Direktlänk till inlägg 20 november 2011

Till dig som blir lämnad

Av Annelie Finnebäck - 20 november 2011 10:16


Örebro slott


Även om jag inte hunnit blogga så mycket den senaste veckan så har jag ändå haft tid till funderingar. En fundering är det här med separation, skilsmässa, göra slut mm.... det heter kanske olika beroende på vilken status man har.


Varför är det så viktigt att visa så mycket makt som möjligt när någon går hem och säger att jag vill inte leva tillsammans med dig längre. Är det för att rädda den manliga stoltheten över att bli lämnad? Det finns väl en miljon olika orsaker till att människor skiljer sig. Varför lägga ner tid på att jaga rätt på sin förlorade stolthet? Många av orsakerna är inte att den andra är en dålig människa på något vis utan man mår helt enkelt inte mår bra av varandra. Att någon annan bestämmer att vi inte ska leva ihop längre är det många människor som får leva med. Alla bråkar inte om allt från hus till skruv & mutter för det. Nej, de samlar ihop sig och går vidare med självaktning. 


I nöd och lust tills döden skiljer oss åt är det ju ingen som behöver leva efter längre nu när kvinnor inte fängslas, stenas till döds när de vill skiljas. Dessutom kan de klara sig ekonomiskt utan en man. Förr i tiden behövde man inte anstränga sig i ett äktenskap, var skulle kvinnan ta vägen? Det var socialt oacceptabelt att skilja sig och dessutom näst intill omöjligt att försörja sig. Nej, 2000-talet innebär att alla får anstränga sig om det ska vara tills döden skiljer oss åt. Har man barn så får man även anstränga sig efter att man skiljt sig.



Vy från slottsbron i Örebro


Vad vinner man på att bråka om allt? Vad vinner man på att förhala allt? Känner man sig som en riktigt MAN när man försöker utöva makt. Sen att man misslyckas med det är en annan sak. Är det enda sättet att fortfarande försöka klamra sig fast vid den som lämnat dig? Oavsett hur destruktivt beteendet än är så har man en kontakt med den som lämnat. Är det så man ser det? Är det värt priset i slutändan? För det blir till slut en ände och det du ser då är ryggtavlan på någon som valt att gå vidare i livet. En sak till vet jag. Hade jag betett mig som ett svin så hade min mamma tagit mig i örat.


Bara lite funderingar så där en söndagmorgon :-). Nu till något trevligare... PK Design på Storgatan i Örebro, ett stenkast från slottet, rekommenderas! Här hittar man mycket fint till jul!


Kram alla vänner!


  


       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44


Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-). Helgen har varit intensiv ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards