Alla inlägg under maj 2012

Av Annelie Finnebäck - 30 maj 2012 20:46

 


Idag har vi skickat in ansökan om Kaspelix Kompis Tages internationella championat. Det finns de som går på skrönan att en snygg hund inte kan ha en bra mentalitet. Jag måste spontant få uttrycka att då vet jag inte var ni handlar någonstans :-). Det finns många dvärgschnauzer med bra exteriör och som har bra mentalitet. Sen finns det dvärgschnauzer som har dålig exteriör och som dessutom har dålig mentalitet. En bra exteriör är för hundens välbefinnande. När läste du rasstandarden senast och ställde upp din hund på bordet och kände igenom och jämförde?  



två av mina egna uppfödningar som båda vunnit cert och kan även spåra :-).  


Vi som föder upp hundar och är intresserad av utställning lever vanliga familjeliv med våra hundar. Våra "utställningshundar" är ju egentligen bara utställningshundar 1-2 dagar i veckan under ca tre månaders tid. De har samma krav på sig i samhället som vanliga valpköpares hundar har.


Mina hundar älskar att få spåra och det är en hjärngympa som passar dem perfekt. Om de spårar på en tävling eller hemmavid skiter de fullständigt i. Och tur är väl det för jag har ingen motivering för att tävla. Det beror inte på hundarna kapacitet utan helt och hållet på min brist på ambition. Jag lockas inte alls av att åka på spårtävlingar. Nej, vi spårar i Kilsbergen istället och trivs med det. Mycket hänger på den som äger hunden. 



  
Bilder från när Tage blev BIS-1 i Hårlev i Danmark i höstas

 

Jag har en snygg hund som jag inte ber om ursäkt för och han har ett underbart temperament och lever verkligen upp till sitt namn....kompis Tage. Han är utställd 77 gånger och fler utställningar kommer det att bli för honom. Mitt utställningsintresse ber jag inte heller om ursäkt för. Jag gör inte avkall på mentaliteten, varför skulle jag göra det? Bra exteriör och bra mentalitet är A och O sen lyckas man inte jämt beroende på arv som miljö. Att föda upp hundar är inte som att fylla i postorderkatalog. De flesta hundar som uppfödare föder upp blir inte utställningshundar. Inte för att de inte räcker till exteriört utan för att ägarna inte har intresset eller kapaciteten att hålla igång en utställningshund vad gäller pälsvården som är något utöver den vanliga pälsvården.


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 27 maj 2012 17:02


Tore (Kaspelix Square The Circle, en av mina tre favoritkillar :-)  


Igår var vi på utställning i Österbybruk, en jättefin utställningsplats. Resultat hittar ni på hemsidan brackets.se. Vi säger stort grattis till Kaspelix-Maria vars svart/silver hane Kaspelix Utility For Future "Hugo" blev BEST IN SHOW-1 VALP på SKKs utställning i Österbybruk!



Tore som blir 2 år i sommar  


En nackdel med utställningssäsongen är att man blir påmind om att det finns falska människor här på jorden. De har mage att hälsa och och dessutom le allt efter att ha lagt ner timmar på skitprat och elakheter :-). Man ser folk fjäska ihjäl sig för samma människor som de annars baktalar. Ja,ja för mig räcker det med ett väluppfostrat hej och hejdå. Privat har jag valt bort dessa alla falska människor. Vad ska man med dem till :-). Inga energitjuvar får stjäla min energi. Blir bara förvånad över hur fräcka vuxna människor kan vara. Bättre att sköta sitt eget och ägna sig åt det som är positivt.


Kaspelix-Joel och Kaspelix-Joline


  
Österbybruk  


Vi hade trevligt sällskap och toppenväder hela dagen, inte för varmt och inte för kallt.



en bild på Messi från förra veckan då vi också hade fint väder

 

Vi njuter av en ledig dag i solen och av livet! Bilder från gårdagens utställning kommer på hemsidan ikväll.



  
I fredagskväll var det grillkväll hemma hos Kaspelix-Maria


  
kycklingfilé


  
potatisgratäng  


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 20 maj 2012 09:46

 


Lördagen för oss började när klockan ringde 03.45 :-). SKKs utställning i Hässleholm var målet för dagens utflykt. Ja, man är väl galen när man åker till Hässleholm på morgonen men före oss i ringen hade vi 45 svart/silver. Jag uppskattar mer och mer att få somna och vakna i min egen säng så går det åker jag gärna på morgonen. Det funkar bra att bo på hotell med hundar men det är så tröttsamt att packa ur bilen för att sova på hotell, packa in grejor på morgonen för att åka till utställning, packa ur och in på utställning, packa in i bilen igen osv. Kan jag slippa hotellmomentet så gör jag gärna det.



Kaspelix-Jollan och Kaspelix-Maria har varit hundvakt åt Virus och Messi  


Brackets Sixten Redlös ”Sixten” vann sitt första cert och på sin andra officiella utställning och det är vi såååååååå glada för! Helt klart värt den tidiga morgonen. Med Sixten är det full fart i ringen, spelar ingen roll om det regnar eller om solen skiner :-).


På vägen hem firade jag och Joel Sixtens cert på en toppenpizzeria. Min pizza var den godaste jag ätit någonsin! Parmesan, Gonzola, Mozzerella och fläskfilé.


Idag är det jobb som gäller, tur man kan arbeta hemifrån.


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 15 maj 2012 19:28

 


Ja, det är väl bra om ungar inte blir söndercurlade. Söndercurlade barn blir inte rustade för vuxenlivet. Men barn till skillnad från valpar kan göra ett val när de växer upp. Ett barn kan när de kommer upp i ålder göra ett val, att faktiskt sluta vara bortklemad. En valp är en hund och kan inte göra det valet. När man får hem en dvärgschnauzervalp så får man hem en hund som inte kan gå i koppel, som inte är rumsren. Är det något den kan så är det att tugga sönder saker :-). Det är helt ok att gå och titta på sina barn och överanalysera dem. Men inte det är inte ok att göra samma sak med en hund. Ett barn kan göra ett val och säga, snälla låt mig vara ifred en stund. En hund kan inte göra det valet.


 


Uppfostra hunden från början. Hur gör man det? Ja, uppfödarna kan inte på distans uppfostra hunden åt er. De kan ge råd och tips. Sen måste valpköparna göra något med informationen. Det bästa är att gå kurs med hunden. Långa promenader är ingen hjärngympa för en hund. En Dvärgschnauzer behöver hjärngympa. En av mina valpköpare bor i centrala Örebro. Han kan bland annat sitt stanna kvar och matte/husse kan gå iväg flera meter och sen kalla in honom vilket fungerar klockrent. Är det min förtjänst som uppfödare? Nej, det är deras förtjänst. Om de skulle välja att träna lydnad för att tävla och hamna i elitklass, skulle det vara min förtjänst eller deras? Självklart deras! Om någon av mina valpköpare skulle bli agilitychampions, min eller deras förtjänst? Deras självklart? Givetvis gör jag valet av avelsdjur men precis som majoriteten av dvärgschnauzeruppfödarna så använder jag trevliga och stabila hundar i avel. Det jag vill komma till är att efter leverans så ligger valpens framtid i valpköparens händer. Givetvis med tips och råd från uppfödaren. Kastrering gör inte en livlig hund lugn, ledarskap och hjärngympa däremot ger en positiv effekt på hunden. En hund som drar i kopplet kommer att dra i kopplet även efter kastrering. Kastrering är ingen ersättning för ledarskap och uppfostran.


 


Som uppfödare kan man inte allt. Ja, det finns en handfull som tror de kan allt men ni vet ordspråket. Ju mer man lär sig desto mer inser man vad har kvar att lära :-). Jag är inte den perfekta ledaren för mina individer här hemma. Jag har själv mycket att lära. Jag orkar och har inte heller alltid lust att vara konsekvent. Hemskt med sant. Sixten är till exempel inte tystnär vi öppnar dörren i bilburen. Det är de andra men inte Sixten för det har jag slarvat att träna honom på. Då får jag leva med det. Jag kan inte bli irriterad på honom och tycka att han är jobbig för att jag inte gjort mitt jobb. Men nu står det överst på min att-göra-med-Sixten-listan. Förutom att vi ska träna mer på att gå och stå i utställningsringen :-).


   


Om hunden tillåts att bestämma var du får ullkamma eller borsta hunden på kroppen, ja då blir det jobbig med pälsvården istället för en trevlig stund med sin hund. Alla som har barn, med handen på hjärtat. Hur många av era barn har sluppit tvättat håret i flera månader för att de inte vill, sluppit borsta tänderna för att de inte vill mm.


En dvärgschnauzer är en AKTIV hund och behöver leva ett AKTIVT liv. Kropp som hjärna behöver aktiveras. Det finns spel som man kan köpa och spela tillsammans med sin hund. Ska vara en bra hjärngympa för hunden säger de som provat.


Kram alla vänner!


Av Annelie Finnebäck - 15 maj 2012 08:07

 


I söndags var det dags för Brackets uppfödar-MH. Åtta valpar föddes 4 januari 2011 och av dem blev 5 st beskrivna i söndags. Sixten blev beskriven i mars så totalt är det 6 av 8. Vår fodertik löpte och kunde inte delta men hon kommer att bli beskriven under året.



vi kunde inte ha haft bättre väder  


Den här dagen har varit planerad sedan länge och därför hade jag först inte tänkt anmäla till Gävle. Men i och med att det var ett MH på banan dagen innan vårt MH så behövde banan inte byggas på lördagskvällen. Det är jag väldigt glad för, jag hade inte fixat utställning, förkylning och bygga bana på en samma dag :-). Platser på en mentalbeskrivning växer inte på träd så det är guld värt när man kan samla så många som möjligt.


Det var jätteroligt att så många hade möjlighet att gå MH med sina hundar. Tillsammans hjälper vi rasklubben att ta fram en profil för dvärgschnauzer. Ju fler beskrivna dvärgschnauzer desto närmare målet kommer vi.



Hilding rusade fram till A-figuranten för att få kampa och leka



  

    
och tillbaka igen


  
Messi har börjat kampa med det han kommer över här hemma. Vi får väl se hur
det går för honom på MH om ett år ungefär :-)
  


Dvärgschnauzers uppförande och karaktär enligt rasstandard:

"Dvärgschnauzern liknar schnauzern i lynnet men har också den lilla hundens karaktär och uppförande. Dess klokhet, oräddhet, uthållighet och vaksamhet gör dvärgschnauzern till en trevlig sällskapshund, som också kan tjäna som vakthund och ändå utan problem rymmas i en liten bostad."


Visst är det en underbar hundras vi har!


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 14 maj 2012 20:07


Brackets Sixten Redlös "Sixten"


I lördags morse åkte jag och Kaspelix-Joel till SSPKs utställning i Gävle för att ställa ut Brackets Sixten Redlös "Sixten". I Gävle vet vi av erfarenhet att det kan vara både kallt och blött. Det var jag medveten om redan när jag anmälde så stövlar var nerpackade i lördags och understället i ylle var på. 


Jag vägrar att gnälla på arrangemang oavsett vad det handlar om, alla gör sitt bästa. Jag vet inte, men det gnälls om allt numera, det är långt till utställningar, det är långt till årsmöten, det är långt till aaaaaallt tydligen. Var bor folk undrar jag, har alla flyttat till Norrland? Bo i Norrland några veckor så man nog lite perspektiv. Det är kallt, det är blött, det är varmt osv...  



Det var blött i Gävle och då är det skönt med hundar som inte bryr sig om vädret när de tävlar. Sixten har inte riktigt lärt sig gå och stå ordentligt än så det kan jag inte skylla på vädret :-). Detta var Sixtens debut på officiell utställning och han vann juniorklassen och slutade som andra bästa hane med r-cert efter en fin öppenklass hane från kennel Schnauzi-Hero's! 



  
Team Velvet Dandy's var också på plats, tävlandes i tre av tre möjliga utställningsringar :-)


  
på väg hem så åkte vi förbi Läkerols arena, ett måste för Kaspelix-Joel som är hockeyfantast


  
solen sken upp på vägen hem


  

Kaspelix-Joel fyllde år i lördags så på vägen hem firade vi genom att äta jättegod mat


  
mitt favoritträd här hemma i trädgården. Det ser så tråkigt ut på vintern men inte nu längre

  

 Tack för hjälpen i lördags Joel med fotografering och kartläsning!


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 6 maj 2012 19:12


Igår var det Dvärgschnauzercupen (resultat och bilder finns på brackets.se) och vädret var varierande, från lite snöblandat regn till sol. Men strunt samma vädret kan man ändå inte rå på. Det var ett trevligt hörn vi hade ställt upp vårt tält i. Senad kom förbi och gjorde oss sällskap, en gång dvärgschnauzer, alltid dvärgschnauzer :-). Vi fick med oss flera påsar med Eukanuba hem, tack för generös sponsring av cupen!  



Sixtens andra cup och andra vinglas

 


Christina, en pärla! Tack för god mat!  


Igår kväll somnade vi nöjda och trötta vill jag lova. Idag har vi umgåtts med familjen hela dagen. Messi knatar fram till alla med viftande svans och hälsar. Sen parkerar han sig och vill gosa. På tisdag är han fyra veckor. Hans favoritplats är fortfarande ryamattan :-).


   


Kram alla vänner!    

Av Annelie Finnebäck - 4 maj 2012 19:34

 


Vi har varit lite snabbt tur och retur Örebro-Degerfors för att sätta upp tält inför imorgon. Det tar ca 5 minuter att sätta upp vårt tält så jag vet egentligen inte varför man åker 7 mil enkel resa för detta :-).


Solen sken upp när vi kom dit och vi hittade en bra plats så imorgon om det mot alla förmodan skulle regna så behöver vi inte stå 5 minuter i regn i onödan. Även om jag inte sparade 5 minuter idag så jag gör jag det imorgon :-).


   


Om någon inte förstått vitsen med barn så kan jag säga att de är väldigt behändiga att använda till att sätta upp tält. Så det är bra att ha i 5 minuter i alla fall. Nej, då Jollan, skoja bara! Du är bra hela tiden! Ps. Sixten är laddad.


 


Messi trivs lika gärna utanför valplådan som innanför. Han gillar min ryamatta skarpt och tar varje tillfälle han får och klättra ur lådan och lägga sig på mattan. Det går ju an när man har en valp. Det är lite lättare att hålla koll på en valp än åtta :-).


 
Degernäs camping där utställningen äger rum bjuder alltid på en fantastisk natur!  


Allt är fixat inför nästa helgs MH. Jag måste säga att det är en ynnest att få jobba ihop med MH-folket. Alltid så positiva och hjälpsamma!


Nej, nu ska vi snart ta kväll framför TV:n och tända doftljus och bara vara.


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards