Alla inlägg den 12 januari 2013

Av Annelie Finnebäck - 12 januari 2013 10:17

Gå in på dt.se och läs om julklappsvalpen som fick sätta livet till.

Ett bra tips till alla er som ska köpa valp, gå in på rasklubbens hemsida och SKKs köpa hund (kopahund.se). En del resonerar att man inte är intesserad av utställning så då är det inte nödvändigt att köpa en dyr hund. Jag kör Volvo och vet vad jag får för egenskaper och bakom finns ett företag med resurser när jag behöver hjälp. Samma sak om man köper en valp hos en seriös uppfödare.

Jag skulle aldrig drömma om att köpa en bil som jag inte vet vilket bilmärke det har eller från vilket land bilen är tillverkad och jag vill ha en servicebok.

Tänk till i ert hundköp. Jag har haft valpköpare på besök som sedan åkt och köpt hund av en oseriös uppfödare. Inga tips och råd följde med och inte heller var valpen veterinärbesiktad. Men det som var viktigt för valpköparen var priset. Det finns ett ordspråk om att snålheten bidrar visheten.

Tänk till innan ert valpköp, köp valp från någon som följer rasklubbens rekommendationer, besök uppfödaren, ta kontakt med klubbens valphänvisare mm.

Självklart är det mycket pengar för många familjer men priset för en valp är inget mot vad den kostar resten av sitt liv.

När jag tittar på bilannonser eller lägennhetsannonser, hemnetknarkare som jag är :-), så reagerar jag när något säljs för lägre pris än vad som är "normalt". Min tanke är direkt, var ligger hunden begraven?

Blandraser är inte sundare utan det är en skröna. Hur man kan påstå att blandraser är friskare förstår jag inte. Titta på en del raser, farfar är Berner Sennen och mamma är av en annan ras som HD-röntgas men föräldrarna till blandrasvalpen är inte hd-röntgade. Eller hur tänker man när man parar Dobermann med Rottweiler? Var för sig härliga raser men vilka egenskaper är man ute efter att få fram hos blandrasvalparna. Vilket stöd kan man ge sina valpköpare när det gäller träning mm.

Nej, fundera i lugn och ro när du ska köpa din valp och välj inte bort uppfödare med erfarenhet på grund av några tusenlappar.

Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards