Direktlänk till inlägg 20 juli 2012

Spegel spegel på väggen...

Av Annelie Finnebäck - 20 juli 2012 20:55


Brackets Sixten Redlös "Sixten"


Jag har speglar på väggen i trimhuset men bäst är att efter en trimning ta ut hunden och låta den röra på sig och fota. Då ser man bäst var man behöver fixa lite till. Pling säger det kanske i nördbarometern men kul är det :-). 



   Sixten


Jag väntar aldrig till sista dagen före en utställning att göra iordning mina hundar. Jag lever alltid med att jag kan få migrän. Så jag måste trimma mina hundar några dagar innan utställning sen kan man spara något litet att göra. Sen är det skönt att ha trimfritt dagen innan utställning så man får lite vila.



Brackets Åsikt Utan Insikt "Trolla"


Trollas farfars far är en svart dvärgschnauzer. En av de absolut bästa som jag träffat. När man parar en färg med en annan så måste man ha en plan. Parar man skit med skit så blir det skit. Det är bara i matte som minus och minus blir plus, inte i hundavel. Över huvudtaget i avel ska man ha en långsiktig plan men den planen måste vara lite längre när det gäller färger. Idag paras två dvärgar med samma färg men båda har dålig pälskvalitet och dålig färg. Innan man parar en hund med en annan färg så sök information. Ta kontakt med andra och fråga vad deras erfarenhet varit, hur de tänkt, vad man ska undvika och så vidare. De som fått riktigt snygga avkommor de har faktiskt parat med topphundarna inom respektive färg. Inte med grannens dvärgschnauzer eller med sin egen söta hund hemma. 




Trolla  


Mjuka pälsar kommer inte av att man parar en färg med en annan utan för att man parar hundar med skitpälsar. Valpköparna klarar inte av hundar som har så mycket ull så man skulle kunna värma upp halva Sverige. Att para en hund med en annan färg gör man enligt min uppfattning för att man ska tillföra den färgen något. Det står var och en fritt att göra som den vill men för att inte "slösa" bort en kull på en tik så ta reda på fakta och ta kontakt med erfarna uppfödare och klubbens avelsråd. Det här var ett kort inlägg om färger när jag får tid ska jag skriva ett längre.


Det som gör mig varm i hjärtat är att många av hundarna i mina hundars stamtavlor har jag antingen sett på utställning, haft sittandes i mitt knä, varit hundvakt åt osv. Det är en ynnest och en oerhört stor hjälp idag i min avel. Inte trodde jag när jag träffade Trollas farfars far 1997 att det skulle finnas peppar/salt barnbarn och barnbarns barn här hemma hos oss :-). Inte heller trodde jag det när jag träffade Forsis Salte Kajser Kavat att det skulle finnas peppar/salt här hemma (var bara inne på svart på den tiden) och att de dessutom skulle vara släkt med honom.


Kram alla vänner! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44


Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-). Helgen har varit intensiv ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards