Alla inlägg den 30 september 2010

Av Annelie Finnebäck - 30 september 2010 17:12


En av mina favorittidningar  


Om du ska prata om mig är jag rätt person att prata med! Visst är det ordspråket bra! Bland de bästa jag läst. Inget vet bättre om mig än jag själv :-).


Visst, vi behöver alla ventilera oss och sen lägger vi det i vår mentala papperskorg och går vidare. Det finns däremot människor som cirklar runt och pratar skit och verkar som om de är ovetande om att alla är medvetna om hur de fungerar och vad de säger. De umgås med person 1 åker vidare till person 2 och pratar om person 1, åker vidare till person 3 och pratar om person 2 osv. Då kallar jag det inte ventilering direkt. Hur får man tid över till det? Ja, ingen behöver svara på den frågan för jag skulle inte vilja ha tid över till det :-). Är det inte bättre att prata med den det berör direkt istället för om den personen? Skulle det inte spara tid, energi och sårade känslor? Eller är det enda sätter att knyta an till andra människor, att prata skit? Glöm inte att den som pratar illa om andra även pratar illa om dig när du inte är med.


En mycket klok person sa i somras ”man kan inte vara vän med alla”. Man kan vara trevlig och korrekt och säga hej och hejdå men man kan inte hålla med alla om allt. Man kan inte stå som passiv lyssnare och höra på skitprat utan att säga, du det där berör faktiskt inte mig. De som beter sig som de är vän med alla och inte säger ifrån blir för mig ganska intetsägande till slut. Nej, istället för att låta bli att säga ifrån framstår de när dagen är slut som moder Theresa själva. Någonstans på vägen tappas den egna personligheten bort och personen blir slätstruken. Visst, alltid glad och positiv, men med en ytlighet som jag har svårt för. Vad tycker de i sakfrågor? Har vi hört att de har format en egen åsikt någon gång? Var har de sin passion... allt suddas ut och slätstrukenheten har vunnit.


Vem har jag nu råkat ut för tänker någon? Nej, jag har inte råkat ut för någon. Men jag kan lova att när skitpratet når mig så kommer jag att be att de passerar gå…eller rättare sagt pratar direkt med person nr 1-3 istället för om. Tar tag i sig själva och funderar över hur de själva bidrar till att situationer uppstår. Eller tror man på att ett mynt har en sida, att det krävs en för att dansa en tango? Nej, att börja prata direkt med den det berör kan vara tufft. Det kan innebära att man får höra sanningar om sig själv som man inte är beredd på att höra.


Det är så skönt att vara en perfekt, felfri och fantastisk människa som jag är . He he he, skojade bara . Nej, jag är inte perfekt och strävar inte efter det heller. Jag är ärlig och det är inte gratis eftersom det inte alltid är uppskattat. Det är uppskattat av vänner däremot. Men jag är inte uppfostrad med att den som är mest omtyckt när man dör har vunnit. Jag driver inga kampanjer och deltar inte i dem heller. Jag tar tjuren vid hornen direkt. Man blir inte populär men tänk efter, du vet var du har mig, var har du de andra?


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards