Direktlänk till inlägg 13 september 2012

Ja, jag skulle inte skriva om kastering men kunde inte låta bli

Av Annelie Finnebäck - 13 september 2012 07:27


Joel med Tore och Trolla  


Kastrering handlar för mig om avel och för många veterinärer om pengar. Det står jag för och den diskussionen har jag inga problem att ta. En seriös veterinär rekommenderar kemisk kastrering först som en slags prövotid innan de tar till kniven. Jag är emot kastrering av friska djur och för när det gäller sjuka djur. Jag har en vän vars hund fick magsår på grund av löptikarna i kvarteret ständigt avlöste varandra. Efter kastreringen är han åter sitt rätta jag. Sen har jag en vän som kastrerade sin tik för att tävla och som även hade en hane hemma. Då har man gjort ett aktivt val. Jag har alltid respekt för människors val, bara valet är deras eget. En veterinärs rekommendation kan många gånger bli som det är gud själv som sagt något. Förhållandet mellan en veterinär och valpköpare är inte mer jämställt än när det handlar om uppfödare och valpköpare, beroendeställning mm. Om en veterinär säger något så måste det ju vara så…ja, ni förstår vad jag menar.


När jag vaccinerade Doxa för rabies för många år sedan så slängde en vikarierande veterinär ur sig frågan, åh ska ni åka och para? Nej, svarade jag hon är bara 2 år så det får vänta till nästa år. Va, utropade veterinären så länge kan du inte vänta.

Ja, vad säger man. Hon hade ingen aning om jag hade erfarenhet eller ej. Doxa var den första tiken jag skulle para men tack och lov så har jag mentorer som är duktiga på avel. Vet ni vad, det har fungerat utmärkt att para tikar första gången vid 3 års ålder och det har inte varit problem med vare sig dräktighet eller valpning. Vad kunde den veterinären om avel och om dvärgschnauzer? Mindre än mig i alla fall. Det är det jag menar, man måste skaffa sig kunskap själv och inte ta emot en massa passningar från höger och vänster från tyckare och troare.


Det jag tycker är skrämmande är när man rekommenderar kastrering för att exempelvis, hunden drar i kopplet, gör utfall i kopplet mot andra hundar, morrar bakom staketet på människor som passerar, skäller i bilen. Så tröttsamt men alla veterinärer är inte Florence Nightingale utan driver företag som ska gå runt ekonomiskt. Dyr utrustning inom andra områden finansieras med kastreringar på löpande band. Är det några som kan något om avel så är det uppfödare. Vem har gått uppfödarutbildningar, vem har deltagit i rasklubbens uppfödarmöten och diskuterat problem/hälsa inom rasen, vem har varit med om flest valpningar/valpkullar – du eller din veterinär? Är din hund dryg och jobbig, har du gått kurs med den inte. Om inte prova det innan kastrering.


I en hundras så testade man hundarna för att se om de var anlagsbärare för PRA. Det skedde genom DNA-prover och det blev ett katastrofalt resultat. SKK har fått gå in och stötta den rasen och ta fram listor på levande hanhundar. Nu  handlar det inte om att hitta hanar som är meriterade utan som lever och som kan hjälpa till att få rasen att överleva. För den rasen kämpar verkligen mot sin överlevnad. Hur tror ni det skulle se ut om majoriteten av de levande hanhundarna som testas och visas vara fria från anlag är kastrerade?


Kram alla vänner!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44


Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-). Helgen har varit intensiv ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards