Alla inlägg den 1 maj 2010

Av Annelie Finnebäck - 1 maj 2010 08:09

Igår lyssnade jag till en diskussion om ROT-avdragets vara eller icke vara. Folk får ha sin åsikt absolut, men i den här diskussionen så var en av uppfattningarna att det är förnedrande att någon måste försörja sig på att städa. Till slut var jag tvungen att fråga – kan du svara mig på varför det är finare att snickra än att städa? Varför är det ok att städa på en arbetsplats men inte i en privatbostad. Det blev knäpptyst. Nej, men allvarligt frågade jag, varför är städarbeten ett arbete som inte är värt att betala för. Snickare, klart att vi ska betala för deras arbeten men inte för de som städar. Återigen man får tycka vad man vill om ROT-avdragen men man ska inte förglömma att många svartjobb har försvunnit och det har skapats ett par tusen ”vita” jobb. Människor arbetar mer ”vitt” och det innebär skatteintäkter till staten och inte minst är ”vitt” arbete pensionsgrundande och den som arbetar är täckt av försäkringar.


Idag anlitas snickare för att lägga klickgolv och golvlister för att man själv inte hinner. Men gud förbjude att säga att man anlitar städhjälp för att man inte hinner städa. De flesta av oss är uppfostrade att ta reda på vår egen skit så att säga och jag tror att ROT-avdraget medger att familjer har råd att köpa städhjälp, fönsterputs, flyttstädning och verkligen uppskattar det och inte tar hem någon för att ha möjligheten att se ner på någon. Med handen på hjärtat ni som har familj och där båda arbetar lika mycket, vem ansvarar för städningen? Jag är ett stort fan av alla som arbetar 100 procent och sen dubbelt så mycket hemma och har stor förståelse för att man väljer bort något annat i livet för att få råd med städning.


Själv har jag anlitat flyttstädning vid min senaste flytt och det kan jag rekommendera. Jag har flyttstädat ett antal gånger i mitt liv och jag tycker man städar i flera dagar utan att det blir klart. När jag anlitade flyttstädning gick städningen på ett par timmar med superbra resultat och då ingick även fönsterputsning.


Nu när jag har nya fönster här hemma kommer jag att anlita fönsterputsare. Jag har tid att putsa själv men har tummen mitt i handen :-). Resultatet efter mina fönsterputsningar blir flammiga fönster, superflammiga fönster. Min mamma har försökt visa mig men ändå lyckas jag inte.


Varför är det så viktigt att se ner på vissa yrken. Är det för att höja sin egen status?

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards