Alla inlägg den 8 augusti 2012

Av Annelie Finnebäck - 8 augusti 2012 17:21


Trolla som valp våren 2010  


Hur mycket får en anmälningsavgift till en utställning utomhus kosta? Jag är själv med i en klubb som anordnar en stor utställning årligen så jag vet att det är långt ifrån gratis att arrangera en utställning. För många utställare finns det en smärtgräns och när den smärtgränsen är nådd så förlorar klubbarna utställare. Utställningar är till för avelsutvärdering. Många av mina vänner inklusive mig själv åker för att tävla men i grunden handlar det om avelsutvärdering. Istället för att ta ut hutlösa priser så är min uppfattning att man får se över sina domarlistor och helt enkelt boka in färre långväga domare. Är utställningsplatsen för dyr, den kanske måste flytta någon annanstans osv. I en del klubbar förklaras den höjda anmälningsavgiften att det beror på att arvode till domare ökat men det kan inte ensamt förklara höjningen för det var inga stora summor det handlade.


En högre avgift kan naturligtvis leda till att utställaren har högre krav på arrangemanget och frågan är om klubbarna kan matcha det. För höga utställningsavgifter så vill jag ha tältplats i närheten av min utställningsring och det kan en handfull klubbar inte erbjuda av olika anledningar. Några klubbar sprider envist ut våra fyra färger över hela utställningsplatsen. Hur visar man sitt missnöje, ja påtala det för aktuell klubb givetvis men också att välja att inte anmäla.


Den som lever i villfarelsen att uppfödare blir rika på sin uppfödning vill jag bara säga, glöm det :-). Ja, det finns intäkter men en seriös uppfödare har ett större kostnadskonto. Det blir inte lättare att locka valpköpare att anmäla sina hundar.


Nej, nu ska jag fokusera på tradera. Har fått i uppdrag av en vän att tradera åt henne. Hon sa inget maxtak, he he he he he.


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards