Alla inlägg den 30 juni 2012

Av Annelie Finnebäck - 30 juni 2012 09:55


Brackets Sixten Redlös med Axe Lakes Grim i full fart  


Vad kostar valpen i fönstret? Mina valpar kostar x antal kronor. Skulle jag ha två kullar på ett år där jag betalt olika avgifter för språng och per valp till hanhundsägaren så säljer jag kullarna till samma pris. Vad kostar mina hanar att låna i avel? Ja, x antal kronor. Mina hanar lånas inte ut i ung ålder varför de hinner med att vara både MH-beskrivna och utställda. Vad innebär det att en hane är meriterad. Säkert olika för olika människor. För några år sedan fick jag förfrågan på två av mina hanhundar som båda var utställda och vad de kostade att få låna i avel. Den ena var champion och den andra inte champion. De kostar lika svarade jag. Jamen den ena är ju inte champion.



Sixten och Grim  


Nej, men det är tikägarens val att använda en hund som är champion alternativt den som inte är champion. För en fråga till uppfödaren var, säljer du valparna till ett lägre pris om hanhunden till kullen inte är champion? Det är tikägarens val att använda en hane som inte är utställd så man inte får valphänvisning. Men säljer du valparna billigare för att du inte har valphänvisning? Är din tik meriterad, är din tik champion? För ibland ska det vara en miljon krav på hanhunden men inte fullt lika lång meritlista på uppfödarens tik. Det är inte lätt att vara hanhund för blir det fel så är det alltid hanhundens fel :-). Nej, jag tycker inte så men det är inte ovanligt att det skylls på hanen.



Brackets skörd i år, en valp och en jordgubbe - temat för årets uppfödning är tydligen singular :-)  


Jag har vänner som fick frågan varför deras valpar var några tusenlappar dyrare än en annan uppfödares. Ja, vad svarar man på det. Mitt tips till valpköpare som jämför priser är att precis som när de köper en TV och dator, ta reda på varför det är skillnad i priset. Är det en kvalitets-TV ni köper, ingår support, finns dolda-felförsäkring med, är avelsdjuren hälsoundersökta utifrån rasklubbens rekommendationer mm. Finns ingen anledning att ligga på samma prisnivå som för blandrashundar. Seriös hundavel kostar pengar att bedriva. Vi som samtidigt ställer ut flitigt, inte lånar ut våra hanhundar till höger och vänster och inte tar flera kullar på ett år får inte uppfödningen att gå ihop ekonomiskt. Men uppfödningen ger en otroligt glädje och livskvalitet tillbaka.


     Nu blommar det för fullt


Frågan jag ställer mig innan jag bestämmer parningskombination och undersökt allt mellan himmel och jord är, vill jag torka skit i flera veckor efter denna kullkombination. Är det värt tiden och besväret. Kommer det att äta upp min glädje? Jag har hittills tagit en kull per år och parar jag inte Trolla till hösten så blir det två kullar till våren. Jag försörjer mig inte på mitt hunderi så jag har inte råd att slösa bort min tid på en kombination jag inte tror på.


Äntligen nya däck till min burvagn (Alftaburen). Vagnen är toppen men däcken var av skitkvalitet. Har inte hört ett ljud från tillverkaren när jag kontaktade dem förra året då första däcket gick sönder. Jag ville veta måttet på däcket och var man får tag på nya. Krävde ingen ersättning även om den rätten hade varit på min sida. Inget svar trots upprepade försökt. Jag kan därför inte rekommendera någon att köpa denna vagn som kostade 7 000 kr. De nya däcken jag köpte kostade över 500 kr och som Kaspelix-Maria snällt bytte åt mig. Ni som följer min blogg vet ju hur duktig hon är på däckbyte :-).




Idag blir det fortsatt trädgårdsarbete med Kaspelix-Joel.



Trolla och Tore sliter inte med trädgårdsarbete. Trolla brukar ägna sig åt att gräva ner pojkarnas leksaker :-)  



Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards