Direktlänk till inlägg 2 februari 2010

Vad kostar valpen i fönstret

Av Annelie Finnebäck - 2 februari 2010 07:00


Underbara Virus när hon bara var tre månader


Valppriset för en hund varierar inom alla raser och mellan olika uppfödare. En valp kan inte kosta lika mycket. En av orsakerna är att man inte får ha priskarteller i Sverige. Även om det skulle vara tillåtet så skulle inte valppriserna kunna vara samma för alla.


Jag trimmar mina valpar gratis efter ett individuellt schema var 8-9 vecka tills valpen fyllt 1 år, ordnar kennelträff en gång per år, skickar med kamningsbroschyren, ordnar mentalbeskrivningar mm. Det är väldigt roligt att få följa utvecklingen av sina valpar och att trimma dessa ofta det första året. Det är en fantastisk möjlighet att få följa valpens fortsätta utveckling på nära håll det första året. Vad det blev av parningen som planerades för länge sedan. Vem av föräldrarna har ärvt ned vad och så vidare, jättekul! Bor man längre bort och det inte fungerar praktiskt att åka var 8-10 vecka till Örebro så hjälper jag till att ordna en trimmare i närheten av sin hemort. Jag säljer inga valpar utan att veta att det finns någon som kan trimma. Att trimma sin hund är inte samma som att klippa den.


Sedan en tid tillbaka har jag ett nyhetsbrev tillsammans med Kennel Velvet Dandy’s, på så vis når vi ut med information till våra valpköpare om olika aktiviteter med mera. Att föda upp valpar innebär kontakt med många nya människor, både med valpköpare, hanhundsägare och uppfödare. Ingen får köpa valp via telefon av mig utan jag vill träffa alla först som är intresserade av valp. Det är tidskrävande med valpar men också väldigt roligt och givande. Virus ligger på rygg här bredvid med sin dräktiga mage i vädret och njuter av att bli klappad på magen. Sista veckan i februari är det dags för valpning. Tiden går så fort, den bara flyger iväg.


Trevlig tisdag alla vänner!



Ps. Ddagens kloka ord:


"Enda möjligheten att skydda sig mot okunskap är att själv söka kunskap"

 
 
Carro Brodd

Carro Brodd

2 februari 2010 09:54

åå vilken sötnos

http://www.brodd.djursida.se

 
Ingen bild

Chippen-Annelie

2 februari 2010 12:09

Hej!
Jag kan bara säga att det är super som valpköpare att uppfödaren finns med & kan hjälpa till om det är nåt man undrar

 
Ingen bild

Maria

2 februari 2010 14:52

Tur att det finns sådana uppfödare som dig Annelie..

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44


Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-). Helgen har varit intensiv ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards