Direktlänk till inlägg 15 mars 2012

Hur mördande får konkurrensen vara?

Av Annelie Finnebäck - 15 mars 2012 17:31

Häromdagen fick en av mina vänner en ”upplysning” om en person. Det var viktigt att hon fick vetskap om informationen enligt ”upplysaren”. Upplysningen rymde många obehagligheter. Jag fick frågan av min vän var man får reda på om det var sant. Jag ska inte gå in på varför det var viktigt att få veta om det stämde annat än att det var viktigt för framtida beslut. Givetvis ringer man till Svenska Kennelklubben. Den personen som upplysningen handlade om hade inte förekommit i några disciplinärenden och var inte på väg att bli utesluten och var inte heller utesluten. Med hjälp av google kunde jag se att personen med upplysningen hade samma ras som personen som upplysningen handlade om (inga SSPK-raser).


Min fråga blir, hur mördande får konkurrensen vara? Enligt SKKs grundregler får det inte vara mördande men det verkar många missa. Skitprat sprids med vinden och det är förvånansvärt många som lyssnar och köper det som de hör rakt upp och ner, utan någon som helst källgranskning. Någonstans börjar en viskning som oftast bygger på avundsjuka och/eller bitterhet och så växer det och växer… alla som lyssnar och sprider vidare hjälper till att bygga på rykten och osanningar.


Hur ska den personen som upplysningen handlade om, förstå varför saker och ting blir som de blir i framtiden när personen inte ens vet om att rykten sprids. Osanningar som ligger till grund för beslut är mycket olyckligt. Hur ska någon kunna försvara sig mot såna här rykten överhuvudtaget. Jag är själv av den uppfattningen att man inte behöver försvara sig utan det räcker med att jag vet vad som är sant. Exempelvis vet jag själv vad man utsätts för när man arbetar med klubbarbete och särskilt när man är ordförande. Jag skulle kunna skriva en bok om det. Men rådet till mig själv är detsamma som jag alltid ger andra, lägg ingen tid på dem.


Hund för mig handlar om aktiviteter och att ha roligt, hunduppfödning handlar om att följa en planerad parning till en glad frisk vuxen hund som gör sin familj väldigt lycklig och klubbarbete handlar för mig om att lära mig mer och kunna bidra med något bra. Man kan inte stå på barrikaderna och bemöta skitprat och rykten. Det är bättre att lägga tid på att trimma en hund eller arbeta med det som faktiskt står på klubbens agenda.


Det är synd om de som lyssnar på skitprat och som väljer att inte kolla upp sanningen. Den vän som kollade upp ”upplysningen” hon fick har växt i mina ögon. Det kan vara bra att tänka på vad vi säger om varandra. Det kostar inget att kolla upp fakta, att lära känna en person utan att döma den på förhand. Det kostar heller inget att vara trevlig mot andra. Ibland är det för mycket känslor med i det hela och för lite kunskap. Vi är alla olika och måste så få vara men vi kan väl hålla det på en trevlig nivå.


Låt inte konkurrensen mörda, det kan väl ändå inte vara värt det?


Kram alla vänner!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44


Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-). Helgen har varit intensiv ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards