Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

Curla sönder ungarna men curla inte sönder hundarna

Av Annelie Finnebäck - 15 maj 2012 19:28

 


Ja, det är väl bra om ungar inte blir söndercurlade. Söndercurlade barn blir inte rustade för vuxenlivet. Men barn till skillnad från valpar kan göra ett val när de växer upp. Ett barn kan när de kommer upp i ålder göra ett val, att faktiskt sluta vara bortklemad. En valp är en hund och kan inte göra det valet. När man får hem en dvärgschnauzervalp så får man hem en hund som inte kan gå i koppel, som inte är rumsren. Är det något den kan så är det att tugga sönder saker :-). Det är helt ok att gå och titta på sina barn och överanalysera dem. Men inte det är inte ok att göra samma sak med en hund. Ett barn kan göra ett val och säga, snälla låt mig vara ifred en stund. En hund kan inte göra det valet.


 


Uppfostra hunden från början. Hur gör man det? Ja, uppfödarna kan inte på distans uppfostra hunden åt er. De kan ge råd och tips. Sen måste valpköparna göra något med informationen. Det bästa är att gå kurs med hunden. Långa promenader är ingen hjärngympa för en hund. En Dvärgschnauzer behöver hjärngympa. En av mina valpköpare bor i centrala Örebro. Han kan bland annat sitt stanna kvar och matte/husse kan gå iväg flera meter och sen kalla in honom vilket fungerar klockrent. Är det min förtjänst som uppfödare? Nej, det är deras förtjänst. Om de skulle välja att träna lydnad för att tävla och hamna i elitklass, skulle det vara min förtjänst eller deras? Självklart deras! Om någon av mina valpköpare skulle bli agilitychampions, min eller deras förtjänst? Deras självklart? Givetvis gör jag valet av avelsdjur men precis som majoriteten av dvärgschnauzeruppfödarna så använder jag trevliga och stabila hundar i avel. Det jag vill komma till är att efter leverans så ligger valpens framtid i valpköparens händer. Givetvis med tips och råd från uppfödaren. Kastrering gör inte en livlig hund lugn, ledarskap och hjärngympa däremot ger en positiv effekt på hunden. En hund som drar i kopplet kommer att dra i kopplet även efter kastrering. Kastrering är ingen ersättning för ledarskap och uppfostran.


 


Som uppfödare kan man inte allt. Ja, det finns en handfull som tror de kan allt men ni vet ordspråket. Ju mer man lär sig desto mer inser man vad har kvar att lära :-). Jag är inte den perfekta ledaren för mina individer här hemma. Jag har själv mycket att lära. Jag orkar och har inte heller alltid lust att vara konsekvent. Hemskt med sant. Sixten är till exempel inte tystnär vi öppnar dörren i bilburen. Det är de andra men inte Sixten för det har jag slarvat att träna honom på. Då får jag leva med det. Jag kan inte bli irriterad på honom och tycka att han är jobbig för att jag inte gjort mitt jobb. Men nu står det överst på min att-göra-med-Sixten-listan. Förutom att vi ska träna mer på att gå och stå i utställningsringen :-).


   


Om hunden tillåts att bestämma var du får ullkamma eller borsta hunden på kroppen, ja då blir det jobbig med pälsvården istället för en trevlig stund med sin hund. Alla som har barn, med handen på hjärtat. Hur många av era barn har sluppit tvättat håret i flera månader för att de inte vill, sluppit borsta tänderna för att de inte vill mm.


En dvärgschnauzer är en AKTIV hund och behöver leva ett AKTIVT liv. Kropp som hjärna behöver aktiveras. Det finns spel som man kan köpa och spela tillsammans med sin hund. Ska vara en bra hjärngympa för hunden säger de som provat.


Kram alla vänner!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44


Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-). Helgen har varit intensiv ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards