Alla inlägg under september 2012

Av Annelie Finnebäck - 7 september 2012 18:13

Jag gillar Anna Janssons böcker som utspelar sig på Gotland med
Maria Wern i huvudrollen. Jag har lyssnat klart på ljudboken om Thomas Quick så nu får jag äntligen uppleva den gotländska miljön igen :-). Marie Richardsson är uppläsare, i mitt tycke en av de bästa. Hon och Jonas Malmsjö är några av favoritrösterna.

Jag har avverkat lite klubbarbete så nu tänker vi ta fredag :-).

Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 6 september 2012 19:51

BIR och BIM: FI & SE UCH Kaspelix Square The Circle "Tore" och Brackets Åsikt Utan Insikt "Trolla"
med domare Pia Lundberg.

Jag har inte bloggat på ett tag, jag vet :-). Nackspärr och trimning av hundar har fått gått före :-). Men om någon missat det så har vi varit i Finland på utställning.

Torsdag
Strax före lunch på torsdagen blev det avfärd mot Stockholm och Värtahamnen för utställning i Helsingfors på lördagen.

Väl på båten så upptäcker man alla olika människor :-). Framför tavlan med förteckning över hytternas placering, ja där hade familjen-vi-gör-allt-tillsammans parkerat sig. Alla andra fick snällt vänta medan mamman och pappan stod mitt framför hela tavlan och diskuterade hur de skulle ta sig till sin hytt medan vi andra hade deras ungar klättrandes överallt. I hissen träffar vi på familjen-vi-som-slappnar-av-när-vi-är-borta-och-som-inte-bryr-oss-om-om-vi-är-i-vägen. Ni förstår ju själva i en hiss när man försöker säga väluppfostrat på två olika språk, ursäkta vi ska av här. Man får känslan att man är fast i hissen och kommer få åka upp och ner i flera timmar :-). Sist men inte minst så träffade vi på familjen-med-barnvagn-som-alltid-har-företräde. Att Tore höll på hamna under barnvagnen och Trolla fick ett däck rakt i sidan det störde inte pappan som körde vagnen över huvudtaget. Han kanske inte var så van att köra barnvagn vad vet jag :-). Ja, hundarna brydde sig inte utan var glada över alla som ville hälsa på dem.

Tore i Joels knä på färjan

Ah, får ju inte glömma mamman på däck som högt och tydligt berättar att hon har dödsångest över att åka färja. Det är då jag känner att jag hör en konversation som inte är avsedd för mig men med den röstvolymen så var vi många som hörde :-) och det gick inte att undgå. Denna dödsångest över att åka båt uttalades samtidigt som hon jonglerade ett ölglas och cigarett samtidigt som hon höll i en barnvagn med ett litet barn i.

Det var faktiskt trevligt att åka färja och nu hade jag också sällskap av min kennelhjälp Kaspelix-Joel och det är jag evigt tacksam för. Det är en ovärderlig hjälp!

Fredag

Framme i Helsingfors åkte vi till hotellet och direkt vidare till utställningsplatsen för att vara säkra på att vi hittar. Ja, vi har GPS men det är inte säkert att jag hittar för det :-). Stenbockar gillar att ”reka” och planera.

Joel och Tore

Sen åter till hotellet för att checka in bagaget. Vad händer precis utanför hotellet, jo punktering. Hur roligt är det på en skala. Jag vet hur man byter däck teoretiskt. Men det är inte helt lätt på en bil där däcken byts på verkstad med luftryck. Det fanns snälla människor som hjälpte till så det löste sig snabbt. Kan tillägga att det hade nog inte hjälpt om däcken inte vara ditsatta med lufttryck eftersom fröken saknade ett fälgkors (tror jag det hette) i bilen. Det är nu Kaspelix-Maria suckar högt när hon läser detta :-).

Resten av fredagen ägnade vi åt att vandra runt i Helsingfors centrala delar med hundarna.

Lördag

Vilken tur man är stenbock och gillar att planera :-). På lördagsmorgonen när vi knappade in adressen till utställningsplatsen så fick min Iphone inte kontakt med kartservern. Men eftersom vi åkt vägen dagen innan bara för säkerhet skull så hittade vi rätt.

Jag med Tore och Trolla

Även i Finland kör man med förköp av katalog vilket jag tycker är väldigt praktiskt. Katalogen fick man i handen vid vaccinationskontrollen. En funktionär kollade vaccinationer samtidigt som en annan funktionär gick runt och kollade nummerlappar där det stod om man förbetalt katalog eller ej.

Underbara Tore blev bästa hane med cert och finsk champion och Trolla blev bästa tik med cert. I tävlan om BIR & BIM fick jag hjälp med att visa Trolla och det slutade med att hon blev BIM och Tore BIR. Vi är sååååååå glada! Tyvärr kunde vi inte stanna till finalen då vi skulle med färjan tillbaka till Stockholm. Efter vår bedömning åkte vi till färjan parkerade bilen synligt och åt lunch. Är lite nojjig med att lämna hundar i bil så det kändes riktigt bra. Efter lunchen gick vi en långpromenad med hundarna och sen var det dags att checka in på färjan.

Söndag

Borta bra men hemma bäst. Visst är det så men vi hade en väldigt trevlig resa och det kommer vi att göra om! Tack Kaspelix-Maria som var hundvakt!

Kram alla vänner!

Bildgalleri från vår Finlandsresa:

Joel med sin favorit - Trolla

Joel

lördagens framgångar firades på Happy Lobster på färjan. För Joels del blev det grillad torsk och pepparrot- och smörsås...

...och för min del Stekta tigerräkor och pappardelle pasta. Supergott!

i väntan på att få åka ombord på färjan till Stockholm

en park precis bredvid färjeterminalen i Helsingfors

Fikatime

lunchtime i Helsingfors på lördagen

Kvällsmat på fredagen. Som ni förstått så har vi inte varit utan mat på resan :-)

Joel och Trolla i Helsingfors

Vy från båten innan vi lämnar hamnen

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.