Alla inlägg under april 2011

Av Annelie Finnebäck - 16 april 2011 08:13

   En skärmdump av Fredrik Steens hemsida www.fredriksteen.se
 
Jag hade sovmorgon imorse och sov till kl. 0700. Men jag var uppe tidigare och rastade Asta och Sixten. Mina vänner kan intyga om hur starkt jag ogillar hundkiss inomhus. Vill man ha rumsrena hundar, ja då får man vackert köra på temat morgonstund har guld i mun :-):-).
 
Jag såg att hundcoachen Fredrik Steen kommer och föreläser i Örebro (Brunnsparken) 3 maj. Läs mer på hans blogg. Jag ska se vad min kalender säger att jag ska göra 3 maj. Jag hört honom prata tidigare och han är väldigt duktig. Det är dagarna för Cupen så det kan stå puts på schemat eller så är det styrelsemöte med en av mina klubbar.
 
Jag kan rekommendera hans blogg där han så gott som varje dag ger enkla uppfostringstips. När jag tänker efter är det faktiskt den enda blogg förutom de bloggar jag länkar till (se längre ner till höger) som jag läser och som tillhör hundvärlden. Jag läser andra bloggar men de tillhör andra världar. Hur hinner man läsa bloggar? En blogg ska bara ta någon minut att läsa. Kanske någon minut längre :-):-). Så det behövs inte stora omstruktureringar i livet för att hinna med. Däremot väljer jag med glädje bort alla negativa bloggar/forum med mera. Vad tillför de livet?
 
Imorgon kväll ska jag ha planeringsmöte med Örebro Läns Kennelklubbs utbildningsgrupp. Så snart börjar ringträningar på olika orter i länet. Ringträningarna hålls av kursledare som är vana utställare och själva visar hund ett flertal gånger varje år. Det är telefonmöte vi ska ha, mycket smidigt. Gratis är det också.
 
Nu ska jag sätta lite fart så det blir handling av några av mina planer.
 
Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 15 april 2011 22:56

     


Min datorsladd trasslade igen så batteriet är helt urladdat. Så jag fick snällt låna en dator så jag kunde blogga, tack!


Visst är man duktig på att planera med det gäller att komma till skott också :-). Imorgon ska jag köpa grundfärg till mitt hus. Först ska fasaden tvättas men så snart vädret tillåter så ska jag börja måla med grundfärg. Fasadfärgen kommer att bli mörkgrå med vita knutar. Efter att huset blivit ommålat så kan jag fortsätta med mina andra utomhusprojekt. Ett tips jag fick idag är att det kommer att ta dubbelt så lång tid som jag räknat med. Jag har bara tänkt att det kommer att ta en massa tid så frågan är hur mycket dubbelt det blir av en massa tid :-). Det är inte bara färg som ska planeras utan även ljudböcker att lyssna på :-).


Visst hade det varit praktiskt att bo så här litet när man ska måla om :-).




Kram alla vänner!




  

Av Annelie Finnebäck - 14 april 2011 20:00

   Asta och Sixten


Igår var jag, Tage, Trolla, Asta och Sixten och fikade hos en kompis. Jag försökte fota Sixten och Asta men det gick inte så bra med min Iphone. Jag ska ta nya stå-bilder på Sixten även om han inte några benhår :-).



Sixten  


Som en vän i en rosa bil frågade mig idag när jag beklagade frånvaron av Sixtens benhår. "Annelie, hur gammal är Sixten?". Jag tänkte efter och innan jag svarade så började jag att skratta åt mig själv. Han är 14 veckor fick jag fram och då började även mannen i den rosa bilen att skratta. "Annelie, du kanske ska ta det lite lugnt". Jag är nog benägen att hålla med :-).


   Om några veckor ska jag inhandla rosa Mårbacka begonior


Bilden ovanför visar platsen där jag tänker tillbringa min semester, mitt trädäck. Alla projekt ska vara klara till midsommar och sen ska jag bara ta det lugnt tillsammans med hundarna. På lördag börjar tvättningen av fasaden!


 

Efter att ha trimmat Tore idag så slappade vi på trädäcket i solen och bläddrade i Hundsport. Och vad såg vi inte då...


...jo, en bild från utställningen i Malmö då Veronica (Velvet Dandy's) och hennes Affenpinscher Rico blev BEST IN SHOW-3. Hans andra BIS-placering för i år!  


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 12 april 2011 21:05


Sixten  


Jag bokade tid på nätet imorse på en däckfirma eftersom fredag är sista dagen för att åka med dubbdäck. Nej, jag var inte ute i sista minuten utan däckfirman där jag skulle ha bytt däck brann ner förra veckan.


Jo, jag bokade på nätet och i eftermiddags blev jag uppringd av en sur egenföretagare. "Du har bokat tid på nätet!" Ja, svarar jag. Han fortsätter "men det går inte att göra så förstår du". "Man ska ringa och boka tid förstår du". Öhh svarar jag men på hemsidan skulle man boka sin tid på nätet". "Du förstår man kan inte boka på nätet". Det var väl ungefär fyra klappningar på mitt huvud och fyra för många för min del  :-). 


Jag hade en valpspekulant som ringde och var intresserad av en av mina valpar. Efter att vi bokat tid för att de skulle komma hem och träffa mina hundar så ville de pruta. Öhh, snälla ni fick jag svara - det är en valp jag ska sälja och inte en bil. Dagen efter avbokade jag besöket. Nej, jag är av den uppfattningen att tycker man det är dyrt att köpa en bra valp till ett normalt valppris så ska man inte köpa en valp. Inköpspriset är ingenting jämfört med vad det kostar att ha en hund i försäkringskostnader, vaccineringar, mat mm. 




Sen kan jag tillägga att den här familjen bokat tid hos andra uppfödare samma dag och samma tid som vi hade gjort upp och de hade de gjort innan jag avbokade vårt besök :-). Så jag är glad att jag bokade av dem. Vi säljer våra valpar utifrån konsumentköplagen men till skillnad mot att sälja kylskåp så har vi uppfödare ett ansvar att se till att valpen kommer till ett bra hem. Electrolux bryr sig inte om en köpare har råd med reservdelar eller gör rent kylskåpet med jämna mellanrum mm. Så nu bor Harry hos en jättetrevlig familj som tycker han är helt underbar! Så nu är det bara Asta kvar som kan tingas. Hon är lika mysig och cool som sin mamma. Till utseende är hon lik sin pappa Kasper. Det är roligt att följa valparnas utveckling och analysera vad de ärvt från vilken förälder.



Sixten busar med mamma Virus

   

Asta och Sixten har busat för fullt med Virus, Tore och Doxa. Trolla fick stå på trimbordet igen, var inte riktigt nöjd innan men nu blev det bra. Även Tage fick stå på bordet idag. Nu har alla somnat. Det är så mysigt att dem omkring sig. Jag har även haft utställningsträning med Sixten inför hans utställningsdebut. Det går hyfsat men han har inga benhår :-). Vi hoppas de hinner växa ut några millimeter i alla fall, men strävt är det.


Onödigt vetande kanske :-) men min Iphone har tagit 3 045 bilder på ett år :-).


Kram alla vänner!


   Mina blommor lever fortfarande och blommar dessutom :-)

Av Annelie Finnebäck - 10 april 2011 23:16

Maria instruerar Carry på Dvärgschnauzerringens trimkurs


Igår hade jag och Kaspelix-Maria trimkurs på Örebro Brukshundklubb i Dvärgschnauzerringens regi. Vi kommer att ha fler kurser framöver. Alltid lika trevligt att få umgås med andra dvärgschnauzerägare!


  
Krukor och blomlådor till framsidan


 

Med Ikea-familykort så kunde man köpa en brandsläckare (pulver) till halva priset  


Idag var det trädgårdsmataraton :-). Det är inte ofta det är fint väder och man har en helgdag som är fri från antingen klubbarbete eller utställningar. Morgonen började med promenad och sen trimmade jag Virus. Efter det skurade jag trädgårdsmöblerna och trädäcket för att sen olja in allt. Planerade var jag ska sätta upp vindskydd/insynsskydd och bygga staket mot framsidan. Har grävt och sågat där det behövts. Jag har även en plan för framsidan där jag ska göra iordning en liten odlingsplätt med pallkragar och en uteplats.



Så här blev resultatet. Det är amplar så nu är de 
upphängda men det blev inga bra bilder.



På Bauhus var Kaspelix-Maria med som smakråd och det lutar åt antracitgrå. Givetvis blev det även shopping på Ikea till trädgården, blomlådor och blomkrukor i zink. Imorgon får jag åka och hämta det som jag betalade för men glömde kvar :-). Ja, tur man inte är neurokirurg :-).


Min plan imorse var att trimma Tore, Tage och Trolla men Tore och Trolla får vänta till imorgon. Hundarna har varit ute i stort sett hela dagen i trädgården och lekt. Trädäcket som jag oljade in lyckades jag avskärma så ingen skulle springa där och jag lyckades faktiskt. 



Sixten och Asta  


Ps. Missa inte min nya omröstning till höger! Tänk på att ert resultat ska jag leva med i många år framöver :-)


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 8 april 2011 21:31


  Asta (Brackets Asta Kask) är den enda valpen som kan tingas i punkbandkullen


Det är en härlig ålder på valparna nu och jätteskönt att våren har kommit till Örebro. Har jobbat vid datorn i några timmar och sen har valparna sprungit ute och lekt med varandra. Imorgon kommer Harry att flytta till sin nya familj så nu har vi bara Asta kvar som kan tingas. Tack Kaspelix-Maria för all hjälp idag!


Imorgon håller vi i trimkurs för Dvärgschnauzerringen. Grund, fortsättning och puts står på schemat för deltagarna och framförallt lära sig hur man håller hunden i rullande päls. 


Ser fram emot Påsken. Då står det målning utomhus på agendan, röjning och eldning av sly tillsammans med Kaspelix-Joel och ska vi måla så tror jag även att Kaspelix-Joline vill vara med på ett hörn.


Kram alla vänner!



Sixten

 
Sixten, det gäller att hålla koll så man inte blir bestulen :-)

   Sixten och Asta

  

Av Annelie Finnebäck - 7 april 2011 22:39

  Penséer och så en solcellslampa


Jag kan räkna upp ett flertal saker som jag är bättre på än att hålla växter vid liv :-). En del säger att de kan prata med växter och det är ju fint. Själv är jag glad om jag kommer ihåg att vattna dem :-).


I sovrummet har jag till exempel en garderobsblomma och vi trivs väldigt bra med varandra :-). Jag läste någonstans att Penséer kunde bo ute redan nu så idag åkte jag till Plantagen och köpte blommor.


 


Så nu har vi vårtecken i trädgården så länge det nu varar :-). Vet inte om rådjur äter Penséer, om inte så kanske frosten tar hand om blommorna. Men strunt samma, vi tänker njuta så länge det varar! Trädgårdsmöblerna är också på plats och ljungen är bortslängd. Drar jag upp rullgardinen imorgon och det har snöat så kommer ni att höra mig :-)


 

På Plantagen inhandlades också en blomma till mitt soffbord, en rosenbuske. Ska köpa en vit kruka på "CE Inne & Ute" imorgon.



Korgstol efter min mormor och ett skåp efter min pappa syns i bakgrunden.


Jag har städat hela trädgården från gamla trasiga leksaker som jag inte hann med innan första snön kom förra året. Påskhelgen ska bli en helg då vi ska såga ner sly och rensa i dikena runt tomten. Till min hjälp kommer jag att ha Kaspelix-Joel. Förr om åren var man på Älvsjömässan på hundutställning så nu får man skapa nya traditioner :-).


Nog fixade jag att ladda ner ljudboken från Appstore till min Iphone. Så nu lyssnar jag på den engelska versionen av Fågelskrämman "The scarecrow". Den är så spännande. 


Kram alla vänner!

Av Annelie Finnebäck - 6 april 2011 21:35

  Harry och Asta


Ikväll hade Örebro Läns Kennelklubb uppfödarmöte. Jag valde att vara hemma för att hinna trimma Sixten, Harry och Asta. Varje vecka har jag har pälsvård/trimning med valparna. Efter kvällens pälsvård försökte jag fota Harry och Asta vilket inte var helt lätt själv :-). Fattar inte att det redan är onsdag :-). På fredag kommer en familj på besök och på lördag håller jag och Kaspelix-Maria i trimkurs för Dvärgschnauzerringen. Det finns platser kvar.


Jag läste i tidningen om en kvinna som drabbats av en sällsynt form av bröstcancer i slutet av sin tredje graviditet. Hon somnade in förra veckan vid 34 års ålder. Det och annat gör att man behåller perspektivet på tillvaron. Följer man dessutom medias rapportering om utvecklingen i Libyen, kärnkraftshaveri i Japan, mm så kan jag tycka att en hel del annat som händer och sker inte är något mer än en storm i ett vattenglas.


Med perspektiv kommer man långt och jag tror dessutom att man kan höja sin egen livskvalitet. Att faktiskt fokusera på något som är utvecklande, positivt och göra något som gör att man trivs med livet. Framförallt är det viktigt att man sysselsätter sig med något vettigt så man inte blir bitter på livet. Bitterhet och avundsjuka gör inte själen gott.


Wikipedia:

”Storm i ett vattenglas är ett idiomatiskt uttryck som beskriver små bråk och schismer mellan människor som tillskrivs mycket större vikt och betydelse än de egentligen har. Metaforen uttrycker att en storm i ett vattenglas visserligen är en storm, men dess räckvidd är mycket begränsad. Jämför med att Göra en höna av en fjäder.”


   Igår blev det en semla från Sveas bageri i Örebro


Det är inte heller nyttigt att engagera sig för mycket i vad andra gör och inte gör. Vi som är vuxna måste göra val och ingen annan kan säga om dessa är rätt eller fel även om det är fullt på ”läktaren” med ”tyckare”. Oftast är tyckaren helt tyst och har inget att bidra med när de får tillfälle att kliva ut på spelplanen. Det är på spelplanen livet sker, ingen annanstans. Att se på när andra människor lever sina liv och inte leva livet själv gör inte heller själen gott.


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards