Alla inlägg den 4 juni 2010

Av Annelie Finnebäck - 4 juni 2010 08:49


Underbara Tage igen, fotad av Kaspelix-Joline  


Det är viktigt med förebilder både när man växer upp men även som vuxen. Givetvis är det viktigt även med manliga förebilder men dagens blogg kommer att handla om kvinnliga förebilder. Förebilder är kanske som viktigast när man växer upp eftersom det är då man formas och man grundlägger sina värderingar.


Min farmor som föddes 1908 var yrkesarbetande vilket inte var vanligt på den tiden. Hon dog vid 57 års ålder när min pappa var i övre tonåren så jag hann aldrig att träffa henne. Men jag har fått återberättat att det finns likheter mellan oss både vad gäller till utseendet och till sättet. Min mormor gick bort för några veckor sedan och i juli skulle hon ha fyllt 80 år. Även min mormor yrkesarbetade när hennes tre barn var små. Både hon och morfar femskiftade inom verkstadsindustrin. Farmor och mormor hade båda egna inkomster vilket var ovanligt i en tid då det var mer regel än undantag att kvinnorna var hemmafruar.

De var starka kvinnor med starka behov av självständighet och det är något som har gått i arv.


Mormors största glädje de senaste åren var hennes barnbarns barn. Tre underbara, charmiga och väluppfostrade barn som min kusin är mamma till. Det är inte alla som får vara pigga och klara så att de hinner uppleva det men det fick mormor. Nu går vi in i en ny era i släkten utan att ha en självklar matriark som samlar alla under sitt tak.


Idag blir extra många kramar till min mamma och storebror.


Lycka till alla ni som ska tävla i helgen!



Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards