Alla inlägg den 29 januari 2010

Av Annelie Finnebäck - 29 januari 2010 07:11

   … att göra jämförelser när man ska förklara för någon vad man menar och dessutom har för avsikt att få fram ett positivt budskap. Jag skulle förklara hur arbetet med underull och pälsvård fungerar för en som skulle lära sig. (O)pedagogiskt så förklarade jag glatt att det är precis som med trädgårdsarbete och ogräsrening, det tar aldrig slut. Öhh, svarade hon som jag förklarade för tveksamt, ”jag är inte särskilt förtjust i trädgårdsarbete” och hon såg nog 10-15 års ytterligare tråkigt arbete framför sig :-) Så fel det kan bli ibland :-) Själv tycker jag trädgårdsarbete och pälsvård är jättekul och såg inga fel med att dra den jämförelsen men nu har jag lärt mig.


Det jag ville få fram när det gällde pälsvården var att för att hålla en Dvärgschnauzer vardagsfin så måste man jobba hela tiden. Hur ofta beror på hundens pälskvalitet men det måste ske regelbundet. Det är inte så att du ullkammar en Dvärgschnauzer i januari 2010 och nästa gång i januari 2012. Jag kan lova, du kommer inte att känna igen din hund längre och din hund kommer inte att vilja kännas vid dig :-) Hur ofta ska man ullkamma då? Här hemma ullkammar jag en hund varannan vecka, en annan var sjätte vecka och en tredje var åttonde vecka. Det beror helt på pälstypen, men bättre för ofta än för sällan.


Jag kan inget om trädgård och helt okunnigt ger jag mig i kast med stora planer och landar oplanerat någon annanstans, det vill säga långt ifrån mina mål. Men det som är så skönt med det här är att det fortfarande är kravlöst för mig och kommer så förbli. Jag odlade tomater i somras och det stod krukor överallt. Nej, inte riktigt överallt eftersom jag har hanhundar. Ni som blir bjudna på tomater behöver alltså inte känna någon som helst oro för ”besprutning”. Det stod inte bara krukor överallt, jag berättade också för alla jag känner mer än en gång att jag odlade tomater :-) Nu i efterhand vill jag säga förlåt till er :-) I min okunskap missade jag det här med frost, vattna regelbundet med mera och så det gick som det gick med tomaterna, åt skogen. Så när en kompis, som tålmodigt fått lyssna på min tomatinformation, frågade efter ett par månader om tomaterna mognat så blickade jag ut över min slokörade tomatodling och sa bestämt, nej jag måste ha ett växthus. Hon frågade inget mer för jag tror inte att hon orkade höra :-)


Jag är övertygad om att jag kommer att lyckas om jag skaffar ett växthus. Jag kan inte förklara varför mer än att jag är stenbock och har bestämt mig för det :-) Att trädgårdsarbetet blir lidande och att gräsmattan inte är lika fin som grannarnas skyller jag på att mina dvärgschnauzrar måste komma först. Som en snäll vän sa när hon såg min gräsmatta i somras ”ja, du har i alla fall kvarterets med vältrimmade hund” och tittade på Tage. Men med en gräsklippare från http://www.tretti.se så blev även gräsmattan fin. Som ni ser på bilden så misslyckades jag inte helt med förra årets planteringar. Min trädgård har en gång i tiden, för ca 15-25 år sedan, varit kvarterets finaste trädgård. Jag flyttade in sommaren 2008 och har som mål att den ska bli fin igen men jag behöver nog 15-25 år på mig för det :-)


Ha en bra dag alla!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Tävlar du aktivt i lydnad, rallylydnad eller agility med din Dvärgschnauzer.
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<<
Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards