Direktlänk till inlägg 30 maj 2012

Snygg men inte korkad

Av Annelie Finnebäck - 30 maj 2012 20:46

 


Idag har vi skickat in ansökan om Kaspelix Kompis Tages internationella championat. Det finns de som går på skrönan att en snygg hund inte kan ha en bra mentalitet. Jag måste spontant få uttrycka att då vet jag inte var ni handlar någonstans :-). Det finns många dvärgschnauzer med bra exteriör och som har bra mentalitet. Sen finns det dvärgschnauzer som har dålig exteriör och som dessutom har dålig mentalitet. En bra exteriör är för hundens välbefinnande. När läste du rasstandarden senast och ställde upp din hund på bordet och kände igenom och jämförde?  



två av mina egna uppfödningar som båda vunnit cert och kan även spåra :-).  


Vi som föder upp hundar och är intresserad av utställning lever vanliga familjeliv med våra hundar. Våra "utställningshundar" är ju egentligen bara utställningshundar 1-2 dagar i veckan under ca tre månaders tid. De har samma krav på sig i samhället som vanliga valpköpares hundar har.


Mina hundar älskar att få spåra och det är en hjärngympa som passar dem perfekt. Om de spårar på en tävling eller hemmavid skiter de fullständigt i. Och tur är väl det för jag har ingen motivering för att tävla. Det beror inte på hundarna kapacitet utan helt och hållet på min brist på ambition. Jag lockas inte alls av att åka på spårtävlingar. Nej, vi spårar i Kilsbergen istället och trivs med det. Mycket hänger på den som äger hunden. 



  
Bilder från när Tage blev BIS-1 i Hårlev i Danmark i höstas

 

Jag har en snygg hund som jag inte ber om ursäkt för och han har ett underbart temperament och lever verkligen upp till sitt namn....kompis Tage. Han är utställd 77 gånger och fler utställningar kommer det att bli för honom. Mitt utställningsintresse ber jag inte heller om ursäkt för. Jag gör inte avkall på mentaliteten, varför skulle jag göra det? Bra exteriör och bra mentalitet är A och O sen lyckas man inte jämt beroende på arv som miljö. Att föda upp hundar är inte som att fylla i postorderkatalog. De flesta hundar som uppfödare föder upp blir inte utställningshundar. Inte för att de inte räcker till exteriört utan för att ägarna inte har intresset eller kapaciteten att hålla igång en utställningshund vad gäller pälsvården som är något utöver den vanliga pälsvården.


Kram alla vänner!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44


Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-). Helgen har varit intensiv ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards