Alla inlägg den 16 mars 2010

Av Annelie Finnebäck - 16 mars 2010 19:58

  


Jag läser boken som heter ”Att välja glädje”. Boken handlar om att göra val. Vem bestämmer hur jag ska känna mig? Vem har rätt att bestämma över mitt känsloliv? Svaren man får när man läser boken är att det är jag som bestämmer.


Jag är till exempel ny på Tradera och en kompis frågade mig om jag inte var orolig att bli lurad på pengar. Det är jag inte, jag har bestämt mig för att händer det så får jag bita i det sura äpplet då. Det är alltså ingen annan som bestämmer när jag ska bita i det sura äpplet utan det är jag. Man behöver ju inte köpa hur dyra saker som helst på Tradera utan allt handlar även där om att göra egna val. Inget du gör kan få mig att må dåligt. Det är jag som bestämmer hur jag ska må.


Boken ska inte sträckläsas utan författaren rekommenderar att man läser lite då och då och funderar över innehållet däremellan. Boken handlar inte om att man ska le åt alla som behandlar en illa, nej man får känna, bli arg, säga ifrån, reagera, markera att andra går över gränsen mm. Men dessa människor får inte makten att bestämma hur jag ska må, det är jag som bestämmer. Det är jag som väljer! Så när någon säger att nu får du vackert bita i det sura äpplet, så behöver du inte alls bita. Du behöver inte ens bli irriterad, arg, ledsen eller besviken mm. Du får välja själv vad du vill tugga på och hur du ska må!


Vi har bytt trimkväll den här veckan och trimmar imorgon istället. Har ändå haft lite pälsvård, gått långpromenad och gosat med valparna. Om någon är sugen på valp så finns det tikar att tinga.


Trevlig tisdagkväll!



  
Idag kom det ett paket innehållande ett zinkmått som jag köpt på Tradera…

 

   …och ett paket till, innehållande ett kaffemått.

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards