Alla inlägg den 8 juli 2011

Av Annelie Finnebäck - 8 juli 2011 12:20

   Cert-Tore (Kaspelix Square The Circle)


För er som känner mig dåligt och kanske har hittat till min blogg så kan jag börja med följande så det inte blir några missförstånd:


Tyvärr fungerar det dåligt att försöka slå mig på fingrarna :-). Det får tyvärr inte önskad effekt. Vad folk har för agenda lägger jag ingen energi på. Blir bara så förvånad över att man ens försöker. Försöker man sätta sig på mig så ramlar man av :-).  Jag säger alltid ifrån och kommer fortsätta med det! Så spara er energi  .


Nu till det som min blogg handlar om – glädje!


Den här bloggen blir detaljerad och med många bilder för just dagens blogg om vår Stockholmsresa är Joels minnesskafferi!


     

I onsdags var jag och Kaspelix-Joel till Stockholm för att turista. Turista gjorde vi till max vill jag påstå. Med vårt (läs Joels) tempo så skulle vi hinna jorden runt på 80 dagar . Vi anlände med tåg, en dubbeldäckare till Stockholmscentral vid 10-tiden. Tog tunnelbanan till Gullmarsplan för att gå den sista biten till Globen. Joel hade nämligen önskemål om dagen och det var att åka tåg, tunnebana och besöka Globen och Gröna Lund.


          Globen


Jag är inte helt hemma med tunnelbanelinjerna men Joel hade läst in det innan så allt löpte på smidigt.


Joel ville gå gudidad tur på Globen men så var det ingen när vi var där på grund av att det gjordes om inför en festival. Joel är ingen person som skyller på andra eller gnäller. Nej, han hittade snabbt en lösning – vi åker till Stockholm till hösten. Japp, så får det bli. För er som inte är höjdrädda så finns det något som heter Skywiew och det är verkligen wiew. Inte för att jag provade. Jag undviker gärna höga höjder men som sagt för er som inte är höjdrädda så är det en hiss som går på en räls utanpå Globen.


   Gamla stan


   Storkyrkan


   Slottet



 


Efter det tog vi tunnelbanan till gamla stan. Jag hade ingen karta och hittar dåligt i Stockholm och ringde till Kaspelix-Maria för att fråga var Gröna Lund låg. Hon svarade mig att det ligger mitt emot båtkajen. Okej, svarade jag, var ligger båtkajen? Så kom jag på att slottet ligger i närheten av Nybrokajen. Vi gick mot slottet och bestämde oss för att kolla efter en båt som vi kunde åka med. Nedanför slottet hittade vi en hop-on hop-off båt där vi även köpte biljetter till Gröna Lund (så man inte behöver stå på plats och köa).


             

Väl framme vid Gröna Lund så åt vi lunch. Sen hittade Joel en karusell som han ville åka. Jag vill inte åka något som är högt ovanför marken och det ska inte snurra för fort heller. Karusellen som Joel hittade uppfyllde inte det sista kriteriet .


         


                     

Sen vidare mot Skansen. Min blogg ska vara om glädje men Skansen var en besvikelse.


           


Först en dyr entréavgift och sen ytterligare en dyr entréavgift för att besöka akvariet och det var så litet och oansenligt så jag kan inte förstå hur man kan ta betalt för ett besök där. Nej, lägg pengarna på att besöka Kolmårdens akvarie istället.


   Borggården


Sen åkte vi båt tillbaka till Slottet och tog en fika på borggården. Vidare genom Gamla Stan för att åka tunnelbana till Slussen. Vi vandrade runt lite på Söder. Åter tunnelbana till T-centralen för att fika igen. Sen en promenad utmed Sveavägen till Sergels Torg. Tunnelbana till T-centralen och sen på kvällen tåget hem till Örebro igen. Joel hade kunnat stanna kvar längre för att åka mer tunnelbana. Han har redan planer på vårt tunnelbaneåkande till hösten . Joel fick bestämma över dagens Stockholmsbesök och kommer även få bestämma innehållet för nästa Stockholmsbesök vi gör tillsammans.


Vi har en oerhört vacker huvudstad!


Nej, nu ska jag fortsätta att njuta av livet!


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards