Alla inlägg den 14 september 2010

Av Annelie Finnebäck - 14 september 2010 07:50



Tage och Zlatan är goda vänner


Jag har lånat ett ordspråk från en vän på Facebook ”En god vän dubblerar din glädje och halverar din sorg”. Är du en god vän? Själv försöker jag vara en sen är det upp till mina vänner att avgöra om det är så. Det är inte jag som avgör utan som vanligt är det mottagaren som avgör.


Är det något som mina vänner inte missat är att jag är ärlig. Det är inte samma sak som att ha rätt. Ska jag göra något som jag vet att de inte kommer att göra vågen för så talar jag om det. Det är inget jag hymlar med och hoppas att de inte ska upptäcka eller höra från någon annan. ”Bara så ni vet så kommer jag….”, ”Bara så ni vet så har jag….” och ”du får gilla läget det här är mitt beslut…” osv.


Jag gör inget jag inte står för och skyller inte mina beslut eller göranden på någon annan. Värderingar får man med sig hemifrån sen får man lära sig att använda dem i praktiken och det fungerar dåligt om man ska försöka vara vän med alla. Det är nog flera års klubbarbete som bidragit till att man lärt sig att praktisera att stå för sina beslut, små som stora :-). I klubbarbetet får man definitivt lära sig att man inte kan vara alla till lags.


För att kunna vara ärlig mot andra måste man först börja vara ärlig mot sig själv och ställa sig frågan:


Dubblar jag sorgen eller glädjen, halverar jag sorgen eller glädjen för mina vänner?


Hur ser det ut i din vänskapskrets det senaste halvåret eller året. Har du rent samvete, har du sprungit andras ärenden utan att tänka dig för? Det finns så många andra människor som är redo att ge tjuvnyp eller leverera elakheter så det behöver inte vi vänner göra sinsemellan.


Idag blir det spinning, spår och utställningsmöte. Hundarna värmde upp imorse genom att skälla ut sotaren :-). Ingen går på taket utan att hundarna märker det :-).


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards