Direktlänk till inlägg 23 juni 2012

Dansa på bordet

Av Annelie Finnebäck - 23 juni 2012 12:50

 


SKK har kommit med nya avtal för uppfödare: http://www.skk.se/nyheter/2012/6/nya-avtal-for-uppfodare/ 

Jag tycker de nya avtalen är bra. De nya avtalen är anpassade till konsumentköplagen och är till för att skydda köparen (valpköparen) inte vi som säljer (uppfödare). Det är bra att exempelvis antalet kullar regleras för hanhundar där avelsrätten behålls (det som många kallar för halvfoderavtal). Hörde om en uppfödare som krävde ca 20 kullar och det är ganska skrämmande med tanke på att avelsrätten ska nyttjas innan hanen fyllt 5 år (Ingen SSPK-ras). Hanar ska inte användas tidigt i avel och bör efter ett par kullar vila för att valparna ska utvärderas men tyvärr är det ofta pengaintresset som styr. 



förra årets blommande pioner, i år är de lite senare av sig  


Vi tar aldrig handpenning utan förtroendet mellan mig och valpköparen måste finnas utan att blanda in pengar. Om en valp blir avbokad när den är 7-8 veckor innebär inga extrakostnader för mig som motsvarar handpenningens summa. Avbokas valpen kan inte uppfödaren behålla handpenningen utan bara den del som han/hon har kvitton för utlägg. Skulle man som uppfödare ta handpenning och så får du höra från olika håll hur valpköparen har uppfostrat tidigare valpar, exempelvis med elhalsband (som är förbjudet). Eller att valpköparens tidigare hundar alltid avlivats eller omplacerats vid 2-3 års ålder. Ja, man kan ha otur med en hund men en handfull? Då ska man nog inte vara hundägare längre. Ja, då känns det inte så rätt att sälja till den valpköparen längre. Men har du tagit emot handpenning så är du tvungen att sälja valpen. Som allt annat i livet, allt har sina för- och nackdelar och alla måste välja hur de vill göra.  Bara så man vet om vilka skyldigheter och rättigheter man har. Men bra i alla fall med tydliga och klara regler. Vi säljer till valpköpare i enlighet med Konsumentköplagen och visst är det lättare att sälja vitvaror utifrån den lagen än en hundvalp :-). Ett kylskåp har prestandan och en bruksanvisning klar innan det ens tillverkas.



samma med denna buske, i år har den inte börjat blomma än men det är på g  


Jag har inte ändrat mig utan de som varit på besök och hälsat på och träffat valparna har fått en valp men jag är tydlig från början. Hos mig får man inte välja valp. Kön får man givetvis bestämma men det är jag som umgåtts med valparna och man märker redan från början vilka valpar som passar ihop med vilken familj. Många läser böcker och säger att de vill ha den livligaste valpen. Varför frågar jag då. Jo, det har man läst. Ja men varför. Det finns ingen valp i kullen som är slö och lat. En sån valp är sjuk.



Sixten dansade på bordet förra midsommarafton :-)  


Sixten till exempel var livligast i kullen och självklart charmade han byxorna av valpköpare när de var och tittade på hans kullsyskon. Vid 17 månaders ålder så kan jag lova att han skulle inte charma byxorna av en valpköpare som inte haft hund tidigare. Han är snäll, går bra ihop med andra hundar, människor och barn men är intensiv. Han behöver verkligen gränser för att vara lugn. Ingen fysisk träning tröttar ut hans hjärna men däremot spårträning och leta godis i trädgården. Att ha Sixten som en vanlig sällskapshund skulle inte vara så lyckat. Nu ligger han på rygg och sover bredvid mig så nu är han motsatsen till intensiv :-). På bilden ovan ser ni Sixten på bordet när vi var bortbjudna förra midsommarafton. I ena stunden var han och lekte med de andra hundarna i andra änden av trädgåren och sen på två röda sekunder så sprang han runt på bordet.


Tore fick sin veckotrimning imorse istället för igår kväll. Igår blev det Virus tur istället som var på besök. Idag ska vi som Joline brukar säga, bara chilla.


Kram alla vänner!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44


Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-). Helgen har varit intensiv ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards