det är som det ska. Ibland hittar han saker som inte är hans :-) för att i nästa sekund se ut som en ängel, se nedanstående bild. 



Sixten

  
Sixten har gett upp sina djupdyktningar i blomlådarna vilket jag och
Pelagonerna tackar för :-) 


På onsdag ska han på kurs om han går enligt planerna. Han är härlig och vi trivs väldigt bra med honom här hemma. Han smälter in med de övriga och det råder harmoni bland hundarna.


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 25 juni 2011 19:45



Hmmm...och vem sprang i rabatterna...jo, Sixten :-)  


Igår var vi hembjudna till Carry (Kennel Toute Vitesse) och vi grillade och åt gott! Hundarna lekte med varandra hela kvällen och somnade sen ovaggade :-). Visst är det trevligt att umgås med goda vänner!



...och vem sprang upp på bordet...jo, Sixten :-)

 


 



Gå-bort-present till värdinnan



och gå-bort-blommor till värdinnan (Pioner) 

 
Carry gillar Penséer precis som jag


 


Idag har vi bara trimmat och läst böcker. Det är så jag ska leva när jag blir pensionär :-).


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards