Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Hundvärlden är en värld fylld med känslor av olika slag

Av Annelie Finnebäck - 24 februari 2010 10:53

  
Tre av valparna diar


Hundvärlden är en värld fylld med känslor av olika slag. Känslorna som svallar grundar sig nog i grund och botten i passion. Passion för hundarna vi älskar och lägger ner så mycket tid på. Ibland är det positiva känslor och ibland negativa känslor som svallar över. Ibland tenderar vår hobby, för det är en hobby, att sätta igång drev av olika slag. Drev är aldrig vackert eller trevligt men det är inte heller dess syfte. Själv är jag glad över att inte ha deltagit i några drev.


Fenomenet drev finns i alla branscher, inte bara i hundvärlden. Jag minns fortfarande skriverierna om Liza Marklund och hennes bok Gömda. Ett tillfälle då hennes konkurrenter tog chansen att hoppa på drevtåget för att få ge henne en känga. Avundsjukt hade de i flera år fått se på när hon håvade in alla miljonerna och fick pris efter pris och låg etta på boktoppen år efter år. Här kom hon från Norrland, blond, lång, vacker, smal och framgångsrik och dessutom tjänade hon miljoner på sina deckare. Deckarvärlden som från början var en värld där författarna dominerades av män. I Sveriges jantelag får ju ingen vara framgångsrik eller? Det skriverierna handlade om var att Marklund inte varit tydlig med att boken Gömda inte var en ren faktabok utan det var en romanbok. Mot detta drev ställde sig Leif GW Person upp och sa att Liza Marklund gjort mer för utsatta kvinnor med sin romanbok än om hon skrivit en doktorsavhandling.


Det är klart att det var många konkurrenter som höll med Person om detta men givetvis medgav dem inte det utan tog tillfället i akt att istället försöka peta ner Liza Marklund från toppen. Givetvis så var det inte riktat mot Marklund som person, det var konkurrenterna noga med att betona utan det var sååååå viktigt att människor inte blev vilseledda. Eller hur? Konstigt att de var tvungna att säga det högt :-). Det framfördes att läsarna till boken Gömda kände sig vilsna och lurade. Det var ingen som frågade mig, jag kände mig varken vilseledd eller lurad. Boken Gömda var en bok som jag sträckläste och jag fick upp ögonen för vilket helvete många kvinnor och barn tvingas att stå ut med. Maktlösheten när den sociala trygghet som Sverige är känt för inte räcker till som skydd för en familj längre. Nu fick inte drevet som de ville, Liza Marklund är fortfarande blond, lång, smal, framgångsrik och tjänar fortfarande miljoner och är fortfarande lika stark som tidigare. Utan istället framstod drevet som avundsjuka och missunna. Det är väl oftast det som drev har gemensamt. Liza Marklund skriver jättebra krönikor som ni hittar på www.expressen.se


Tänkvärt kan vara att ta reda på fakta innan känslorna tar vid och att man inte låter sig styras av andra. Att ta reda på fakta är något som jag tycker är en brist i hundvärlden. Hundvärlden skulle vara trevligare om människor behagade ta reda på fakta utan att själva sitta hemma och dra slutsatser. Det finns människor med egna agendor som medvetet blundar för fakta för egen vinning skull men i slutändan är det dem själva som förlorar på det. Lyssna inte så mycket på andra utan gå till källan och fråga.


Själv svallar mina känslor över i positiv anda. Jag njuter av min ordspråks-kull, det är det här som meningen med uppfödning, inte elakheter, missunnsamhet och småaktigheter. Det stoppas in under begreppet energitjuvar :-).


De små liven äter och frodas. De är nu två dygn och namnen har jag så gott som

klart :-). Jag som brukar ha värsta idétorkan när det kommer till att namnge mina egna valpar. Om andra ringer och säger att de behöver namnförslag på Q, ja då är det inga problem, då sprutar jag fram förslag. Men ibland inspireras man av det som händer runt omkring en.


Virus tvättar och tar väl hand om sina valpar. Det är roligt att se deras förvandling till att ta hand om en valpkull. Virus som brukar stå först vid dörren redo att gå promenad, ligger nu lugnt kvar i valplådan när vi går iväg utan henne. Hon har andra prioriteringar i livet nu :-). Jag måste ta fram min digitalkamera och ladda batterierna för nu börjar det bli svårt att fota med mobilen. Minsta lilla rörelse gör att bilden blir suddig så nu är det dags för den riktiga kameran att ta vid.


Njut av dagen alla vänner!



Fröken Orange

 
 
Senad

Senad

24 februari 2010 19:22

Ja, Annelie. Du har så rätt! Man kan ta dig för Liza Marklund. Du är otroligt begåvad i att uttrycka dig i text. Kram från sådan herre sådan hund.

http://www.axelakes.com

 
Yvonne Söder

Yvonne Söder

25 februari 2010 10:01

Vilken skrivare Du är! Jag är inte särskilt generös på beröm för jag går själv under benämningen "svenskläraren" hemma. *ler*
Du har så rätt, men: Ta reda på din egen "skit" först......gäller de flesta fall av "drev". Och jag har upplevt samma sak i SBK, Irl. Setter, Tibetansk Terrier och för att inte tala om Schäfer.....det finns överallt: AVUNDSJUKAN....
Ha en bra dag! Hälsar Alundaflickorna

http://virvlans.just.nu

 
Helene

Helene

25 februari 2010 10:22

När släpper du din första bok, jag beställer en på en gång! Så rätt i det du skriver. "Tala är silver, tiga är Guld", jag lever efter mottot, har man inget snällt att säga, kan man lika gärna hålla tyst!

http://www.poljak.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annelie Finnebäck - 27 januari 2014 21:42


Min blogg hittar ni numera på kennelbrackets.wordpress.com

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 22:01

Vet inte om jag ska byta verktyg för bloggen till wordpress - kennelbrackets.wordpress.com - har varit inne där och testat lite. Vill ju kunna ladda upp filmer enkelt :-). Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av bloggplatsen och Wordpress? ...

Av Annelie Finnebäck - 26 januari 2014 08:44


Vera är som sin mamma, hon ska sova så nära mig som möjligt :-). Trolla är chanslös mot Vera för på något sätt lyckas Vera vara den som kommer närmast. Trolla har gett upp och använder Vera som huvudkudde istället :-). Helgen har varit intensiv ...

Av Annelie Finnebäck - 23 januari 2014 06:38


Här är en bild på Brackets Vira Blåtira "Vera" när hon var 2 dygn. Det är ca 10 månader sedan :-). Det är rogivande med valpar och man kan sitta vid valplådan hur länge som helst och studera dem. Många lägger ut bilder på nyfödda valpar på FB...

Av Annelie Finnebäck - 21 januari 2014 22:21


En bild från i somras på Ture och Vera :-). Vem äger dig? Du själv eller någon annan? Jag äger mig själv :-). Prova på att äga dig själv om du aldrig gjort det, det rekommenderas :-). Det gör du genom att bestämma över dina egna val, åsikter och...

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards