Alla inlägg den 5 juli 2012

Av Annelie Finnebäck - 5 juli 2012 10:10

 

När det kommer till hemsidor så är det precis som allt annat, smaken är som baken - delad :-). Tur är väl det, hur tråkigt är det inte om det fanns en myndighet i Sverige som bestämde att alla hemsidor ska se exakt likadana ut om det handlar om hund och på ett annat sätt om det handlar om  häst :-). Olikheter berikar! Det som gör att jag återkommande besöker hemsidor är 1) att den uppdateras, 2) att den är stilren (fixar inte musik, hundar eller annat som rör sig fram och tillbaka över skärmen) och 3) att det finns bilder.



fotat för ett år sen, Joel och Trolla  


Jag har hjälpt andra att göra hemsidor och ibland har dem valt att fortsätta med sin själv och andra har man helt helt fått sagt till att de får fortsätta med sin sida själva för det har inte fungerat något bra. Det finns olika lösningar för en hemsida men jag tycker att alla ska ha en. Om man sen ser till att man finns med på sin rasklubbs uppfödarlista med länk till sin hemsida så hittar nya valpköpare "hem till dig". En hemsida är precis som ett hem, det blir aldrig riktigt färdigt. Det finns alltid något som vill förändra och något som behöver åtgärdas :-). Jag har tidigare gjort hemsidor som jag viljat ändra layouten på eftersom den kanske känts lite out of date. Men ägaren har varit nöjd som den varit och då och då har det fått varit så. Det är ju som hemma hos en själv att man själv bestämmer färg på husfasaden mm.



bild från förra året i Borås, goda minnen kan visa i repris :-)     


Ibland kanske en hemsida inte uppdateras på ett tag och det är ju så att ibland är det annat i livet som måste prioriteras och orken/tiden räcker inte till. Även om nyhetssidan inte uppdateras så finns kontaktuppgfter och historik på plats på hemsidan för de som letar hund.


På hemsidan ska man, precis som i övriga livet, vara försiktig med för mycket text. Det är sällan besökare som letar valp orkar sitta läsa en A4-sida om kennels avelsmål. Vem vill föda upp sjuka och osunda hundar. Förkortningar ska man vara försiktig med. En vän frågade mig hur jag tolkade BIR-v. För mig är det ingen känd förkortning så jag tippade på BIR-vinnare nej det var tydligen BIR-valp. Skriv ut det då, så långt är inte ordet valp. Alla är inte insatta i vilken ålder ens hund är i och på samma utställning är det ju en annan hund som blivit BIR. Men precis som hemma så gör man som man vill även om det ser konstigt ut :-).



också från Borås förra året :-)  


Kort sammanfattat - för mig är hemsidor precis som dvärgschnauzer, less is more. Jag har svårt när en hunds bakben slutar i Tokyo på grund av ett låååååångt underben som aldrig tar slut. Nej, jag gillar inte övervinklade hundar som vinklar in hasorna för att kunna röra sig framåt. Hemsidor vill jag ha återhållsamma och stilrena.


Det var dagens hemsidetankar :-). Tyck och tänk som man vill är ju fördelarna med att ha en egen blogg :-).


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards