Alla inlägg under november 2012

Av Annelie Finnebäck - 20 november 2012 18:09

En bild är på Brackets Tant Strul när hon var 18,5 månad gammal och en bild är på brorsan Brackets Sixten Redlös. Strula mår mycket bättre! Inga nattliga rastningar behövs och ordningen är återställd. Tack för alla råd och tips!

Mina måsten den här veckan är att ordna boende till MyDog och skicka iväg saxar & skär på slipning. Det sistnämnda har jag redan ordnat. En vän på FB var väldigt nöjd med Lyckliga fåret så jag valde dem jag också.

Tage är nytrimmad och Sixten blev badad & fönad samt trimmad imorse. Trolla fick benhår och skägg badat och fönat i eftermiddags.

Trimningen av Trolla blir det imorgon. Känner mig frusen och behöver ta det lugnt och hoppa i säng tidigt och kurera mig. Jag har inte tid att bli sjuk. Ja, vem har det :-). Det innebär att jag missar kvällens möte med ÖBKs RUS-sektion.

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 18 november 2012 17:53

Jag skriver om Tobias och björnarna imorgon. Jag är alldeles för trött nu :-).

Det har varit två toppenbra dagar! Imorse när jag vaknade så var huvudet bra igen :-). Jag köpte boken som ni ser på bilden. Vill man läsa mer om Tobias Gustavsson och hans kollegor & verksamhet kan ni besöka deras hemsida swdi.se. De finns även på Facebook. Jag är trött men fylld av energi!

I veckan ska jag ta mig i kragen och samla ihop slöa saxar och skär och skicka in dessa för slipning till Lyckliga fåret så vi är redo inför 2013 :-). Jag måste fixa boende till MyDog i Göteborg också.

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 17 november 2012 17:44

Imorse vaknade jag med migränvarning. Inte så praktiskt när man ska fixa med fika och böcker åt kursdeltagarna till "Valpens beteende". Huvudet har känts av hela dagen så ikväll blir det en ljudbok istället för TV.

Tobias Gustavsson är hur duktig som helst. Han forskar om varg och björn och tar död på en hel del gammal kunskap om att hunden och vargen är lika varandra. Han är prestigelös och du får ha din uppfattning. Han försöker inte övertala eller köra ner 100 argument i halsen på andra. utsn var och en får ha sin uppfattning. Jag ska skriva mer om björnarna imorgon kväll. Björnen är det sista djuret jag vill möta i skogen men det är vardagsmats för vår kursledare men mer om det imorgon.

Jag hade planerat att trimma på Sixten men det också vänta till imorgon kväll.

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 16 november 2012 18:03

 


Strula skulle ha gjort MH nästa helg men hon får hänga på mitt uppfödar-MH till våren istället. Strula har varit allt annat än ok i sin mage de senaste två veckorna och i tisdags konstaterades det att hon fått en inflammation i tarmen och blev med medicin. Inflammation är inget som smittar utan en konsekvens av att magen var ur slag efter att hon ätit något som hon skulle ha låtit bli.


Först blev hon ordinerad Canicur och efter det Hills Prescription a/d för att se om det skulle bli bra. Dvärgschnauzer har plåtmage men ibland så står inte ens det emot. Strulas mage blev inte bättre med Hills Prescription utan jag fick vara ute och rasta henne 2-3 gånger per natt. Ja, man ska inte vara kräkmagad när man har en hund som är magsjuk och så ska man inte ha behov av nattsömn heller :-).


I lördags gav jag upp och istället fick hon börja med Eukanuba Intestinal burkmat och till det några torra kulor av samma sort (Veterinary diets). Tre dagar skulle det ta innan magen lugnade sig och det stämde verkligen. Inga mer mer nattliga rastningar behövdes efter de dagarna :-). Så fodret gjorde magen bättre innan hon fick sin medicin men det sistnämnda behövs för att hon ska bli av med inflammationen.


I tisdags hos veterinären så fick Strula genomgå en grundlig undersökning och provtagning och alla värden var bra. Det kändes skönt och även skönt att hon är försäkrad i Agria. Till alla som ojar sig över försäkringsstatistiken och glömmer alla 17 000 tusen dvärgschnauzrar som inte behövt anmäla en skada till försäkringsbolaget vill jag bara säga, bakom siffrorna ligger inte bara ärfliga sjukdomar utan blomkrukor och annat skit som passerar genom mag- och tarmsystemet och även smittsamma magsjukdomar. 


Strula har varit glad, pigg och matglad hela tiden, ingen feber och ingen påverkan på allmäntillståndet. Kände mer att det var mitt allmäntillstånd som påverkades när jag inte fick min nattsömn :-). Jag är väldigt glad för Eukanuba Intestinal och kommer aldrig ge mina hundar något annat om de skulle bli dåliga i magen. Att fodret inte säljs hos din veterinär innebär inte att det inte fungerar som dietfoder.


Igår fick Tore ett par timmar på trimbordet och av åkte benhåren så han var så fin när han åkte till sin helgfamilj. Strula har jag precis trimmat klart och i helgen blir det resten av gängets tur. Jag har lyssnat klart på Keplers senaste bok "Sandmannen". Den var otäck, spännande och superbra!


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 11 november 2012 18:20

 


Jag lyssnar på Keplers senaste bok "Sandmannen". Sjukt bra men mer otäck än vanligt. Som vanligt lyssnar jag via min Iphone på appen från storytel.se. Brukar man köpa två ljudböcker per månad så lönar sig att prenumerera på storytel.se



Dagens lunch

  

Jag har badat och fönat Trollas benhår för att sedan trimma dem så nu är de så fina så. Klippa i pälsen är strängt förbjudet.


Om någon missat det så har Örebro läns kennelklubb äntligen blivit med eget klubbhus. Det ska bli så skönt när allt kommit iordning! För egen del kommer att bli mer rationellt :-). Jag kommer att slippa släpa kursböcker fram och tillbaka till olika kurser, slipper komma ihåg att ta med diplom, köpa kaffe, släpa på trimbord mm. Nej, nu kommer allt att finnas på en och samma plats. Det kommer under året bespara mig några hjärnceller och även några timmar.


Nu ska jag bara komma ihåg att avregistrera mig för Netflix. Herregud det är ju damm på serierna som ligger där, allt är gammalt gammalt....bättre om de kallade sig för oldflix.


Kram alla vänner!


Av Annelie Finnebäck - 10 november 2012 07:54


Brackets Åsikt Utan Insikt "Trolla"  


Jag har sett fram emot den här helgen och som blev en ledig helg. Även om den inte hade blivit ledig hade jag sett fram emot den. Tanken var egentligen att jag skulle hålla en kurs tillsammans med Christina Ling Larsson i föreningsteknik på söndagen i Göteborg för Schnauzer Pinscherklubben. På grund av för få anmälda deltagare så blev kursen inställd. Jag är av tanken att alltid genomföra aktiviteter trots få anmälningar men på denna kurs behöver man vara ett visst antal deltagare för att få ett givande innehåll.



Trolla i rörelse  


Desto fler har anmält intresse till kursen vi ska hålla i Stockholm i vår, kul! Vilket datum det blir är inte bestämt än utan det får vänta tills jag vet när Trolla börjat löpa. Så är det att vara uppfödare, allt i kalendern får vänta tills man vet när den tik man ska para har börjat löpa J. Det är först då alla annat kan bokas in.



Tore och Trolla BIR och BIM i Finland - Trolla  


Trolla har tyst löp precis som sin mamma Virus så det gäller att vara uppmärksam så man ser vilken dag löpet börjar. Tikarna kan också vara extremt duktiga på att hålla sig rena varför man inte hittar en endaste bloddroppe. När Virus skulle paras var det inga problem för den dagen som var rätt dag för henne att bli parad på så åt inte Tage sin frukost. När Trolla ska paras kan vi inte vänta på att Tage inte ska äta sin frukost eftersom AK (CH. Myltans Zuki Jaki) bor ca 9 timmars bilresa bort. Nu har vi inte bestämt än hur vi ska resa men det är i vilket fall som helst inte nästgårds :-). Kanske är det så att nu när Virus bor hos min mamma kanske Trolla inte har tyst löp längre. Vi får vänta och se helt enkelt. Ingen annan tik som jag har fött upp har tyst löp. Så kort sammanfattat, aktiviteterna i mitt liv får vänta på Troll :-). Det är henne jag planerar allt och alla utifrån år 2013.



Trolla



 
Trolla med Joel som är ordförande i Trollas fanclub :-)     


Vill man ha peppar/salt dvärgschnauzer redan nu så finns det en tikvalp hos Kennel Kaspelix och vill man ha hanvalp så finns det hos Kennel Schnauzi-Hero’s.


Jag har lånat en bild från Schnauzi-Hero's på en av hanvalparna, Schnauzi-Hero's Heartbreaker  


Ps. Glöm inte bort jourkliniken.se


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 6 november 2012 18:49

Jag blev påmind idag om Jourkliniken. Imorgon ska jag betala in medlemsavgiften. Hoppas att så många som möjligt vill bli medlemmar. Vill du läsa mer om Jourkliniken kan du gå in på www.jourkliniken.se

Oavsett om man är uppfödare eller vanlig hundägare så vet man aldrig när man behöver veterinärvård.

På Jourklinikens hemsida skriver dem "ju fler medlemmar desto bättre jourmöjligheter kommer kunna erbjudas".

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 5 november 2012 19:45

Vi har fyllt på här hemma med doftljus från Partylite. Favoriten bland de nya dofterna är "Sea salt and driftwood".

Det dröjer inte förrän julen är här varför det blev doften "Äpple och kanel" på handtvålen.

Ikväll var jag och hälsade deltagarna på ÖLKKs genetikkurs välkomna och delade ut kursböcker. Kunskapstörsten avtar inte utan kurserna fortsätter att bli fullbokade, jättekul!

Jag testar Netflix gratis en månad. Jag är inte imponerad. Det mesta är gammalt som gatan. Jag hittade dock en engelsk kriminalserie från 2009 som gått mig förbi. Har väl säkert trimmat istället :-). Den serien var min behållning av Netflix så det kommer nog inte bli något mellan oss efter provmånaden. Väntar istället in HBO!

Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards