Alla inlägg den 5 juli 2010

Av Annelie Finnebäck - 5 juli 2010 11:02


Champion-skålar blev det, här är Maria stolt uppfödare     



Champagne...

 
...och jordgubbar är inte helt fel  

        

I lördags var det den stora dagen, dagen för den stora premiären . Ja, för vaddå undrar ni? Jo, då skulle den första egenuppfödda valpen från Brackets göra debut i utställningsringen. Vi hade inga förväntningar på resultat, är man 4,5 månader så handlar det om att få gå och stå i ringen utan krav, att ha kul helt enkelt. Debuten är något vi alltid kommer att minnas . För vad händer, jo efter ett varv i ringen så säger Trolla, du vänta lite och så hukar hon ner rumpan och klämmer till. Just det, if you got to go, you got to go…så var det helt enkelt för Trolla. Hon var bara tvungen att göra tvåan i ringen. Jag har aldrig haft en hund som vare sig gjort ettan eller tvåan i ringen men någon gång ska vara första gången, ha ha. Nej, vi skämdes inte… när Trolla var klar så fortsatte hon att trava och jag hade gott samvete eftersom hon var rastad tre gånger från klockan 0500 tills hon gjorde debuten klockan 0900 i ringen. Hon skötte sig utmärkt och tyckte det var riktigt mysigt när domaren tittade tänderna när hon stod på bordet.


På lördagkvällen skålade vi tillsammans med Yvonne (yvonne.kronstrand.com) för våra champions, min Tage och Kaspelix-Marias Zlatan. Om någon har missat det så är Kaspelix-Maria uppfödare till båda killarna.


Det enda som är lite tråkigt med utställningar det är hur andra runt om dig visar hund. Tage har haft andras hanhundar nosandes i rumpan medan ägaren lugnt ser på, han har också blivit fotad av en ägare som kastade sig ner för att sätta sig framför sin hund, sen att det finns hundar runt om det skiter man tydligen fullständigt i. Var snäll och se till att ha avstånd till framförvarande hund fortsättningsvis. Kanske inte alltid lika lätt i rörelse men hur svårt kan det vara i stillastående. Att allt inte går som man tänkt någon gång är väl inte hela världen men när det händer gång på gång. Hur människor beter sig i utställningsringen har man sett i många år och man blir lika förundrad varje gång. Men jag kan säga så här så ni slipper anstränga er i onödan i fortsättningen. För Tages del kan blixten slå ner bredvid honom, en löptid kan gå framför eller bakom honom i ringen, andra ägare kan fota till honom av misstag, ni kan slänga saker, skrika, tjoa mm – han står och går som ett klockverk, inget rubbar honom! Han är en showhund ut i klorna och när han går in i utställningsringen så handlar det inte om något annat för honom än att showa. Han är jättesnäll med andra hanhundar men det är tyvärr inte alla andra hanar. Min hund har inte valt att åka på utställning och bara för att han är så snäll och tålig så ska han inte behöva utsättas för obehagligheter. Nästa gång kommer jag att säga till ringsekreteraren eftersom vi andra också har betalt för att ställa ut vår hund. Långt ifrån alla beter sig illa i ringen men det är som i småskolan, de är tyvärr dessa människor som märks.


För några år sedan när en vän till mig visade en av mina tikar på en utställning så fick tiken en pipleksak slängd över sig två gånger varav den ena gången träffade henne i huvudet. Men samma sak med den hunden, hon rubbas inte heller. Jag har fått lära mig på de kurser jag har gått på att pipleksak kan man använda när man står själv med domaren i den enskilda bedömningen. Den använder man inte i konkurrensbedömningen eftersom det inte är schysst mot de andra hundarna. Men samma sak här, Tage bryr sig inte om pipleksaker. Och inte heller jag tappar fokus i utställningsringen. Det är jättekul att ställa hund och särskilt Tage som är helt underbar att visa!



Min nya utställningsstol

 


och så baksidan

 

Jag har en till hjälte i mitt liv – hon heter Lena och är ägare till Kaspelix One Man’s Show ”Diesel”. Innan Gullspång stannade nämligen min bil. Vi ringde Lena och hon sa helt lugnt, självklart kommer jag och hjälper er. Som en ung Grace Kelly klev Lena ur sin Volvo med sval med svarta solglasögon och frågade lugnt vad vi hade för upplägg för bogseringen, vem kör osv. Tack Lena alias Grace Kelly, din hjälp igår var ovärderlig!



Här blev vi ståendes, ett par mil innan Gullspång

 

Tänk vad en liten spännrulle som går sönder kan ställa till med i en Volvo V70. Så mycket har jag lärt mig nu att all elektronik slutar att fungera. Fråga mig inte hur för jag kan inget om bilar utan vill bara att de ska starta när jag vrider om nyckeln. Sen att bilen var nyserverad den 22 juni gör det till ett mysterium. Det gick bra med hundarna också, mycket vatten och handdukar hade vi med oss i bilen så alla mådde bra.

 


Avfärd från vår stuga


En lång blogg blev det idag men så har vi också haft händelserika dagar! Vi har haft en underbar helg i Borås och stuga är bokad till nästa år! Vi ser fram emot att åka till Tvååker i helgen!


Hoppas alla får en bra vecka!

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Skapa flashcards