Alla inlägg den 16 augusti 2010

Av Annelie Finnebäck - 16 augusti 2010 19:08


Här är en bild på Hedvig som är en liten bulldogvalp,
hur söt och charmig som helst dock inte min.


Äntligen lite tid framför datorn efter förra veckans hektiska men rolig vecka!


Människor omkring mig som har barn och som antingen går eller har gått i skolan, har berättat hur deras barn eller vänner till deras barn råkat ut för mobbing vid något tillfälle.


När jag gick i gymnasiet började jag i en klass där vi kom från olika högstadieskolor och högstadieklasser. Efter 2-3 veckor, jag minns inte exakt, så samlades vi hemma hos en tjej i klassen för att se på video. Det var en i klassen som inte dök upp men som hade sagt ja. Vi ringde till klasskamraten och dennes mamma svarade. Vi frågade om klasskamraten var på väg. Mamman visste ingenting och gick och frågade vår klasskamrat. Det visade sig att vår klasskompis var hemma och hade inte berättat något om videokvällen för sina föräldrar av den anledningen att klasskompisen trodde att vi skojat. Då berättar mamman att klasskompisen blivit mobbat sedan skolstarten. Det klassiska inknuffad i väggar, skåp, ingen pratade med klasskamraten mm och fick aldrig vara med på olika aktiviteter. Tänk att vara mobbad från det man börjar skolan till och med hela årskurs 9. Jag kan säga att vår klasskamrat inte blev mobbad av sin klass under sina gymnasieår utan kände sig som en i gemenskapen.


Det var första gången jag under mina år i skolan som jag mött någon som blivit mobbad. Hur jävliga kan ungar vara? Uppenbarligen så jävliga att man kan mobba en elev under flera år och fullständigt skita i att man är orsak till att någon mår dåligt. Barn kanske kan få skylla på oförstånd men när vuxna mobbar är det ännu värre. Vad har man då att skylla på? Vad innebär det att mobba? Jag har hittat på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobbning att man kan dela in mobbning i olika former. Det finns bland annat fysisk mobbning, verbal mobbning (rykten, hån ), psykiskt mobbning (blickar, suckar, kommentarer, svartlistning) mm. Bland vuxna är nog verbal och psykisk mobbning mer vanligt, att exempelvis frysa ut någon och uppmana andra att inte prata med den personen, starta rykten, mm. En person som du har problem med ska alla andra plötsligt också ”ha problem med”.


Det är inte ok att mobba i skolan, på arbetsplatsen och inte heller att mobba någon på fritiden. Behöver du frysa ut någon så föreslår jag att du aktivt jobbar med din empati istället och tar ansvar för dina handlingar. Visst kan vi bli irriterade på människor runt om oss men inte till den milda grad att utfrysning eller andra ”metoder” är ok.


I en av kvällstidningarna för några år sedan kunde man läsa intervjuer med människor som blev mobbade på sin arbetsplats. Ska man behöva sluta sitt jobb för att undkomma elakheter? Ska man behöva sluta med sin hobby för att undgå elakheter? Nej, ett sätt att motarbeta elakheter är att själv välja sina vänner. Gillar inte du någon så behöver det inte innebära att jag inte får gilla den personen. Den tysta massan hjälper mobbaren att nå sitt mål, välj ditt eget mål!


Jag är glad för de värderingar som jag fått hemifrån från min pappa och min mamma! Vilka värderingar fick du med dig?


Kram alla vänner!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards