Alla inlägg den 12 juli 2011

Av Annelie Finnebäck - 12 juli 2011 09:40


fler favoritblommor i repris


Varför är det så viktigt för en del män att tala om för kvinnor vad de ska göra? När männen hör ordet nej så höjer de sin röst och uttrycker sitt krav igen. Svaret är fortfarande nej. Hmm...tror de att de inger respekt hos en eller att man blir rädd för dem? Öhhh ska man bli rädd så får man lov att vara konflikträdd först vilket jag inte är. En klok människa sa att det handlar om maktutövande. Visst är det så. Det är också en kombination av att de har brister i sin uppfostran.


 


Det är väldigt viktigt att föräldrar lär sina barn att nej är ett nej och inte ett ja. Sen måste man också lära sina barn att man får inte sin vilja igenom bara för att man höjer sin röst. Det blir en kulturkrock när dessa människor möter oss som fick den uppfostran. Inte nog med att jag fick lära mig detta av mina föräldrar. Jag fick även lära mig att tänka självständigt och fatta mina egna beslut. Framförallt rustades jag för vuxenlivet där det innebär att kunna diskutera med vuxna människor och kunna hantera konflikter. Att vara konflikträdd måste vara ett stort handikapp för många. Det är något man kan jobba med. Jag får inte ångest i magen av en konflikt, är inte rädd att stå upp när det behövs.


 


Stoppa huvudet under mattan är ingen bra ide då snubblar man på sig själv så småningom. Värderingar är något man pratar om på arbetsplatser. Egentligen skulle man kalla det för normer. Värderingar är något man får av de vuxna när man är väldigt liten. Normer är ett inövat beteende. Det här är ok på vår arbetsplats mm. En norm till exempel kan vara att man säger hej till de till man möter i korridoren även om man inte sett personen tidigare men du förstår att ni tillhör samma företag. På arbetsplatsen kan måste också ha som norm att man behandlar alla människor lika. Men värderingar är något som grundläggs när man är som kortast i livet. Det kan man inte få i vuxen ålder.


 


Så ni som inte fick rätt värderingar som barn av någon anledning kan istället jobba efter de normer som finns. En norm som finns är att man bestämmer inte över andra människor och definitivt inte över andra människors vänner :-) . Skjutsa på sina barn gör man exempelvis själv, det kan man inte kräva att andra ska göra. Sen pratar man till vuxna och inte genom barn. Men pratar man med andra vuxna så är risken stor att både bristen på värderingar och normer avslöjas. En hjälp på vägen är att inte glömma att nej betyder nej och inte ja.


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards