Alla inlägg under juni 2013

Av Annelie Finnebäck - 23 juni 2013 17:46

Hittade denna tygbur i garaget när jag höll på och rensa. Tygburen hade valparnas mamma Trolla med syster sönder när de var valpar. De valde vid ett tillfälle att gå ut ur buren - via långsidan och gjorde en egen öppning :-).

Den rätta öppningens lucka klippte jag bort och så har valparna fått en koja ute.

I garaget hittade jag även min mormors gamla skåp. Släpade in det och ska få en uppfräschning med ny vit färg så småningom.

Visst hör det här sommaren till, oavsett sol eller regn :-).

Men just nu regnar det hos oss och då får det bli SVT-play!

Torsten blev inte trimmad igår utan det blev idag istället. Jag har aldrig trimmat någon som är så sträv! De andra i kullen är väldigt sträva men han är snäppet strävare.

Av Annelie Finnebäck - 23 juni 2013 08:22

När man har valpar spelar det ingen roll hur många tuggben man har :-). De bara måste testa tänderna på något annat :-). Exempelvis korgstolen som står bredvid. Det blev inte värre än att man kan fylla på med lite färg.

Ändå vill jag ha valparna inne och omkring mig. Det gäller bara att ha ögon i nacken :-).

Ibland stöter man på dem där som tror livet är glassigt som uppfödare. Det är jätteglassigt att gå ut med valpar vid 23.30 för sista rastningen när man är kvällstrött som mig. Och sen upp vid 0530 för att gå ut med dem på första rundan. Men det innebär att ingen gör ifrån sig inomhus. Sånt gör stenbocken tummen upp för. De här rutinerna börjar man med när valparna är tillräckligt gamla för att gå ut.

De som tror att kullen försörjer en ekonomiskt och man bara håvar in pengar. Ja, jag förklarar inget för dem längre :-). Inte heller för dem om tror man tjänar stora pengar på att låna ut sin hanhund. Numer säger jag som Ingemar Stenmark (men utan hans sköna dialekt). Det är ingen idé att förklara för någon som inte begriper.

Det finns säkert de som tjänar pengar på sin avel. Meriterar man inte sina avelsdjur och har flera kullar så kanske man får pengar över. Jag vet faktiskt inte för jag har inte provat och kommer inte göra det heller. Nä, var man med för pengarna så skulle man ta alla pengar som man la på exempelvis utställningar och köpa trisslotter. Jag tror då att "plötsligt så händer det" verkligen skulle hända :-). Men vi är ju här för något annat som man inte kan sätta en prislapp på.

För många år sedan läste jag en artikel i en tidning som en Pinscheruppfödare skrivit. Jag minns inte vem och jag minns inte heller i vilken tidning. Men artikeln kommer jag ihåg, hur rolig och klockren som helst.

Av Annelie Finnebäck - 22 juni 2013 14:23

Vera på promenad i Garphyttan. Viktigt att dela på dogsen så de får göra saker på egen hand. I förmiddags blev Ture och Vera trimmade och i eftermiddag blir det Torstens och Hickas tur. Borsten från parma.se är ett klart måste i trimhuset. Funkar jättebra!

Pioner från min trädgård. Lättskötta och vackra!

Av Annelie Finnebäck - 21 juni 2013 17:58

Vera tas på bar gärning i chipsskålen :-). Hon brås på sin mamma Trolla :-).

Familjen har varit här och vi har umgåtts och haft det riktigt trevligt.

Mamma och hennes man bjöd på gillbuffe. Och så en god smulpaj med blåbär från Tores Ingridh, jättegott!

Vad är midsommar utan jordgubbar :-).

Småfolket lekte och busade och så rätt som det är så har de slocknat.

Min bror var snäll och monterade drivhuset. Jag är glad att jag inte försökte mig på det själv utan en skruvdragare.

Jag fick en grillbok så nu ska det inte bara grillad med Morberg utan även med Niklas.

Vi satte upp en tavellist till så jag får plats med fler böcker.

Och den här söta klockan fick jag.

Jag fick även hjälp med att sätta upp hållare i kallförrådet så jag kan hänga upp valphagen på väggen. Så skönt att inte ha allt ståendes på golvet utan att man nyttjar förrådet på höjden. Ordning och reda passar en stenbock :-)

Nu regnar det så det får nog bli en film.

Av Annelie Finnebäck - 21 juni 2013 09:46

Trevlig midsommar önskar vi alla! Om några timmar dyker familjen upp. vi ska bara vara och äta god mat. Regn och åska är utlovat ikväll men vad gör det. Huvudsaken att det inte regnar under dagen. Så skönt att vara utomhus.

Igår lade snickaren sista handtaget på projektet byta golv. Nu är eklisterna på plats. Jag är jättenöjd!

Av Annelie Finnebäck - 20 juni 2013 23:17

Torsten och jag var hemma hos M & K ikväll och satt ute i det vackra vädret och åt pizza. Torsten traskade iväg med Frallan Iza sådär oskyldigt och naivt som bara en valp gör :-).

Iza ville presentera Torsten för Zumo :-). Zumo är en Rottweiler och det är svårt att säga om Zumo hann uppfatta Torsten :-). Torsten försvann efter att ha levererat ett högt C, tillbaka till oss med blixtens hastighet. Det var ett ögonblick man skulle ha filmat :-). Jo, Goliat finns och är hur snäll sim helst :-). Sen när vi var med så var Torsten hur cool som helst.

Vår cykelkärra ska säljas och ska provas av denna unga dam...

Jag vill också ha en Fralla :-).

Av Annelie Finnebäck - 20 juni 2013 19:28

Trevlig läsning idag i Hundsport special!

Vad gjorde man utan parma.se :-). Beställde lite varor i tisdagskväll och fick leverans idag. Bland annat en borste till trimhuset. Grovdammsugaren har gett upp och är nu ersatt :-). Borsten var kanon, funkar både när det är torrt och blött på golvet. Det blir ju lite hår :-).

Repris från i tisdags :-).

Blev inget trim av valpar idag heller :-). Däremot blev Trollas syster Signe trimmad. Valparna är inte direkt långhåriga :-) men det är dags att börja jobba fram rullande päls. Får bli på lördag istället. Däremot blev det valpmys. På bilden är det Torsten som ligger i knät.

Sommar sommar sommar...

Sommar sommar sommar...

Av Annelie Finnebäck - 20 juni 2013 07:34

En Sixten-dotter hos kennel Elofins. Så sträv och fin! Fina tikvalpar finns hos kennel Schnauzi-Hero's efter Tage och en hanvalp finns hos kennel Gogo Dolls efter Sixten.

Det är nyttigt att åka och hälsa på sina hanars avkommor. Analysera, jämföra och fortsätta följa deras utveckling.

Igår var en dag vi bara njöt av vädret. Trimningen av valparna hoppade jag över och det får bli idag istället.

Ost och kex under parasollet är inte helt fel :-).

Under tiden lekte Sixten jordekorre :-). Vem har sagt att en utställningshund inte får leva ett vanligt hundliv :-). En utställningshund är inget man ställer på hyllan i bokhyllan och plockar ner till nästa utställning :-). Du hittar dem istället i en stor lövhög, grävandes i jorden på väg till Kina...

Förresten så har jag ingen bokhylla. Slängde den för 10 år sedan och förvarade alla mina böcker i flyttkartonger i ett förråd. För 5 år sen slängde jag alla mina böcker. Två av mina bättre beslut rörande hemmet.

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards